မတ္ ၃၁ ၊၂၀၁၅
M-Media
ျမန္မာႏိုင္ငံေထာင္တစ္ခုထဲမွာ ၈ ႏွစ္နဲ႔ ၃ လ ေနခဲ့ျခင္းက ဦး၀ီရသူကို ႏွဴးညံ့သိမ္ေမြ႕ေအာင္ မျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့အျပင္ အခုဆို သူဟာ ျပည္တြင္း ဗုဒၶအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒရဲ႕ လက္်ာစြန္းေရာက္ ျပယုဂ္တစ္ခုပင္ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။
သူ႔ရဲ႕ အားပါးတရအၿပံဳးက ဆြဲေဆာင္မႈရိွေသာ္ျငား အဆိုးတရားေတြ ေျပာဆိုခ်ိန္မွာေတာ့ သူ႔ေဟာေျပာခ်က္ေတြက ျပင္းထန္လာၿပီး သူ႔မ်က္လံုးေတြက အေရာင္ေတာက္လာေလ့ရိွပါတယ္။ မြတ္စလင္ေတြက ဗုဒၶဘာသာအတြက္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မိမိရဲ႕အခန္းက႑ဟာ ဘာသာသာသနာကို ကာကြယ္ေရးျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတာမ်ဳိး ေျပာဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာေပါ့။
ဒါတင္မကေသးပါဘူး၊ သူ႔ဒႆနနဲ႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႕သမွ်အရာအားလံုးအေပၚ ပ်စ္ပ်စ္ႏွစ္ႏွစ္ႀကီးကို ေျပာဆုိတတ္ပါေသးတယ္။
သာသနာ့ေဘာင္ထဲ အသက္ ၁၃ ႏွစ္မွာ ၀င္ေရာက္ၿပီး ယခု အသက္ ၄၇ ႏွစ္အရြယ္ရိွေနတဲ့ သူဟာ ၉၆၉ လို႔ေခၚဆိုတဲ့ လက္်ာစြန္းေရာက္ ဗုဒၶ၀ါဒလႈပ္ရွားမႈထဲ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ပါ၀င္ခဲ့တယ္။
၂ ႏွစ္ၾကာၿပီးတဲ့အခါ မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရးအၾကမ္းဖက္မႈ ျဖစ္ပြားေအာင္ တို႔မီးရိႈ႕မီးတရားေဟာခဲ့တဲ့အတြက္ ေထာင္ဒဏ္ ၂၅ ႏွစ္ ခ်မွတ္ျခင္း ခံလိုက္ရတယ္။
သို႔ေပမယ့္လည္း ၂၀၁၀ ခုႏွစ္မွာ အျခားႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားအမ်ားအျပားနဲ႔ေရာၿပီး လြတ္ေျမာက္လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ အင္တာနက္နဲ႔ ဆိုရွယ္မီဒီယာကိုသံုးလို႔ သူ႔ခံယူခ်က္ကို အသံထုတ္ဆူညံေစခဲ့ပါေတာ့တယ္။
အခုဆုိရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ဒုတိယအႀကီးဆံုးၿမိဳ႕ေတာ္ မႏၲေလးက သူ႔ေက်ာင္းတိုက္မွာ သူ႔လက္ေအာက္ခံ သံဃာေတြ အပါး ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ရိွေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့သီတင္းပတ္က သူ႔ဒကာေတာ္တစ္ဦးပိုင္ဆိုင္တဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕စြန္က မထင္မရွားအိမ္တစ္လံုးမွာ The Straits Times နဲ႔ ေတြ႕ဆံုပါတယ္။
