6 years ago
ရိုဟင္ဂ်ာ ၇ ဦးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ပို႔
6 years ago
ဓာတ္ျပားအဆိုေတာ္ ေတးသံရွင္ ေဒၚမာမာေဝ အသက္(၉၃) ႏွစ္ ကြယ္လြန္
6 years ago
ဒုကၡသည္စခန္းမွ လုပ္အားေပးဆရာမတစ္ဦး ရခိုင္မွ ရန္ကုန္သို႔လာစဥ္ လဝကဥပေဒျဖင့္ အဖမ္းခံရၿပီး ေထာင္တစ္ႏွစ္က်
7 years ago
ဦးေဇာ္ေဌး (ခ) မွဴးေဇာ္အား ဌာနေျပာင္းေရႊ႕တာဝန္ေပး
7 years ago
NVC ကဒ္ လက္ခံရန္ ဖိအားေပးခံရမႈကုိ ျငင္းဆုိေသာ ကမန္တုိင္းရင္းသားမ်ား စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံေနရ
7 years ago
ASEAN ထိပ္သီးမ်ား ရိုဟင္ဂ်ာအေရး ေဆြးေႏြး
7 years ago
Drone မႈနဲ႕ဖမ္းခံရသူ သတင္းေထာက္ေတြ မိသားစုနဲ႕ေတြ႕ခြင့္မရေသး
7 years ago
ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၀)ခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုး
7 years ago
AA ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး အပါအ၀င္ ၉ ဦးကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈနဲ႔ အမႈဖြင့္စစ္ေဆး
7 years ago
ဘာသာေပါင္းစုံ ဆုေတာင္းပြဲ (ရုပ္သံ)

ဧျပီ ၂၇၊ ၂၀၁၅
M-Media
ညီေသြးေရးသည္။

“ေပ်ာ္႐ႊင္ျခင္းႏွင့္ ဝမ္းနည္းေၾကကြဲျခင္းေတြဟာ ဝိဥာဥ္ရဲ႕ တစ္ထည္တည္းေသာ အက်ီၤသာျဖစ္တယ္”။ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဒသာနပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထံမွ ေလာကႀကီးက ဘာတစ္ခုမွ အပိုမေတာင္းပါဘူး။ အားလံုးဟာ ကိုယ္စိုက္ပ်ိဳးထားသမွ် ကိုယ္ျပန္ရိတ္သိမ္းေနရတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထံေရာက္လာတဲ့ အေကာင္းအဆိုးေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔လက္ေတြနဲ႔ စီခ်ယ္ထားတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ပန္းခ်ီကားေတြပါပဲ။ ရပိုင္ခြင့္ဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ေပးဆပ္ထားသလဲဆိုတာနဲ႔ တိုက္႐ုိက္အခ်ိဳးက်ပါတယ္။ လူအမ်ားက Human Right ဆိုတဲ့ အခြင့္အေရးဆိုတာေလာက္ကို ဂ႐ုစိုက္ၿပီး ရပိုင္ခြင့္ေတာင္းေနၾကတာကုိ ကၽြန္ေတာ္ကဒီလိုျဖည့္စြက္ေပးခ်င္ပါတယ္။ Responsibilities ဆိုတဲ့ တာဝန္ သိတတ္မႈ၊ ေပးဆပ္တတ္မႈ၊ အလိုက္သိတတ္မႈ၊ သူ႔ေနရာမွာ ကိုယ္သာဆိုတဲ့ စဥ္းစားေပးမႈအျပင္ သူ႔ေနရာမွာ သူသာဆိုလွ်င္ေကာဆိုတဲ့ အဆင့္ထိစဥ္းစားေပးႏုိင္တဲ့ စိတ္ထားေတြထား႐ွိႏုိင္မႈ၊ ယူစရာအခြင့္အေရးကို အနည္းဆံုးယူၿပီး အမ်ားဆံုးျပန္ေပးႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္မ်ိဳးထားရမႈေတြ၊ အားလံုး အက်ံဳးဝင္ေနေသာ စာသားကိုနားလည္ၿပီးမွ လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုင္းဘုတ္ေတြ ေထာင္ေစခ်င္တာပါ။

