ျငိမ္းခ်မ္းေအး ေရးသည္။
မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲထဲက တခုျဖစ္တဲ့ လူဦးေရတုိးပြားႏႈန္းထိန္းညိႇျခင္းဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ ဥပေဒဟာ အခုဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳၿပီးခဲ့ပါၿပီ။ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ ဥပေဒက လႊတ္ေတာ္မွာ ေနာက္ဆံုးအစီရင္ခံစာတင္တဲ့ အဆင့္ေရာက္ေနပါၿပီ။ တျခား ဥပေဒ (၂) ခု ျဖစ္တဲ့ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာ ကူးေျပာင္းျခင္းနဲ႔ လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းဆိုင္ရာေတြကလည္း ဥပေဒၾကမ္းအဆင့္ၿပီးလို႔ လႊတ္ေတာ္မွာ ေရာက္ေနၾကပါၿပီ။
ဒီထဲမွာ တစ္လင္တစ္မယား ဥပေဒကလြဲလို႔ က်န္ (၃) ခုက လူထု လူအမ်ားၾကားမွာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေဆြးေႏြး ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ဖို႔ လိုတဲ့ တိုင္းျပည္အနာဂတ္အတြက္ အမွန္တကယ္ အေရးႀကီး ကိစၥပါ။ ဒါေပမဲ့ လူအမ်ားစုက ဘာသာေရး/လူမ်ိဳးေရး ဆက္စပ္ဆိုေတာ့ “ငါနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူးေလ၊ ငါ့တို႔ကို မထိပါဘူးေလ” သေဘာနဲ႔ ဘာသိဘာသာပဲ ေနခ်င္ၾကတယ္လို႔ ယူဆမိတယ္။ စာနယ္ဇင္းမွာလည္း သတင္းပံုစံပဲ အမ်ားစု ေတြ႕ရတယ္။ ေဆြးေႏြးတဲ့ သေဘာ အမ်ားအျပား မေတြ႕ရသလို ျဖစ္ေနတာ သတိထားမိတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ လူနည္းစု ဘာသာအဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ကန္႔ကြက္သံကလည္း အင္အားမႀကီးခဲ့ဘူး။ ဒီလို ကန္႔ကြက္မႈေတြ တိုးလ်ခဲ့လို႔ကို အခု လႊတ္ေတာ္မွာ ဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းႏိုင္တဲ့ အဆင့္ ေရာက္ခဲ့တာပါပဲ။
တိုင္းျပည္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးရဲ႕ ဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္တဲ့ ျပည္တြင္းစစ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲ၊ ႏိုင္ငံေရး အက်ပ္အတည္း၊ ေက်ာင္းသား၊ လယ္သမား၊ အလုပ္သမား၊ ေျမသိမ္းယာသိမ္း အစရွိတဲ့ အမႈ အစုစုက မ်က္ေမွာက္မွာ ထိပ္တန္းေရာက္ေနတာေၾကာင့္လည္း ပါတယ္ ဆိုတာ နားလည္ပါတယ္။
အမွန္ေတာ့ ဥပေဒေရးရာက အင္မတန္ အေလးထားဖို႔လိုပါတယ္။ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ ဖိႏွိပ္ရက္စက္မႈမ်ိဳးစံု ျပဳလုပ္ခဲ့တာမွာ အခုေနာက္ဆံုး လက္ပံတန္းမွာ ေက်ာင္းသားကို အၾကမ္းဖက္ခဲ့မႈ ျဖစ္စဥ္အထိ အားလံုး က တည္ဆဲဥပေဒေတြရဲ႕ အရိပ္အာဝါသေအာက္ကေန လုပ္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဥပေဒအရတို႔၊ တရားဝင္တို႔၊ အမိန္႔အရတို႔ရဲ႕ အက်ိဳးဆက္က သိပ္ႀကီးပါတယ္။ နာဇီေခတ္ ဂ်ာမဏီမွာ က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးတံုးသတ္ျဖတ္ခဲ့မႈ အားလံုးဟာ အဲဒီေခတ္ ဥပေဒေတြနဲ႔ အားလံုး တရားဝင္ ပါတယ္။
ဒီလို သေဘာေၾကာင့္ ဥပေဒျပဳမႈေတြဟာ အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီမွာမွ အခုလို ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားလိုမႈ အေျခခံကလာတဲ့ ဥပေဒေတြက ပိုအေလးထား စဥ္းစားေဆြးေႏြး၊ လုုပ္သင့္တာ လုပ္၊ ကန္႔ကြက္စရာ ရွိရင္ ကန္႔ကြက္ရာမွာပါ။
ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္ဟာ ဒီမ်ိဳးေစာင့္ကိစၥအတြက္ စတင္ရာ (၂၀၁၃) အင္းစိန္၊ ရြာမ သံဃာ ေဆြးေႏြးပြဲေတြကေန စ ၿပီး ေနာက္ပိုင္း တေလွ်ာက္လံုး ႀကိဳးၾကားႀကိဳးၾကား ျပန္လည္ ေဝဖန္ တႏိုင္ အသံထြက္ခဲ့ပါတယ္။ အခုလည္း ဥပေဒေတြ အတည္ျပဳတဲ့ အဆင့္ထိေတာင္ ေရာက္လာၿပီမို႔ ျပည္တြင္း ဂ်ာနယ္မွာ (၂) ပတ္ ဆက္ ဒီကိစၥကို ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ အခု ေက်ာင္းသားသပိတ္၊ ေလာက္ကိုင္စစ္ သတင္းေတြ အေရးႀကီးခ်ိန္မို႔ က်ေနာ့္ ဒီမ်ိဳးေစာင့္အတြက္ တန္ျပန္တဲ့ စာေတြက လူစိတ္စားမႈ ရွိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ့္ မူဝါဒက လူစည္ဖို႔ မဟုတ္၊ နာမည္ႀကီးဖို႔ မဟုတ္ဘဲ ေျပာသင့္ေျပာထိုက္ကို ေျပာမွ တႏိုင္ က်င့္ဝတ္တာဝန္ ေက်မယ္၊ ကိုယ့္ဘာသာ လိပ္ျပာသန္႔ႏိုင္မယ္ ခံယူထားလို႔ လူအမ်ား ႀကိဳက္ႀကိဳက္ မႀကိဳက္ႀကိဳက္ ေရးရျခင္းပါပဲ။
အခု ေဆာင္းပါးကေတာ့ အရင္ ေဆြးေႏြးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီတပတ္ ထုတ္တဲ့ ေနာက္တပုဒ္ကေတာ့ အသစ္ ေဆြးေႏြးခ်က္ပါ၊ အတည္ျဖစ္သြားၿပီ ျဖစ္တဲ့ လူဦးေရတုိးပြားႏႈန္းထိန္းညိႇျခင္းဆိုင္ရာ ကို ဦးတိုက္ၿပီး မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ႏိုင္ငံေရးေနာက္ခံနဲ႔ ေဆြးေႏြးထားတာပါ။
အခု တင္ဆက္တဲ့ (အရင္အပတ္ထုတ္) ပထမ ေဆာင္းပါးမွာေတာ့ အရင္ ေဆြးေႏြးဖူးခဲ့တဲ့ ‘Love Jihad’ ကို ျပန္လည္ တင္ျပထားၿပီး မ်ိဳးေစာင့္ ပစ္မွတ္ထားလိုတဲ့ ဗမာမြတ္ဆလင္ အသိုင္အဝန္းအတြက္ သတင္းစကား အၾကံျပဳထားျခင္းပါ။
ဗမာမြတ္ဆလင္ ေတြအေနနဲ႔ ဘာသာေရးကို အသံုးခ်ေနတဲ့ အစိုးရကို အားမကိုးဘဲ ႏိုင္ငံတကာက ဘာသာေရး အဖြဲ႕အစည္းမဟုတ္တဲ့ ဘက္မလိုက္ လူမႈေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ကုလသမဂၢ လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း အကူအညီယူၿပီး တိုင္းျပည္မွာ လူအမ်ားၾကား အမုန္းတရားက်ယ္ျပန္႔ေအာင္ စနစ္တက် လုပ္ေနတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္ေတြကို စနစ္တက် သုေတသနဆန္ဆန္ အခ်က္အလက္နဲ႔ ျပန္လည္ ေခ်ဖ်က္ဖို႔ လိုေၾကာင္း အဓိက အၾကံျပဳ ေထာက္ျပ လိုျခင္းပါပဲ။
ေဆြးေႏြးမႈကို ေအာက္မွာ ရႈပါ ခင္ဗ်ား။ ဆႏၵရွိပါကလည္း ျပန္လည္ ေဝဖန္ ေထာက္ျပ ေဆြးေႏြးပါ။
■ ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ အစ
‘Love Jihad’ ဆိုတဲ့ အသံုး လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္မ်ားကစၿပီး ႏိုင္ငံတကာမွာ ထင္ထင္ရွားရွား ျဖစ္လာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာလည္း ဒီသေဘာကို နာမည္တပ္လိုက္တာ ဒုတ္ထိုးအိုးေပါက္ ‘သားေဖာက္သာသနာျပဳျခင္း’ ပါတဲ့။ ျမန္မာ စကားလံုးရဲ႕ ဇာစ္ျမစ္သမိုင္း ‘Etymology’ ကို စစ္ရင္ ႏိုင္ငံတကာထက္ေတာင္ ေစာဦးမလား မသိပါ။ နာမည္ႀကီး စာေရးဆရာႀကီး တခ်ိဳ႕၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး တခ်ိဳ႕ အစၥလာမ္အေၾကာက္အမုန္း ‘Islamophobia’ စိတ္အခံနဲ႔ ဟုိးအရင္ ဆယ္စုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ဒီသေဘာေတြ ျမြက္ဟတတ္တာ သတိထားမိခဲ့ပါတယ္။
