ဇန္နဝါရီ ၅ ၊ ၂၀၁၅
M-Media
. ဦးေအာင္ထြန္း ေပးပို႔သည္။
ယခုအခါျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သာမက ကမၻာ အရပ္ရပ္၌ပင္ လူသိ ထင္ရွားလာေသာ ေက်ာက္နီေမာ္။ အစုိးရသစ္လက္ထက္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွ စတင္ႀကီးထြားလာေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအရပ္ရပ္မွ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡတုိ႔၏ ျမစ္ဖ်ားခံရာဟု ယုိးစြပ္ျခင္းခံရသည့္ ရြာကေလး။ မေျပးေသာ္ ကန္ရာရွိဆုိသလုိ ထုိရြာကေလးမွစတင္ခဲ့ေသာ သာမန္လူမႈေရးျပစ္မႈတစ္ခုမွသည္ မီးပြားသဖြယ္ အနယ္နယ္သုိ႔လြင့္စင္ကာ ရခုိင္ျပည္နယ္ တစ္ခုလုံးသာမက ရခုိင္ရုိးမကုိေက်ာ္ ၍ ေျမျပန္႔ေဒသ၊ ေတာင္ေပၚေဒသ အႏွံ႔အျပားသုိ႔တုိင္ အဖ်က္ မီးေတာက္မ်ား က်ယ္ျပန္႔ခဲ့၏။
သမၼတမွသည္ သာမန္ လဘက္ရည္ဆုိင္ ထုိင္၀ုိင္းအထိ ထုိပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ““ ေက်ာက္နီေမာ္မွ စခဲ့သည္”” ဟု ယေန႔ထိ ကုိးကားေျပာဆုိေနၾကသည့္တုိင္ ထုိ ပဋိပကၡမ်ားကုိ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသားမ်ားက ျမန္မာ ျပည္ အရပ္ရပ္တြင္ ဖန္တီးေနျခင္းကား မဟုတ္ေပ။ တျဖည္း ျဖည္းခ်င္း ဆုိသလုိ အစုိးရအဆက္ဆက္၊ ေခတ္အဆက္ ဆက္ ရွိေနခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရး မေၾကလည္မႈမ်ားသည္ အနည္းငယ္ပြင့္လင္း လာသည့္အခ်ိန္ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေတာက္ေလ်ာက္ရန္ တာစူေနခ်ိန္တြင္ ေက်ာက္နီေမာ္ ကိစၥသည္ အခ်ိန္ ကုိက္ေပၚထြက္ လာသျဖင့္ ေလာင္စာအေပၚ မီးက်သကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ခဲ့ရျခင္းသာျဖစ္သည္။
ထုိ ပဋိပကၡမ်ား၏ ေနာက္ဆက္တြဲ ရလဒ္အျဖစ္ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ အမုန္းတရားမ်ား၊ မယုံသကၤာမႈမ်ား၊ ရန္လုိမႈမ်ား၏ လက္ညႇိဳးေပါင္းေထာင္ေသာင္း၊ မ်က္လုံးေပါင္း အသေခ်ၤၾကားတြင္ အျခားေသာ အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားထက္ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသားမ်ား အေနခက္ ခဲ့ရသည္ဟုဆုိလွ်င္ လြန္အံ့ မထင္ေပ။ အဆုိပါ ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ အတူ ရခုိင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပုိင္း မွ““႐ုိဟင္ဂ်ာ”” ျပသနာသည္ လည္း ကမၻာသိျဖစ္ခဲ့ရာ ႐ုိဟင္ဂ်ာဆုိသူတုိ႔အား ““ဘဂၤါလီ””ဟု ကင္ပြန္းတပ္ျခင္းျဖင့္ ျပည္တြင္းမွ ျပန္လည္ တုန္႔ျပန္ခဲ့ၾက၏။ ယင္းသုိ႔ျဖင့္ ““႐ုိဟင္ဂ်ာ””ေလာ၊ ““ဘဂၤါလီ”” ေလာဟူေသာ ပုစၦာတြင္အေျဖမွန္ကုိေဖၚထုတ္ရန္ထက္ အျမတ္ထုတ္ရန္ကုိသာ အားသန္ေနၾကျပန္၏။ ယင္းအထဲတြင္ ပဲေလွာ္ၾကားဆားညပ္ ခံရသူမ်ားမွာ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာသား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။