အႀကီးစားသစ္သားထည္ပရိေဘာကေတြနဲ႔စီတန္းထားၿပီး ဧရာမေရခဲေသတၱာတစ္လံုးပါရိွတဲ့ သာမန္ဧည့္ခန္းေဆာင္တစ္ခုထဲမွာ လူတစ္စုနဲ႔အတူ စားပြဲ၀ိုင္းတစ္ခုမွာထိုင္လို႔ေပါ့။ သူက လွစ္ကနဲ ၿပံဳးၿပီး “အရိွအတိုင္း ေရးသားတင္ျပမယ္ ဆိုရင္ ေမးလိုရာေမးျမန္းႏိုင္ပါတယ္” လို႔ က်ေနာ့္ကို ေျပာပါတယ္။
“အသင္ဟာ ေတာ္ေတာ့ကို ေက်ာ္ေစာလွေပတယ္” လို႔ က်ေနာ္က သူ႔ကို ေျပာလိုက္ပါတယ္။
၂၀၁၃ ခုႏွစ္က တိုင္းမ္မဂၢဇင္းမွာ သူ႔မ်က္ႏွာပံုနဲ႔ “The Face of Buddhist Terror” လုိ႔ ကင္ပြန္းတပ္ခဲ့ေတာ့ သူ႔ေနာက္ေတာ္ပါးေတြက ေဒါသေပါက္ကြဲၿပီး မဂၢဇင္းကို ဆန္႔က်င္ဆႏၵျပခဲ့ၾကတယ္။
အဲ့ဒီအခ်က္ကို ျပန္လည္ႏိႈးဆြလိုက္ သလိုျဖစ္သြားေတာ့ သူက သူ႔ရဲ႕ Samsung Galaxy SII ဖုန္းေလးကို ပြတ္ရင္း အသံသြင္း ခလုတ္ကိုႏွိပ္လို႔ ရယ္ေမာခဲ့တယ္။
အျခားတစ္ဖက္မွာ သံုးေခ်ာင္းေထာက္တိုင္ေပၚက ကင္မရာမီးနီေလး လင္းလာတာ ေတြ႕ရတယ္။ အင္တာဗ်ဴးကို မွတ္တမ္းတင္ ရိုက္ေနတာပါပဲ။
ဓာတ္ပံုဆရာတစ္ေယာက္က မလွမ္းမကမ္းမွာရပ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ကို ဓာတ္ပံုေတြ ရိုက္ေနေလရဲ႕။ သူ႔ရဲ႕ ဒုတိယေျမာက္ မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းက ငါးမိနစ္တစ္ႀကိမ္ အသံျမည္ေနေပမယ့္လည္း သူက လ်စ္လ်ဴရႈထားတယ္။
စကားျပန္ကေနတဆင့္ သူက ဒီလို ဆိုပါတယ္။
“ဒီေက်ာ္ေစာမႈအေပၚ ဦးဇင္း ဂုဏ္ယူပါတယ္။ ျပႆနာက သူတို႔ဟာ ဦးဇင္းကို ႏိုင္ငံတကာက အဆိုးျမင္ေအာင္ အၾကမ္းဖက္သမားလိုမ်ဳိး လူမ်ဳိးမုန္း ၀ါဒီလိုမ်ဳိး ပံုေဖာ္လိုက္တာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဦးဇင္းက လူမ်ဳိးျခားကို မုန္းတီးတတ္တဲ့ လူဆိုးႀကီး မဟုတ္ပါဘူး။ ဗုဒၶဘာသာကို ကာကြယ္ျခင္းက ဦးဇင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါပဲ”။
ဦး၀ီရသူဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနာက္စြန္းက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ထိစပ္ေနတဲ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ကေန ျပန္ေရာက္လာကာစ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ နိမ့္က်လြန္းလွတဲ့ အဲ့ဒီေဒသမွာ မြတ္စလင္-ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့တယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရခိုင္ေတြရဲ႕တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ေဒသခံလူနည္းစုမြတ္စလင္ေတြ စုၿပံဳသတ္ျဖတ္ခံရတယ္၊ ေသာင္းနဲ႔ခ်ီ ၿပီး ေနရပ္စြန္႔အိုးအိမ္မဲ့ဘ၀ ေရာက္ခဲ့ရတယ္။
သူက ႏိုင္ငံအႏွံ႔ ခရီးဆန္႔ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြခံစားေနရတဲ့ အစၥလာမ့္အႏၲရာယ္အေၾကာင္း တပ္လွန္႔တရားေတြ (သူ႔ကိုယ္ပိုင္ေကာက္ခ်က္ေတြ)ကို ေဟာေျပာေနေလ့ရိွတယ္။