အေပးအယူဆိုတဲ့ စာသားမွာ အေပးက အရင္လာတာပါ။ အရင္ေပးဆပ္ပါလို႔ ဆိုတဲ့ သေဘာပါတယ္။ အခုေတာ့ အေပးအယူ ကိစၥခဏထားပါဦး။ အယူအေပးကိုေတာင္ တာဝန္ မေက်ႏုိင္လို႔ မေအာင္ျမင္တဲ့တိုက္ပြဲေတြ၊ ပဋိပကၡေတြ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပဲြေတြ ျဖစ္ခဲ့ ရတာပါ။ ဘာမွမေပးဆပ္ဘဲနဲ႔ ဘာမွျပန္ရဖို႔ မစဥ္းစားၾကပါနဲ႔။ ေပးဆပ္ခဲ့တဲ့သူေတြပဲ အခြင့္အေရးကိုၾကည္ၾကည္သာသာ ျပန္ရတတ္ပါတယ္။ ဘာမွမေပးဆပ္ရေသးဘူး။ ဘတ္ဂ်က္ အရင္ေတာင္းေနတဲ့ ဝန္ႀကီးဌာနေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ Responsibilities သေဘာတရားကို မေက်ညက္တဲ့ အျပင္ မ႐ွိတဲ့ အရာ႐ွိလာေအာင္မလုပ္၊ ႐ွိေနတဲ့ အရင္းအႏွီး အကုန္ျဖဳတ္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္တဲ့ အာဂ ဝန္ႀကီးမ်ားအျဖစ္ ျပည္သူက မွတ္တမ္းတင္ထားၾကမွာပါ။

အေမရိကန္ သမၼတဂၽြန္အက္(ဖ) ကေနဒီက ဒီလိုမိန္႔ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။ တိုးတက္မႈ႐ွိဖို႔ အေကာင္းဆံုး နည္းလမ္းကေတာ့ အျခားလူေတြနဲ႔ ပလဲနံပသင့္ဖို႔ပဲ တဲ့။ ဒီကမာၻႀကီးမွာ အႏုျမဴဗံုးထက္ AK 47 ႐ုိင္ဖယ္ထက္ အသက္ဇီဝကို ျမန္ျမန္မ်ိဳးတံုးေစတာ၊ တစျပင္ေတြကိုစည္ေစတာ လူ႔ပေယာဂနဲ႔ေရးတဲ့ သဘာဝကပ္ေဘးေတြပါ။ ကိုယ္နဲ႔ မတူကိုယ့္ရန္သူဆိုၿပီး ေခါင္းေဆာင္ဆိုးေတြက တရားမဲ့တဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ရင္ထဲက မီးေတာက္ေတြကို မၿငိမ္းသတ္ႏုိင္ခ့ဲလို႔ လူ႔အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေသေၾကပ်က္ဆီးခဲ့ရတဲ့ စစ္ပြဲႀကီးေတြ၊ လူမ်ိဳးတုန္း သတ္ျဖတ္ပြဲႀကီးေတြဟာ ႐ြံ႐ွာဆုပ္ဖြယ္ရာ ဒီကမာၻႀကီးမွာျဖစ္ပြားခဲ့၊ ျဖစ္ပြားဆဲ၊ ျဖစ္ပြားလာ လတၱံ့ပါပဲ။ အမုန္းတရား မီးေတာက္ကေလးေတြဟာ ေနရာအႏွံ႔ျပန္႔က်ဲေနဆဲ ေတာက္ေလာက္ေနဆဲမို႔ အခ်ိန္မီမီးေတာက္ႀကီးေတြ ျဖစ္မသြားေအာင္ တာဆီးဖို႔အေရးဟာ ႏုိင္ငံသားတိုင္းရဲ႕တာဝန္ပါ။