ဆုိရလွ်င္၊ ေက်ာက္နီေမာ္သား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ မည္သည့္အခါကမွ် မိမိတုိ႔ကုိယ္ကုိ ““႐ုိဟင္ဂ်ာ””ဟု ခံယူ ခဲ့သည္မရွိေပ။ ရခုိင္မြတ္စလင္ဟု ခံယူသူမ်ား၊ ကမန္ဟုခံယူသူမ်ားသာျဖစ္သည္။ သုိ႔ပါလွ်က္ ယခုအခါ ““႐ုိဟင္ဂ်ာ””ႏွင့္ေရာ ကာ ေက်ာက္နီေမာ္သား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအား ““ဘဂၤါလီ””ဟု ယုိးစြပ္ လာၾကေသာအခါ မဆုိင္သည့္ ျပသနာထဲသုိ႔ ဆြဲသြင္းသည္ဟု ခံစားရ၏။ ထုိအခါ ရွင္းသင့္သည္ကုိ ရွင္းရန္လုိလာ၏။ မရွင္းဘဲ ၾကာရွည္ထားပါက အမွားၾကာလွ်င္ အမွန္ျဖစ္ဆုိသကဲ့သုိ႔ျဖစ္ကာ သားစဥ္ေျမးဆက္ နစ္နာရန္ရွိသျဖင့္ ယခုကဲ့သုိ႔ ရွင္းလင္းရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေက်ာက္နီေမာ္ေက်းရြာသည္ ရခုိင္ျပည္နယ္အလယ္ပုိင္းရွိ ရမ္းၿဗဲကၽြန္း၏ ေတာင္ဘက္ယြန္းယြန္း တြင္တည္ရွိၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အရဆုိေသာ္ ေက်ာက္ျဖဴခ႐ုိင္၊ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ႕နယ္တြင္ ပါ၀င္ပါသည္။ ေက်ာက္နီေမာ္ ေက်းရြာအုပ္စုတြင္ တုိက္နယ္အဆင့္ ေဆး႐ုံတစ္႐ုံ၊ အထက္ တန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္း၊ အလယ္တန္း ေက်ာင္းခြဲတစ္ေက်ာင္း၊ မူလတန္းေက်ာင္း (၂)ေက်ာင္း၊ ရဲစခန္းတုိ႔ရွိၿပီး ေက်းရြာ အုပ္စုတစ္ခုလုံးတြင္ အိမ္ေျခ (၁၆၀၀)ခန္႔ ရွိ၍ လူဦးေရ အားျဖင့္(၈၈၀၀) ဦးခန္႔ရွိသည့္ ေက်းရြာႀကီး တစ္ရြာျဖစ္ပါသည္။ ေက်းရြာအုပ္စု အတြင္းတြင္ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာမွ အပ က်န္ရြာ(၃၂)ရြာတုိ႔မွာ ဗုဒၶဘာသာရြာမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ ေက်ာက္နီေမာ္ တစ္ရြာတည္းသာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ အမ်ားစုေနထုိင္ရာ ရြာျဖစ္ပါသည္။
ေက်ာက္နီေမာ္ရြာသား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တုိ႔သည္ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈအရ ပတ္၀န္းက်င္ရွိ အျခား တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ မျခားနားေပ။ ပညာေရးကုိအားေပးၾကသျဖင့္ ေခတ္ပညာေရာ၊ ဘာသာေရးပညာကုိပါ ေလ႔လာ လုိက္စားၾကသည္။ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ တစ္အိမ္ေထာင္ တစ္ေယာက္ႏႈန္းခန္႔ ဘြဲ႔ရပညာတတ္မ်ားရွိကာ ထုိအထဲမွ ပညာေရး ၀န္ထမ္း၊ က်န္းမာေရး၀န္ထမ္း၊ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား၊ ကုိယ္ပုိင္လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ရွိေနပါသည္။ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာတြင္ အစဥ္အလာအရ ေရ လုပ္ငန္းလုပ္သူမ်ား လည္းရွိရာ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသားမ်ားသည္ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အေနျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ကုန္သည္မ်ားအေနျဖင့္ျဖစ္ေစ အေရာင္းအ၀ယ္ကိစၥ၊ ႐ုံးကိစၥ၊ သာေရး၊နာေရး ကိစၥမ်ားျဖင့္ စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ သံတြဲစသည့္ ရခုိင္ျပည္နယ္ ၿမိဳ႕ႀကီး၊ၿမိဳ႕ငယ္မ်ားသုိ႔ ဥဒဟုိ၀င္ ထြက္သြား လာခဲ့ၾကသည္မွာ ေခတ္အဆက္ဆက္မွသည္ ယေန႔ထက္တုိင္ျဖစ္၏။ ယင္းၿမိဳ႕ႀကီးၿမိဳ႕ငယ္မ်ား တြင္လည္း ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသားတုိ႔၏ သားခ်င္းမ်ား၊ စီးပြားဘက္မ်ား၊ ေက်ာင္းေနဘက္မ်ား၊ ဆရာသမားမ်ား၊ တပည့္ သားေျမးမ်ား ရွိေနခဲ့သည္သာျဖစ္၏။
ထုိသုိ႔ေခတ္အဆက္ဆက္ လြတ္လပ္စြာသြားလာခဲ့ေသာ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာသားမ်ားမွာ န၀တ-ေခတ္ေႏွာင္းပုိင္းတြင္ ရခုိင္ျပည္နယ္ရွိ အျခားေသာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားနည္းတူ ခရီးသြားလာခြင့္ ကန္႔သတ္ျခင္းကုိ ခံခဲ့ရပါသည္။ ယင္းႏွင့္ တစ္ဆက္တည္း တြင္ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသားမ်ားအား ႏုိင္ငံသားကိစၥျဖင့္ သံသယ၀င္ကာ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းကုိလည္း ခံရျပန္ပါသည္။ အမွန္စင္စစ္ ေက်ာက္နီေမာ္သည္ ရခုိင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပုိင္းႏွင့္ ဆက္ဆံ ျခင္း၊ ေရာေႏွာျခင္း၊ ပတ္သက္ျခင္းမ်ားကင္းလွ်က္ သီးျခားရပ္တည္ခဲ့ေသာ ေက်းရြာျဖစ္ပါသည္။
အစၥလာမ္ဘာသာကုိးကြယ္ယုံၾကည္႐ုံမွ်ျဖင့္ ဤသုိ႔ခြဲျခားဆက္ဆံခံရသည္သာမက ယခုေနာက္ဆုံး လက္ရွိအစုိးရလက္ထက္ ပဋိပကၡမ်ားတြင္ ““႐ုိဟင္ဂ်ာ””ႏွင့္ေရာေႏွာကာ ““ဘဂၤါလီ””ဟု ကင္ပြန္းတပ္၍ ႏွိမ့္ခ်ေစာ္ကား၊ ရန္လုိမႈမ်ားကုိပါ ခံလာရ သျဖင့္ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသား တစ္ဦး အေနျဖင့္ လက္လွမ္းတမီ ေလ့လာသိရွိရေသာ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာ၏ သမုိင္းကုိ အနည္းငယ္တင္ျပအပ္ပါသည္။