၂၀၁၂ နဲ႔ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္၀ွမ္း ေနရာမ်ားစြာမွာပြင့္ထြက္လာခဲ့တဲ့ မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရး အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအတြက္ ေအာက္ခံ ပံုၾကမ္းေလာင္းသူဟာ သူပင္ျဖစ္တယ္လို႔ ေ၀ဖန္သူမ်ား၊ သုေတသီမ်ားက ဆိုပါတယ္။ ၾသဇာႀကီးမား ထင္ရွားေက်ာ္ေစာတဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအခ်ဳိ႕ကလည္း သူ႔ကို လက္မခံၾကပါဘူး။
မြတ္စလင္ေတြဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းမွာ အမ်ားစုျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္လူမ်ားစုျမန္မာႏိုင္ငံ အတိုင္းအတာအရ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိသာရိွမယ္လို႔ ခန္းမွန္းရပါတယ္။
အဲ့ဒီေဒသမွာ မြတ္စလင္ ဆန္႔က်င္ေရးအၾကမ္းဖက္မႈ ႀကိဳၾကားႀကိဳၾကား ရိွလာေပမယ့္ သမိုင္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္လာခဲ့ၾကတာပါ။
သို႔ေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ေသြးေအးေနဦးမယ္ဆိုရင္ အစၥလာမ္ဘာသာက ျမန္မာႏိုင္ငံကို တစ္စစလႊမ္းမိုးသြားမယ္လုိ႔ ဦး၀ီရသူက အခိုင္အမာဆိုေနဆဲ ျဖစ္တယ္။ ဘာသာကြဲထိမ္းျမားမႈကို ပိတ္ပင္တဲ့ အျငင္းပြားဖြယ္ဥပေဒမူၾကမ္းကိုလည္း သူက က်ားကန္ေပးထားပါတယ္။
ဦး၀ီရသူက လက္လႊတ္စပယ္မဟုတ္ဘဲ ကၽြန္ေတာ့္ကို တည့္တည့္ၾကည့္လို႔ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းေလသံနဲ႔ ေျပာပါတယ္။ မီဒီယာဟာ မ်က္ေစ့တစ္ဖက္ကိုသာသံုးၿပီး ၾကည့္ျမင္ေလ့ရိွတယ္လို႔ ဆိုတယ္။
“ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မြတ္စလင္ေတြ ရာခိုင္ႏႈန္းနည္းနည္းေလးပဲလို႔ ခင္ဗ်ားက ေျပာတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲက ႀကိဳက္တဲ့ရဲ႒ာနကို သြားၾကည့္ပါ။ မုဒိမ္းသမား အမ်ားစုက မြတ္စလင္ေတြခ်ည့္ပဲ။ မြတ္စလင္နဲ႔လက္ထပ္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ဳိးသမီးဟာ ဗုဒၶပံုေတာ္ကို မဖြယ္မရာလုပ္ခိုင္းတာ ခံရတယ္။ ဦးဇင္းက ဒါကိုသိေတာ့ အမွန္အတိုင္း ေျပာဆိုတယ္။ ဒါကို ဦးဇင္းက အၾကမ္းဖက္မႈကိုဖန္တီးေနတယ္လို႔ တခ်ဳိ႕သူေတြက နားလည္မႈလြဲမွားၾကတယ္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ဦးဇင္းက မွန္ရာကိုပဲ ေျပာဆိုေနတာပါ။ အဲ့ဒီဒုစရိုက္သားေတြကိုသာ ဦးဇင္းက ဒဏ္ခတ္ခ်င္တာပါ။ တျခားမြတ္စလင္ေတြကို မဟုတ္ပါဘူး”။