ဒီမွန္းဆသီအိုရီ စြပ္စြဲခ်က္က မွန္ေနရင္ ေတာ္ေသးတယ္။ မမွန္ရင္ အေျပာခံရတဲ့ ဘာသာ/လူမ်ိဳးကြဲ တဖက္အုပ္စုက အခံရခက္တာေပါ့။ ၿပီးေတာ့ စကားလံုးအသံုး ျပင္းထန္မႈေၾကာင့္ လူအမ်ားၾကား ဟုတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ ပိုယံုထင္ေၾကာင္ထင္ ဒြိဟျဖစ္လာ၊ ျပႆနာပိုႀကီးလာ၊ ရွင္းဖို႔ခက္လာၿပီး တဖက္နဲ႔ တဖက္ မယံုသကၤာပိုျဖစ္၊ ေနာက္ဆံုး ျပင္းထန္တဲ့ ပဋိပကၡေတြ အထိ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဒီလုိနဲ႔ တိုင္းျပည္မွာ ရာစုနဲ႔ခ်ီ တေျမတည္းေန၊ တေရတည္းေသာက္ခဲ့ၾကတဲ့ မတူကြဲျပားတဲ့ ေနာက္ခံရွိ ႏိုင္ငံသား အခ်င္းခ်င္း ေရရွည္မွာ ေဖ်ာက္ဖို႔ခက္တဲ့ စိတ္ဝမ္းကြဲ ဒဏ္ရာအမာရြတ္ေတြ ထင္က်န္လာေတာ့တာပါပဲ။
■ ‘မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒ’ အေၾကာင္္းရင္းခံ
သံဃာေတာ္တခ်ိဳ႕ ဦးေဆာင္ေတာင္းဆိုမႈက အစျပဳခဲ့ၿပီး အခု လႊတ္ေတာ္မွာေတာင္ တခ်ိဳ႕ အတည္ျပဳလိုက္ၿပီ ျဖစ္တဲ့ ‘မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒမ်ား’ ထုတ္ျပန္လိုမႈရဲ႕ အရင္းစစ္က ဒီ ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ မွန္းဆသီအိုရီ (Conspiracy Theory) ေၾကာင့္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ သတိျပဳဖြယ္ရာက ဒီလိုသေဘာနီးစပ္ စကားမ်ိဳးကို အေျပာခံ အုပ္စုဘက္ကပါ ‘အေျပာင္အျပက္’ ေျပာေလ့ရွိတာကိုပါ။ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ မၾကခဏ ဆိုသလို ၾကားဖူးခဲ့တယ္။ ဘာသာကြဲနဲ႔ လူငယ္ ဘာသာဘာဝ ခ်စ္ႀကိဳက္မိရာက လက္ထပ္ဖို႔အထိျဖစ္လာရင္ ဘာသာတူ သူငယ္ခ်င္းမ်ားၾကား ေနာက္ေျပာင္ရင္း ‘ေကာင္းတာေပါ့၊ သာသနာျပဳၿပီးသားလည္း ျဖစ္တာေပါ့..’ လို႔ ‘ျပက္ေခ်ာ္ေခ်ာ္’ ေျပာေလ့ရွိတာ သတိထာမိခဲ့တယ္။ ‘အျပက္အျပက္နဲ႔ ႏွာေခါင္းေသြးထြက္’၊ ‘အမိႈက္ကစ ျပႆဒ္မီးေလာင္’ ၿပီး အခုေတာ့ ဘာသာကြဲေတြၾကားမွာ တကယ္ အျမင္မွား၊ ထိထိေရာက္ေရာက္ စြပ္စြဲ၊ အေရးယူခ်င္စရာ ျဖစ္လာခဲ့ျခင္းဟာ သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာဝင္မ်ား သတိျပဳဆင္ျခင္ဖြယ္ပါ။
■ လက္ထပ္ျခင္းဆိုင္ရာ မတူညီတဲ့ ထံုးတမ္းမ်ား
ဒီ ‘အခ်စ္ ဂ်ီဟဒ္’ မွန္းဆခ်က္ထုတ္မႈက အစြပ္စြဲခံအုပ္စုရဲ႕ ဘာသာတရား အစၥလာမ္ထံုးက လက္ထပ္ျခင္းဆိုင္ရာ ဓေလ့ေၾကာင့္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အစၥလာမ္သာသနာဟာ ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ေခတ္ေနာက္ခံ၊ ပထဝီဝင္ ေဒသ အေျခအေနေၾကာင့္ အျခား ဘာသာႀကီးေတြနဲ႔ ယွဥ္ရင္ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြကို ပိုၿပီး တိတိက်က် ဆိုသလို ျပ႒ာန္း သတ္မွတ္ထားတာ ေလ့လာမိသေလာက္ သတိျပဳမိပါတယ္။
ဥပမာ – စီးပြားရွာရမွာ ဘာသာ ေပၚဦးစ ေဒသတြင္း ေခတ္အေနအထား ႀကီးစုိးေနတဲ့ အတိုးႀကီးစားမႈ ကို ပေပ်ာက္ေစခ်င္ေတာ့ အတိုးယူ စီးပြားရွာမႈကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ တားျမစ္တာမ်ိဳး၊ ေက်းကၽြန္ေတြကို လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာေပးတာမ်ိဳး၊ အလုပ္သမား လုပ္ခ ကို ဘယ္လိုအခ်ိန္၊ ဘယ္လိုပံုစံန႔ဲ မွ်မွ်တတ ဘယ္လုိေပးရမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ စီးပြားရွာရာမွရရွိတဲ့ အျမတ္ကို ဘယ္လို သံုးစဲြ၊ စုေစာင္း၊ လွဴဒါန္းမႈမ်ိဳးျပဳရမယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြကို တိတိက်က် လမ္းညႊန္တာမ်ိဳးကို ဆိုလိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈနဲ႔ မဆိုင္တဲ့ လြတ္လပ္တဲ့ ေလ့လာသူ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္ေတြက အစၥလာမ္ အယူဝါဒ ကို စတင္ေဖာ္ထုတ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္ ကိုဆိုရင္ ၾသဇာႀကီးမားလွတဲ့ လူမႈေရး ေခါင္းေဆာင္၊ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ အေနနဲ႔ပါ သတ္မွတ္ေလ့ရွိၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
ဆိုခ်င္တာက မြတ္ဆလင္ေတြအတြက္ လက္ထပ္ျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တိတိက်က် သတ္မွတ္ထားတဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ ဘာသာကြဲသူမ်ားအၾကား အိမ္ေထာင္ျပဳမႈ အတြက္လည္း အတိအက် ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ တျခား ဘာသာႀကီးတခ်ိဳ႕မွာဆိုရင္ ဒီလို သတ္မွတ္ခ်က္မ်ိဳး အတိအက်ရယ္ မရွိဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
ဥပမာ – ကမၻာ့ ေရွးအက်ဆံုး ဘာသာႀကီးတခုျဖစ္တဲ့ ဟိႏၵဴဘာသာယံုၾကည္မႈအရဆိုရင္ ဘုရားကို ရွာတဲ့ ေနရာမွာ၊ ပရမတၱသစၥာကို ရွာရမွာ မေရမတြက္ႏိုင္တဲ့ ကြဲျပားတဲ့ လမ္းေတြ ရွိမယ္။ ဒါေပမဲ့ ခရီးအဆံုးမွာ (နိဗၺာန္မွာ) အားလံုးဟာ အတူတူပဲ လို႔ ယူဆတဲ့ အတြက္ ဟိႏၵဴတေယာက္နဲ႔ ဟိႏၵဴမဟုတ္သူ တေယာက္ အၾကားမွာ အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္ ကြဲျပားမႈ မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈဆိုတာ ပုဂၢလိက အခြင့္အေရးနဲ႔ ေရြးခ်ယ္မႈ သက္သက္ ျဖစ္တယ္၊ ႀကိဳက္တဲ့ လမ္းေရြး၊ ႀကိဳက္တာ ကိုးကြယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆ အရ ဘာသာကြဲနဲ႔ လက္ထပ္မႈ ကို သတ္သတ္မွတ္မွတ္ လမ္းညႊန္မႈ ျပဳမထားဘူး။ ဟိႏၵဴအသိုင္းအဝန္းမွာ လူမႈေရးထံုးအရေတာ့ ေရွးရိုးစြဲမ်ားအၾကား မတူကြဲျပားအိမ္ေထာင္ျပဳမႈအေပၚ ျပင္းထန္တဲ့ တားျမစ္ခ်က္သေဘာထားေတြ ရွိပါတယ္။ ဘာသာေရးအရ သီးသန္႔လမ္းညႊန္မထားျခင္းကိုသာ ဆိုလိုတာပါ။
ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာ ဆိုရင္လည္း သမၼာက်မ္းစာကို ဘုရားေက်ာင္းေတာ္ (ဂိုဏ္း) တခုနဲ႔တခု အနက္ေကာက္ရာမွာ မတူညီတဲ့ အတြက္ ဘာသာကြဲ လက္ထပ္မႈ ခြင့္ျပဳတာ ရွိသလို၊ ျပင္းထန္တဲ့ အဖြဲ႕ေတြမွာလည္း တားျမစ္ထားတာ ရွိပါတယ္။ ဓမၼသစ္က်မ္းစာမွာ ယံုၾကည္မႈမရွိသူ လင္ (သို႔မဟုတ္) မယားဟာ ယံုၾကည္မႈရွိသူ မိမိ အိမ္ေထာင္ဖက္မွ တဆင့္ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ေကာင္းကင္ဘံုကို ေရာက္ႏိုင္ တယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ပါတဲ့အတြက္ ေယဘုယ် သေဘာ ဘာသာကြဲနဲ႔ လက္ထပ္ျခင္းကို ခြင့္ျပဳထားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ထပ္မႈပံုစံု ဘယ္လို၊ ဘယ္ပံု ဆိုၿပီး အတိအက် လမ္းညႊန္ထားမႈမ်ိဳးေတာ့ မရွိပါဘူး။
(စကားခ်ပ္ – ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈေတြမွာ ဘာသာတူခ်င္းေတာင္မွ ဂိုဏ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲ၊ ေကာက္ယူပံု၊ ေနထိုင္၊ က်င့္ၾကံပံု အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ အခုေရးသားခ်က္ေတြဟာ ေယဘုယ် သေဘာသာ ျဖစ္ပါတယ္။)