““ေက်ာက္နီေမာ္””ဟူသည့္ ဘဂၤလား ပင္လယ္ေအာ္ထဲမွ ေက်းရြာငယ္ေလးသည္ မေန႔တေန႔က ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း မဟုတ္ဘဲ ႏွစ္ေပါင္း ရာခ်ီ သက္တမ္းရွိသည့္ ေရွးေဟာင္း တံငါ ရြာကေလး တစ္ရြာျဖစ္၏။ သမုိင္း စာေပအေထာက္အထားအရဆုိေသာ္ ကာကြယ္ေရး ၀န္ႀကီး ဌာနမွ ၁၉၉၇-ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ ““သာသနာေရာင္၀ါ ထြန္းေစဖုိ႔”” စာအုပ္၊ စာမ်က္ႏွာ (၆၆)တြင္ ေဖၚျပခ်က္ အရ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ေအဒီ(၇)ရာစုမွ စ၍ အေရွ႕ အလယ္ပုိင္းေဒသ အာရဗ္၊ အီရန္ စသည့္ႏုိင္ငံမ်ားမွ မာလာယု ကၽြန္းဆြယ္(မေလးရွား)ႏွင့္ အေရွ႕အိႏၵိယ ကၽြန္းစု (အင္ဒုိနီးရွား)သုိ႔ ကုန္သြယ္ေရေၾကာင္း ခရီးႏွင္ခဲ့ၾကသည့္ သေဘၤာမ်ားသည္ ရခုိင္ ကမ္း႐ုိးတန္းကုိ ျဖတ္သန္းရာမွ မုန္တုိင္းမိ၍ သေဘၤာ ပ်က္သည့္ျဖစ္စဥ္မ်ား ရွိခဲ့ရာ ရမ္းၿဗဲကၽြန္းအနီးတြင္လည္း သေဘၤာမ်ားစြာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ပ်က္ခဲ့သျဖင့္ သေဘၤာသား အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားသည္လည္း ထုိအရပ္တြင္ပင္ အေျခခ် ေနထုိင္ခဲ့ေၾကာင္း သမုိင္းက်မ္းစာ အေစာင္ေစာင္ကုိ ကုိးကား၍ေဖၚျပထားပါသည္။ ရမ္းၿဗဲကၽြန္း အနီး အာရဗ္ သေဘၤာမ်ား ပ်က္သည့္အရပ္မွာ ““ေလးေတာင္””ဟူသည့္ အရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း အရပ္ရာဇ၀င္၊ ပါးစပ္ရာဇ၀င္မ်ားအရ သိရ၏။ ေက်ာက္နီေမာ္၏ မူလရြာ ျဖစ္သည့္ ““ေက်ာက္ထရံ”” ရြာ(ယခုတုိင္ရွိေသးသည္)မွ ေရွးလူႀကီးမ်ားဆုိ စကားအရ ေလးေတာင္ဘက္မွ ေျပာင္းခဲ့သည့္ ရြာဟုဆုိထားရာ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာသည္ သေဘၤာပ်က္ အာရဗ္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေၾကာင္းသိႏုိင္ပါသည္။
ေနာက္ပုိင္းတြင္ ရခုိင္ဘုရင္မ်ားက ၎တုိ႔ထံ အမႈထမ္းခဲ့သည့္ ကမန္ေလးသည္ေတာ္မ်ားအား လုပ္ေျမ၊ လယ္ေျမမ်ား ေပး၍ ေနရာ ခ်ထားခဲ့သည္မ်ား ရွိခဲ့ရာ ဓည၀တီေတာင္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္အပါအ၀င္ ပုဂၢလိက သုေတသီမ်ား၏ ေဖၚျပခ်က္မ်ားအရ ကမန္မ်ားအား ရမ္းျဗဲ (ရမၼာ၀တီ) အပုိင္းတြင္လည္း ေနရာခ်ထားခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရပါ သည္။ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာသုိ႔ ေရွးကေရာက္ႏွင့္ သူမ်ားႏွင့္ ေနာက္မွေရာက္လာ သူမ်ား အခ်င္း ခ်င္း ေသြးေႏွာၾကျခင္းမ်ား ရွိမည္မွာလည္း ဧကန္သာျဖစ္၏။
ဤသမုိင္းမ်ား၏ ခုိင္မာမႈကုိ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာအနီးအနားရွိ ႏွစ္ေပါင္းရာေပါင္းမ်ားစြာ သက္တမ္းရွိ သည့္ ဗလီ၀တ္ေက်ာင္း ေတာ္မ်ား၊ အုတ္ဂူသခ်ႌဳင္းမ်ားက ေထာက္ခံေနပါသည္။ ေက်ာက္ထရံရြာတြင္ ႏွစ္ေပါင္း(၈၀၀) ခန္႔ သက္တမ္းရွိသည့္ ဗလီႀကီးႏွင့္ ဗလီေခ်တုိ႔ ယခုအခ်ိန္ထိ ရွိေနျခင္း၊ ေက်ာက္နီေမာ္ ရြာမွ သက္တမ္းႏွစ္(၂၀၀)ေက်ာ္ ခန္႔ရွိသည့္ မက်ည္းေတာ ဗလီ၊ ေက်ာက္နီေမာ္ႏွင့္ ေက်ာက္ထံရံ ရြာ ႏွစ္ရြာၾကား ရွိ သခ်ႌဳင္းေတာင္မွ အရွည္ တစ္ေတာင္ခန္႔၊ အထူ လက္ေလးသစ္ခန္႔ရွိသည့္ ယေန႔ေခတ္ အုတ္ခ်ပ္မ်ားထက္ မ်ားစြာႀကီးေသာ အုတ္မ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ေရွးသူေတာ္စင္ဟု ယူဆရသူတုိ႔၏ သခ်ႌဳင္းဂူမ်ားက ေက်ာက္နီေမာ္ရြာ၏ သက္တမ္းၾကာျမင့္မႈကုိ တစ္စြန္းတစ္စေဖၚျပေနေပသည္။