ဒီဗီဒီျပစက္ကိုထုတ္ၿပီး ဓာတ္ျပားတစ္ခ်ပ္ကိုထည့္လိုက္တယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တုန္းက ရခိုင္ျပည္နယ္ ေမာင္ေတာက ရိုဟင္ဂ်ာ မြတ္စလင္အုပ္စုတစ္စု ခဲေတြနဲ႔ပစ္ပံု၊ အိမ္ေတြ မီးတင္ရႈိ႕ေနပံုကို ဖုန္းနဲ႔ရိုက္ကူးထားတဲ့ ျမင္ကြင္းပါ။
“တျခားလူနည္းစု၀င္ေတြျဖစ္တဲ့ ဟိႏၵဴနဲ႔ခရိယာန္ေတြက ျပႆနာမရွာၾကဘူး။ မြတ္စလင္ေတြကပဲ တျခားဘာသာေတြအေပၚ ဘယ္လိုေစာ္ကားရမလဲဆိုတာ စဥ္းစားေနၾကတာေလ” လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။
သူ မီးေမႊးပါတယ္ဆုိတဲ့ မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရးဆူပူမႈေတြကိုၾကည့္ရင္ ပံုစံတူျဖစ္စဥ္ေတြကိုသာ အၿမဲတမ္း ေတြ႕ေနရပါတယ္။ သာမန္အျငင္းပြားမႈျဖစ္ေစ၊ မုဒိန္းမႈဆိုတဲ့စြပ္စြဲခ်က္ျဖစ္ေစ အဲ့ဒီကေန စတင္လိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရးဖက္ ဦးတည္လိုက္ၾကတယ္။ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါးျဖစ္ပ်က္ၿပီးတဲ့ေနာက္ေတာ့ တလြဲတေခ်ာ္ဆိုတာ ေပၚလာတာခ်ည္းပါပဲ။
သတင္းေတြက လူမႈမီဒီယာေတြမွာ ေတာမီးေလာင္သလို တမဟုတ္ခ်င္း ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ ႀကိဳတင္စုစည္းထားဖြယ္ရိွတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္လူအုပ္ႀကီးက မြတ္စလင္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေပၚ မိုးက်ေရႊကိုယ္လို က်ေရာက္လာတယ္။ သူတို႔ရပ္၀န္းကို မီးေလာင္တိုက္သြင္းတယ္။ မြတ္စလင္မိသားစုေတြကို ကေလးပင္မခ်န္ ခုတ္ထစ္သတ္ျဖတ္ၾကတယ္။
ဒီအမႈမ်ဳိးဟာ ျပည္ပ အစြန္းေရာက္အစၥလာမစ္အုပ္စုေတြရဲ႕ေဒါသကို ႏိႈးဆြလိုက္တဲ့အျပင္၊ အရိွန္တက္လာတဲ့အၾကမ္းဖက္မႈက သုေတသီေတြအၾကား စိုးရိမ္စိတ္ျမင့္မားသြားေစခဲ့ပါတယ္။
လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီကို ဆန္႔က်င္တဲ့ အတိတ္ေခတ္အမာခံမ်ားက ေနာက္ကြယ္ကေန ဦး၀ီရသူကို က်ားကန္ေပးေနတယ္၊ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒကို လက္နက္အသြင္ အသံုးခ်တယ္ဆုိတဲ့ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားလည္း ရိွေနၾကပါတယ္။
သူက ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမားေတြနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္မႈရိွေနတယ္ဆိုတဲ့ ေျပာဆိုခ်က္မွန္သမွ်ကို ပယ္ခ်တယ္။ တၿပိဳင္တည္းမွာပဲ ႏိုင္ငံတကာခ်ိတ္ဆက္မႈကို တည္ေထာင္လိုက္ျပန္တယ္။ ယမန္ႏွစ္ေႏွာင္းပိုင္းက သူဟာ သီရိလကၤာႏိုင္ငံက လက္်ာစြန္းေရာက္အုပ္စု Bodu Bala Sena ကမကထျပဳတဲ့ညီလာခံကို သြားေရာက္ၿပီး မိန္႔ခြန္းေျပာခဲ့ပါတယ္။