ဗုဒၶဘာသာမွာ ဆိုရင္လည္း ကိေလသာနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ အိမ္ေထာင္သားေမြးျပဳမႈဟာ ဘာသာတရားနဲ႔ မပတ္သက္တာေၾကာင့္ လက္ထပ္မႈအျပဳဟာ ဘာသာေရးနဲ႔ လံုးလံုးမသက္ဆိုင္တဲ့ကိစၥ ‘Pure Secular Affair’ အျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ငါးပါးသီလလို က်င့္ဝတ္ ဆိုင္ရာ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြမွာ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ မေလ်ာ္မကန္ မျပဳအပ္ဖို႔ တားျမစ္ထားတဲ့ အခ်က္ေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အိမ္ေထာင္မႈျပဳျခင္း အတြက္ သီးသန္႔လမ္းညႊန္မႈမ်ိဳးေတာ့ အတိအက် မရွိပါဘူး။ ေယဘုယ် ဆိုရရင္ ဗုဒၶဟာ ဆင္းရဲျခင္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း ညႊန္ၾကားရာမွာ ေမြးဖြား၊ ႀကီးျပင္း၊ အို၊ နာ၊ ေသ အားလံုးဟာ ဆင္းရဲျခင္းခ်ည္းပဲဆိုတဲ့ ဒုကၡသစၥာ အမွန္တရား ကို သိျမင္ ရႈတတ္ေအာင္ လမ္းျပခဲ့တဲ့အတြက္ အိမ္ေထာင္သားေမြးျပဳျခင္းရဲ႕ ဒုကၡ ဆင္းရဲျခင္းကို ေဟာၾကားခဲ့တာေတြ ရွိပါတယ္။ အတိုဆိုရရင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ အဖို႔ လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္းဟာ ေလာကီလူမႈကိစၥသက္သက္၊ ဘာသာတရားနဲ႔ လံုးလံုး မဆပ္စပ္ဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
အစၥလာမ္အယူမွာေတာ့ အိမ္ေထာင္ျပဳမႈအတြက္ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြ သီးသန္႔ရွိပါတယ္။ မြတ္ဆလင္ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ဘာသာကြဲနဲ႔ လံုးလံုး လက္ထပ္ခြင့္မေပးပါဘူး။ အမ်ိဳးသားေတြကိုေတာ့ က်မ္းစာပါ အျခား ဘာသာ ႏွစ္ခု ျဖစ္တဲ့ ဂ်ဴး နဲ႔ ခရစ္ယာန္ ဘာသာဝင္ အမ်ိဳးသမီးေတြနဲ႔ လက္ထပ္ခြင့္ေပးပါတယ္။ သားသမီးကိုလည္း မြတ္ဆလင္ အျဖစ္သာ ႀကီးျပင္းေစရမယ္လို႔ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ဒီလို အတိအက် ျပ႒ာန္းထားျခင္းကလည္း ဘာသာအယူ စတင္ထူေထာင္ခ်ိန္က အစၥလာမ္ဝါဒဟာ ေပၚထြန္းရာေဒသတြင္းမွာ အျပင္းအထန္ ႏွိပ္ကြပ္မႈေတြဒဏ္ခံခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ ကာကြယ္တဲ့ သေဘာ ေဆာက္ရြက္ခဲ့ဟန္ရွိတယ္လို႔ သမိုင္းနဲ႔ယွဥ္ သံုးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒီသေဘာေၾကာင့္ ဒါဟာ မြတ္ဆလင္ ဘာသာဝင္ အေရအတြက္ တိုးပြားေအာင္ စနစ္တက် ၾကံေဆာင္ထားျခင္းသာ ျဖစ္တယ္ ဆိုၿပီး မွန္းဆသံုးသပ္ၾကတဲ့ ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ သီအိုရီ ေပၚလာျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ မြတ္ဆလင္ အမ်ိဳးသားေတြဟာ မြတ္ဆလင္ မဟုတ္တဲ့ အျခား ဘာသာဝင္ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ အထူးသျဖင့္ လူမႈ၊ စီးပြား တခုခု ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈ ေၾကာင့္ သိမ္းသြင္းဖို႔ပိုလြယ္ ‘Vulnerable’ ျဖစ္တဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ခ်စ္ခင္စံုမက္မႈ အေၾကာင္းျပ လက္ထပ္ၿပီး ဘာသာထဲကို သြတ္သြင္းၾကရင္း သာသနာျပန္႔ပြားေအာင္ လုပ္ေနျခင္းျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆ စြပ္စြဲမႈ တရပ္ ဘာသာမတူသူေတြၾကားမွာ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။