ထုိသမုိင္းေၾကာင္းႏွင့္ ႐ုပ္၀တၳဳ အေထာက္အထားမ်ားအရ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာ၏ သက္တမ္းသည္ ျမန္မာဘုရင္ ဘႀကီးေတာ္ဘုရား လက္ထက္ အဂၤလိပ္ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲ(၁၈၂၄-ခုႏွစ္) ထက္ေစာသည္သာမက ဘုိးေတာ္ဘုရားရခုိင္ျပည္ကုိ တုိက္ခုိက္သိမ္းပုိက္သည့္ (၁၈၇၁-ခုႏွစ္) ထက္လည္း ေရွးက်ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။
ဤသုိ႔ ေရွးႏွစ္ေပါင္း ရာေထာင္ခ်ီ၍ သက္တမ္းရွိခဲ့ၿပီျဖစ္ကာ၊ ရခုိင္ဘုရင္၊ျမန္မာဘုရင္၊ အဂၤလိပ္ နယ္ခ်ဲ႕ေခတ္မ်ားတြင္ ပတ္၀န္းက်င္ေက်းရြာ မ်ားမွ ညီေနာင္ တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ညီအစ္ကုိ၊ သားအမိဖြဲ႕၍ ေဆြမ်ိဳးရင္းခ်ာပမာ ေနခဲ့ၾကေသာ၊ မည္သည့္ အတားအဆီးမွ် မရွိဘဲ လြတ္လပ္စြာျဖင့္ စီးပြားဥစၥာ၊ ပညာရွာခဲ့ၾကသည့္ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာသား အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ယခုကဲ့သုိ႔ ဒီမုိကေရစီေဖၚေဆာင္ေနသည့္ ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ ေဖၚေဆာင္ေနသည့္ ေခတ္တြင္မွ အကန္႔အသတ္မ်ား၊ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈမ်ား၊ မမွန္မကန္စြပ္စြဲခံရမႈ မ်ားျဖင့္ ပဋိပကၡတုိ႔၏ သားေကာင္ျဖစ္ရသည္မွာ မ်ားစြာ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းလွေပသည္။
သုိ႔ျဖစ္၍ တာ၀န္ရွိေဒသအာဏာပုိင္မ်ား၊ ေအးခ်မ္းသာယာမႈႏွင့္ အမွန္တရားကုိျမတ္ႏုိးၾကသည့္ ညီေနာင္ရခုိင္ တုိင္းရင္းသားမ်ား ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ား အေနျဖင့္ ေက်ာက္နီေမာ္ရြာသား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တုိ႔အား စာနာေထာက္ ထားစြာျဖင့္ ေရွးယခင္ကကဲ့သုိ႔ ပြင့္လင္းရင္းႏွီး သံသယကင္းစြာ ဆက္ဆံၾကေစလုိေၾကာင္း ေမတၲာေရွ႕ထား၍ တင္ျပအပ္ပါသည္။
** M-Media သို႔ စာေရးသူ ဦးေအာင္ထြန္း ေပးပို႔လာသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္။
—————————
M-Media ေပးစာက႑တြင္ ေဖာ္ျပေပးေစလိုသူမ်ား [email protected] သို႔ စာမူမ်ား ေပးပို႔ႏိုင္ပါသည္။
အမွားျပင္ဆင္ခ်က္
=========
ဘုိးေတာ္ဘုရားရခုိင္ျပည္ကုိ တုိက္ခုိက္သိမ္းပုိက္သည့္ (၁၇၈၁-ခုႏွစ္) ဟုျပင္ဆင္ဖတ္ရႈေပးပါရန္။
Comments