ဇႏၷ၀ါရီလမွာ ေရွ႕ေဆာင္သံဃာတစ္ဦးပီပီ ေနာက္ထပ္ေျခလွမ္းတစ္ဆင့္ တိုးလာခဲ့တယ္။
ျမန္မာ့လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ကုလအထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥ ယန္ဟီးလီက ရခိုင္ျပည္နယ္ရိွ လူနည္းစုရိုဟင္ဂ်ာမြတ္စလင္ အခြင့္အေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားလိုက္ၿပီးေနာက္ သူမကို ဦး၀ီရသူက“ျပည့္တန္ဆာမ” လို႔ ေျပာဆိုလိုက္ပါတယ္။ အဲ့ဒီစကားအေပၚ ကုလသမဂၢရဲ႕အေရးဆိုမႈ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း ထြက္ေပၚလာေတာ့တယ္။
ေဒသခံဗုဒၶဘာသာ၀င္ရခိုင္ေတြ၊ အစိုးရကိုယ္တိုင္အပါအ၀င္ ျမန္မာလူထုအမ်ားအျပားဟာ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံက တရားမ၀င္ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ်လာသူ ဘဂၤါလီေတြအျဖစ္ စြပ္စြဲထားပါတယ္။ ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းကိုပင္လွ်င္ ဗုဒၶအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒီေတြအဖို႔ နားမေထာင္ခ်င္စရာအျဖစ္ ႏိုင္ငံေရးအရ အလံေထာင္ထားၾကတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ရဟန္းသံဃာတစ္ပါးအတြက္ျဖစ္ေစ ဘယ္လိုလူအတြက္ပင္ျဖစ္ေစ မစၥ ယန္ဟီးလီကို “ျပည့္တန္ဆာမ”လို႔ ေခၚေ၀ၚလိုက္ျခင္းက မယဥ္ေက်းႏိုင္စရာ ဘယ္လိုမွမျဖစ္ဘူးလားလို႔ ကၽြန္ေတာ္က ေမးျမန္းတဲ့အခါ သူ(ဦး၀ီရသူ)က ဒီလို ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။
“သူမဟာ ဘဂၤလီေတြအတြက္ အလုပ္လုပ္ေပးေနတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ပါ။ ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသားဥပေဒအေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ေအာင္ သူမ ႀကိဳးစားေနတာ။ ဒါမွ ဘဂၤလီေတြအားလံုး ႏိုင္ငံသားျဖစ္သြားမယ္ေလ။ သူမက ကုလသံတမန္ တစ္ဦးျဖစ္တယ္။ မြတ္စလင္ေတြအတြက္ ဘဂၤလီေတြအတြက္ ေလာ္ဘီလုပ္ေပးေနစရာ မလိုအပ္ဘူး။ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ဆိုရင္ျဖင့္ သူ႔ကို ဖိနပ္နဲ႔ ပစ္ေပါက္ရပါလိမ့္မယ္”။
xxxxxxxxxxxxxxxx
The Straits Times : Asia Report မွ ဘန္ေကာက္အေျခစိုက္ Indochina Bureau Chief ျဖစ္သူ Nirmal Ghosh ေရးသားေသာ Buddhism’s right-wing face in Myanmar ေဆာင္းပါးကို ျမင့္မိုရ္ေမာင္ေမာင္မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ျပန္ဆိုသည္။ Nirmal Ghosh အား [email protected] လိပ္စာျဖင့္ ဆက္သြယ္ႏိုင္ပါသည္။
Comments