■ အိႏၵိယ ျဖစ္စဥ္
လြန္ခဲ့တဲ့ ေလးငါးႏွစ္ေလာက္က အိႏၵိယမွာ အစၥလာမ္အေျခခံဝါဒီ အုပ္စုတစုက ဦးစီးၿပီး ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ ဆင္ႏႊဲကာ သူတို႔ ဘာသာဝင္ အမ်ိဳးသမီးငယ္ေတြကို အစၥလာမ္ဘာသာထဲကို သိမ္းသြင္းေနတယ္ဆိုၿပီး ဟိႏၵဴနဲ႔ခရစ္ယာန္ ဘုန္းႀကီးေတြက စြပ္စြဲခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီလို စနစ္တက်နဲ႔ လူပ္ရွားမႈ ‘Campaign’ ပံုသဏၭာန္ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အစၥလာမ္အုပ္စုကို ႏိုင္ငံျခားက အစၥလာမ္ အဖြဲ႕ေတြကလည္း ေငြေၾကးေထာက္ပ့ံ ကူညီၿပီး အားေပးေနတယ္ဆိုၿပီး တပါတည္း ဆိုလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရနဲ႔ တရားေရး အဖြဲ႕ေတြက ဒီကိစၥကို တရားဝင္ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈေတြ လုပ္ခဲ့ဖူးၾကပါတယ္။ ပုဂၢလိက တဦးခ်င္း ဆႏၵနဲ႔ မိမိ ဇနီး၊ မယား ဘာသာျခားကို အဓမၼ ဘာသာေျပာင္းခိုင္းမႈတခ်ိဳ႕ ေတြ႕ရွိခဲ့ေပမဲ့ အဖြဲ႕အစည္း ပံုစံ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရွိ က်ဴးလြန္မႈ ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ စနစ္တက် က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လုပ္တာမ်ိဳး မေတြ႕ရဘူးလို႔ စစ္ေဆး ေဖာ္ထုတ္ေတြ႕ရွိခ်က္ကို သတင္းထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပင္းထန္တဲ့ အမ်ိဳးသားေရး စာနယ္ဇင္း တခ်ိဳ႕က ဒီကိစၥကို အေလးေပး ေရးသား ေဆြးေႏြးေနဆဲပါ။ အထူးသျဖင့္ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ေတြက မုန္းတီးမႈေတြ လူအမ်ားၾကား ျပန႔္ႏွံ႔ေစဖို႔ အြန္လိုင္းမွာ အင္တိုက္အားတိုက္ ဝါဒျဖန္႔ေနၾကဆဲပါပဲ။
■ ယူေက ျဖစ္စဥ္
ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံမွာလည္း အလားတူ စြပ္စြဲမႈမ်ိဳး ႏိုင္ငံသား အိႏၵိယအႏြယ္ ဆစ္ခ္လူမ်ိဳးစု အသိုင္းအဝန္းမွာ ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဆစ္ခ္ အမ်ိဳးသမီးငယ္ ပညာတတ္ေလးေတြဟာ မြတ္ဆလင္ေတြရဲ႕ ပစ္မွတ္ထား ‘အခ်စ္ေထာင္ေျခာက္’ နဲ႔ သိမ္းသြင္းျခင္း ခံေနရတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ အဓမၼ ဘာသာေျပာင္းခံရမႈေတြ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုၿပီး ဆစ္ခ္ေတြၾကား စိုးရိမ္မႈေတြ ျဖစ္ေပၚခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ (၂၀၀၈) ခုႏွစ္တုန္းက လိဒ္စ္တကၠသိုလ္ ‘လူမ်ိဳးစု ႏွင့္ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈ ေလ့လာေရး’ ဌာန က ဦးစီးၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေလ့လာဆန္းစစ္မႈ လုပ္ စစ္ေဆး ေတြ႕ရွိခ်က္ကို အစီအရင္ ခံစာ ထုတ္ခဲ့့ရဖူးပါတယ္။ ေလ့လာခ်က္အရ ္စြပ္စြဲမႈေတြဟာ အေျခအျမစ္မရွိဘဲ ခ်ဲ႕ကားေျပာဆိုမႈေတြသာ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ေတြ႕ရွိခဲ့တယ္။ မြတ္ဆလင္ေတြကို မေကာင္းဆိုးဝါးေတြ အျဖစ္ ယူဆေနတဲ့ အစၥလာမ္ အေၾကာက္၊ အမုန္း ေရာဂါရဲ႕ လကၡဏာ တရပ္သာ ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး အဆံုးသတ္ ေကာက္ခ်က္စြဲ ထုတ္ျပန္ ခဲ့ရဖူးပါတယ္။
■ ဗမာျပည္ ျဖစ္စဥ္