တိုင္းျပည္ရဲ႕လက္႐ွိ ဆႏၵျပပြဲေတြ၊ ဆႏၵျပပြဲကို ျဖိဳခြင္းပံုေတြ၊ ပဋိပကၡကို ျဖိဳခြင္းပံုေတြ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြ အားလံုးဟာ တစ္ေနရာထဲက စီးဆင္းလာတဲ့ ဒုကၡျမစ္မႀကီးရဲ႕ ဒုကၡျမစ္ လက္တက္ခြဲေလးေတြေပါ့။ ဒီကိစၥအားလံုးကို ေျဖ႐ွင္းဖို႔ ႏွစ္ (၆၀) စာေလာက္ စြဲကပ္လာခဲ့တဲ့ ဒီအနာအိုင္းႀကီးေတြ ေပ်ာက္ကင္းသြားဖို႔ဆိုတာ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္လက္ညွိဳးထိုးပံုခ်ေန႐ုံနဲ႔ ၿပီးသြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္သူေတြ အႏွစ္မ႐ွိလြန္းေတာ့ ၾကက္ဆူပင္ မင္းဆိုးမင္းညစ္ေတြ မင္းမူေနတာဟာ သဘာဝပါပဲ။ တိုင္းသူျပည္သားအားလံုးရဲ႕ အမွန္ျမင္မႈေတြ၊ တာဝန္ ခံတတ္မႈေတြ၊ ေပါင္းစည္း ညီညြတ္မႈေတြနဲ႔သာ ဒီအနာတရားေတြကို ကုစားႏုိင္မွာပါ။

“ရင္ဝမွာ ျမွားတစ္စင္းလာစိုက္ရင္ လားရာကိုေမွ်ာ္ေနမယ့္ အစား ျမွားသြားကိုအရင္ႏႈတ္လိုက္ပါ” တဲ့။ ဗုဒၶရဲ႕ဆံုးမစကားပါ။ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဘုရင္ခံအျဖစ္ ေစလႊတ္လိုက္ခါနီးမွာ တပည့္ဘုရင္ခံေလာင္းကို တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္က ဒီလိုမွာပါတယ္။ “အို သင္သည္ မိမိကိုယ္မိမိ ၾကည့္ေနရေသာေၾကာင့္ သူတစ္ပါးအားၾကည့္အားသည္ မ႐ွိေစရ” တဲ့။ ဆိုလိုရင္းကေတာ့ တစ္ကုိယ္ရည္ စိတ္ၿငိမ္းေရးကို အရင္ေ႐ွး႐ႈခိုင္းေနတဲ့ စကားေတြပါပဲ။ တစ္ကုိယ္ရည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတာင္မွ မ႐ွိဘဲနဲ႔ အသင္းအဖြဲ႔ကုိ ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ ဦးေဆာင္လို႔မရပါဘူး။ အခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို ႔ရင္ထဲကို ေရာက္လာတဲ့ အမုန္းျမွားသြားေတြကို မသိနားမလည္မႈေဒါသ ေမာဟေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္လိုက္တဲ့ အခါ မဆံုးႏုိင္တဲ့ မီးေတာက္ သံသရာႀကီးေတြ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။

မီးတကာမီးထက္ ကိုယ့္ရင္ထဲက ေလာင္ေနတဲ့မီးကို ျပန္ျမင္ႏိုင္ၿပီး အရင္ၿငိမ္းသတ္ႏုိင္ဖို႔က ပိုခက္ပါတယ္။ ေတာေတာင္နံရံေတြမွာေတာင္ အျပန္အလွန္ပဲ့တင္သံ႐ွိတယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အားလံုး အေပၚ ေမတၱာထားႏုိင္ရင္ ဘာျပန္ရမလဲ ႐ွင္းပါတယ္။ ေမတၱာပဲျပန္ရမွာေပါ့။ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ ေစတနာ၊ ေမတၱာ၊ မုဒိတာ၊ ဂရုဏေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ေစာင့္ေ႐ွာက္ၾကရင္ အလြန္လွတဲ့ ေလာက လူ႔ေဘာင္ႀကီး ျဖစ္လာမွာပါ။ “မဂၤလာ” ဆိုတာ မေကာင္းမႈကို ေ႐ွာင္က်ဥ္တက္ေသာ သတၱိႏွင့္ ေကာင္းမႈကို လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေသာ သတၱိဆိုၿပီး အလြန္လွတဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ကိုေဆာင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေန႔စဥ္ မဂၤလာပါ လို႔ ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ဒီစကားရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကဖို႔ ေမ့ေနၾကတယ္။