ဆိုလိုခ်င္တာက ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ ျပႆနာ ဟာ ႏိုင္ငံတကာမွာလည္း စိုးရိမ္စြပ္စြဲမႈေတြ ရွိခဲ့တယ္။ မွန္ကန္တဲ့ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္မႈေတြ လည္း ျပဳခဲ့တယ္ ဆိုတာကို ျမင္ေစလိုျခင္းပါ။ အခု က်ေနာ္တို႔ဆီမွာလည္း လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္အနည္းငယ္က အစ ႏိုင္ငံေရး ပေယာဂေၾကာင့္လည္းပါတဲ့ ဘာသာေရး အမုန္းပြားမႈ၊ အၾကမ္းဖက္မႈေတြနဲ႔အတူ ဒီ ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ သေဘာကို အသားေပး လူအမ်ားၾကား ေျပာဆို၊ ေဆြးေႏြးလာၾကသလို၊ ဘာသာေရးအစြဲႀကီးသူ တခ်ိဳ႕ကလည္း အြန္လိုင္း/ျပင္ပ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ဝါဒျဖန္႔ခ်ိ လာၾကပါတယ္။ ဘာသာေရး ပဋိပကၡ ျဖစ္ေပၚေစလိုသူေတြ၊ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲသမားေတြ၊ အစြန္းေရာက္ က်ဥ္းေျမာင္းသူေတြကလည္း ေနရာတိုင္းမွာ ဘာသာမတူသူခ်င္းအၾကား ပိုမို အထင္အျမင္ လြဲမွားစရာ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ခ်ဲ႕ကား ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ မမွန္အခ်က္အလက္မ်ားကို ပံုဖ်က္ ျဖန္႔ျဖဴးေနျခင္းျဖင့္ လူအုပ္စု ႏွစ္စု အၾကား အမုန္းတရားနဲ႔ သံသယဟာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ျပန္႔ႏွံ႔လာေနပါတယ္။ မႏၱေလးက နာမည္ေက်ာ္ အမ်ိဳးသားေရးကိုယ္ေတာ္ရဲ႕ လူမႈကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာမွာဆို ေန႔စဥ္ ဒီကိစၥဆက္စပ္ခ်ည္းပဲ အတင္းခ်ရာ၊ ဝါဒျဖန္႔ရာ ေနရာျဖစ္လို႔ေနပါတယ္။ အခုေနာက္ဆံုး အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ကလည္း မလိုလားအပ္တဲ့ အျငင္းပြားဖြယ္ ဥပေဒေတြျပဳဖို႔အထိ ျဖစ္လာခဲ့ရပါၿပီ။
■ ဘာစလုပ္သင့္သလဲ
ျဖစ္သင့္တာက ႏိုင္ငံတကာမွာလို အစိုးရ၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ပညာရွင္ေတြက ဦးစီးၿပီး လြတ္လပ္မွ်တၿပီး ျမင္သာ ထင္သာရွိတဲ့ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ိဳး အရင္ ျပဳလုပ္ရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ထုတ္ေဖာ္ေတြ႕ရွိခ်က္ ကို အမ်ားျပည္သူနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ၊ အထူးသျဖင့္ ကမၻာ့မြတ္ဆလင္ အသိုင္းအဝန္းကို မွန္မွန္ကန္ကန္ အက်ိဳး/အေၾကာင္း အညီ ခ်ျပႏိုင္ရပါမယ္။ ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ သီအိုရီဟာ လူအမ်ား ထင္ေယာင္မွားမႈလား၊ အစၥလာမ္ အမုန္းေရာဂါ ရဲ႕ ျပႆနာ ေနာက္ဆက္တြဲလား၊ ဒါမွမဟုတ္ တကယ္ပဲ လက္ေတြ႕ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက အမ်ိဳးသမီးငယ္ေတြ ခံစားေနရသလား ဆိုတာ ဘက္မလိုက္တဲ့ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ အရင္လုပ္ရပါမယ္။ လူမ်ိဳး/ဘာသာအစြန္းေရာက္ေတြ အြန္လိုင္းနဲ႔အျပင္မွာ လက္လြတ္စပယ္၊ ေလဖမ္းဝါးလံုးတန္းခ်ည္ ေျပာဆို၊ ေရးသား ေနမႈမ်ိဳး၊ အမွန္တဝက္ အမွားတဝက္ ေရာစြက္ ပံုဖ်က္ထားတဲ့ အခ်က္အလက္မ်ိဳး၊ အမုန္းစကားပြား ဝါဒျဖန္႔ မိႈင္းတိုက္ေနမႈမ်ိဳးေတြကို အေျခခံၿပီး ဥပေဒေတြျပဳခ်င္လို႔ မျဖစ္ပါ။ ဘက္မလိုက္၊ အစြဲကင္းတဲ့ ပကတိ အေျခအမွန္ကို အရင္သိေအာင္ သုေတသန ျပဳရပါမယ္။
တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ျပည္တြင္းမွာလည္း ‘Love Jihad’ စြပ္စြဲမႈဟာ ႏိုင္ငံတကာမွာလိုပဲ ယုတၱိက်တဲ့ အခ်က္အလက္ကို ေနာက္ခံ ထားျခင္း မဟုတ္ပါ။ အမုန္းတရားျဖန္႔ျဖဴးျခင္းသက္သက္ပါပဲ။ ဒါကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ေအာင္၊ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ မလိုလားအပ္တဲ့ ဥပေဒေတြ၊ အမုန္း၊ အာဃာတ၊ အၿငိဳး၊ ရန္ပြဲေတြ တိုင္းျပည္မွာ ဆက္လက္ ရွင္သန္ မီးမေတာက္ေအာင္ ဗမာမြတ္ဆလင္ (ဗမာျပည္က ႏိုင္ငံသား အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္) အသိုင္းအဝန္းကိုယ္တိုင္က ဦးေဆာင္ ေဆာ္ၾသၿပီး သိပၸံနည္းက် ပညာရပ္ဆန္ဆန္ ေလ့လာမႈေတြ အဖြဲ႕ေပါင္းစံုပါ ဘက္မလိုက္အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ အတူ ျပဳလုပ္ဖို႔ လိုေနပါတယ္။
‘သားေဖာက္သာသနာျပဳေနတယ္’ ရိုးစြပ္လိုမႈ ပေပ်ာက္သြားရင္ အမုန္းတရားပြားလိုသူမ်ားရဲ႕ လွည့္ကြက္ စနက္ေတြ အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ျမင္ တြင္က်ယ္ေတာ့မွာ မဟုတ္ပါ။ ဒါမွ ဘာသာ/လူမ်ိဳးစံု ခ်စ္ၾကည္ ၿငိမ္းခ်မ္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ အနာဂတ္ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာပါ။ အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္နဲ႔ အစၥလာမ္အမုန္းေရာဂါ ဆက္စပ္အေၾကာင္းအရာေတြ ေနာက္အပတ္ေတြမွာ ဆက္လက္ ေဆြးေႏြး တင္ျပပါမယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ လူ႔ေဘာင္သစ္ကို ေမွ်ာ္ရည္လ်က္…။
ၿငိမ္းခ်မ္းေအး
“အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္ ရွိသလား”
မတ္ ၀၃၊ ၂၀၁၅ (အသစ္ျပင္ဆင္တည္းျဖတ္ ေရးခဲ့သည့္ ရက္စြဲ)
(မိ်ဳးေစာင့္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ အမ်ိဳးသားေရး သံဃာေတာ္မ်ား အင္းစိန္၊ ရြာမ ပရိယတၱိစာသင္တိုက္တြင္ ေဆြးေႏြးတိုက္တြန္း ကနဦး ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ကာလ (၂၀၁၃) ခုႏွစ္ ဇြန္လ (၁၇) ရက္ေန႔တြင္ မိုးမခ၌ တုံ႔ျပန္္ ျပန္လည္ေဆြးေႏြး ေရးသားခဲ့သည့္ “Love Jihad Conspiracy: ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ ရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ စာမ်က္ႏွာမ်ား” ေဆာင္းပါးေဟာင္းကို ေက်ာရိုး အေျခခံ၍ အသစ္ ျပန္လည္ေရးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မႏၱေလး Friday Times News Journal အတြဲ (၁)၊ အမွတ္ (၄)၊ (၂၀၁၅) ခုႏွစ္ မတ္လ (၀၆) ရက္ ေသာၾကာေန႔ထုတ္တြင္ ပံုႏွိပ္ခဲ့သည္။ ေဆာင္းပါးပါ အာေဘာ္ ကို ေဝဖန္ရန္ လြတ္လပ္စြာ မွတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္ပါသည္၊ [email protected] သို႔လည္း စာေရးႏိုင္ပါသည္။)
မူလ မိုးမခ ေဆာင္းပါး: “Love Jihad Conspiracy: ‘အခ်စ္ဂ်ီဟဒ္’ ရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ စာမ်က္ႏွာမ်ား”
@ http://gita.cc/archives/1585
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2013/06/nyein-chan-aye-love-jihad-and-next.html
ေဆာင္းပါးရွင္ ျငိမ္းခ်မ္းေအး၏ FB စာမ်က္ႏွာမွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
Comments