ကဗ်ာဆရာ သမၼတႀကီး အာခ်ီေဘာ ့မကၠေလ့႐ွ္ ေျပာခဲ့တာ႐ွိပါတယ္။ အေတြ႔အၾကံဳက တစ္ဆင့္ သင္ယူရတာထက္ပိုၿပီး အဆင္းရဲခံရတာတစ္ခု႐ွိတယ္။ အဲဒါက အေတြ႔အၾကံဳကတစ္ဆင့္ မသင္ယူတာပဲ၊ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဒုကၡေပါင္းမ်ားစြာ အသက္ေသြးေခၽြးေပါင္း မ်ားစြာရင္းလို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျပည္သူေတြ သင္ခန္းစာေတြကို ဝယ္ခဲ့ရၿပီးၿပီ။ ေနာက္ထပ္ ထပ္ၿပီးမဝယ္ရဖို႔ ေနာက္ထပ္ အလိမ္မခံရဖို႔၊ ေနာက္ထပ္ အမုန္းမီးပြားေတြ မျပန္႔ပြားဖို႔ တာဝန္သိသိ၊ သတိတရား႐ွိ႐ွိ ေနထိုင္သြားၾကဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ေလာကမွာ ႐ွင္သန္ျခင္း (၂) မ်ိဳး႐ွိပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ရဲ႕႐ွင္သန္ျခင္းက ေကာင္းမႈေတြႀကိဳးစားလုပ္ၿပီး မေကာင္းမႈေတြကို ျဖည္းျဖည္းေ႐ွာင္ၾကဥ္တဲ့ မဂၤလာ႐ွိတဲ့ ေလွခါးထက္ ႐ွင္သန္ျခင္းပါ။ ႐ွိတာေလးကို သမာ ၼအာဇီဝနဲ႔ ႀကိဳးစားသြားရင္ အတက္ပဲ႐ွိမွာပါ။ မူးယစ္ေဆးဝါး၊ လူကုန္ကူး၊ ေလာင္းကစားစတဲ့ မသမာအာဇီဝေတြနဲ႔ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားၿပီး ၾကြယ္ဝ႐ွင္သန္ျခင္းေတြ၊ လူ႔အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ စေေတးေနရတဲ့တိုင္ေအာင္ တန္ခိုးႀကီးထြားေနဆဲ အာဏာ႐ွင္ အစိုးရေတြ၊ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ေတြရဲ႕ ႐ွင္သန္ျခင္းဟာ အဆိုးကို သြားဖို႔ အဆင္းကို ဘီးတပ္ေနတဲ့႐ွင္သန္ျခင္းပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသိတဲ့ အျခားတစ္ဖက္မွာ အဲဒီလို႐ွင္သန္ေနတဲ့သူတို႔ ဘာေတြေပးဆပ္ေနရတယ္ဆိုတာ သူတို႔သာအသိဆံုးျဖစ္မွာပါ။ ေငြ၊ အာဏာ၊ ရာထူး၊ ဂုဏ္သိမ္စတဲ့ မျမဲတဲ့အရာေတြနဲ႔ မာနႀကီးေနတာ အားလံုးထက္ပိုသာေနတယ္လို႔ ထင္ေနတာျပန္စဥ္းစားၾကည့္ရင္ အဲဒီအရာေတြနဲ႔ က်ားကန္ရပ္တည္ေနရလို႔ သနားစရာေတာင္ ေကာင္းေနပါတယ္။

ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ဒီမိုးႀကီးက မလင္းေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ မိုးမလင္းတဲ့ညဆိုတာ မ႐ွိသလို ေနမထြက္တဲ့ေန႔ဆိုတာလည္း မ႐ွိပါဘူး။ မိုးမလင္းခင္အေမွာင္မွာ က်င့္သား ရေအာင္ႀကိဳးစား၊ တစ္ေယာက္တစ္ေယာက္ေဖးမၿပီး လမ္းမွန္ကိုလက္တြဲေခၚေဆာင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနရမွာက ျပည္သူျပည္သားအေပါင္းရဲ႕ သမိုင္းေပးတာဝန္ျဖစ္ေနရမွာပါ။ ေလာကႀကီးထဲ ဘာယူရမလဲ ဘာ အျမတ္ထုတ္မလဲလို႔ အျမဲစဥ္းစားေနတဲ့ အယူသမား သက္သက္ေတြအျမဲ႐ွိေနသလို ဘဝကိုတံတားတစ္စင္းလို ဖ်ာတစ္ခ်ပ္လိုခင္းက်င္းၿပီး အားလံုးေကာင္းဖို႔ အက်ိဳး႐ွိဖို႔ အနင္းခံေပးဆပ္ထားတဲ့ အေပးသမားေတြလဲ႐ွိေနပါေသးတယ္။ မတရားမႈနဲ႔တရားမႈ၊ အဓမၼနဲ႔ ဓမၼ ဒီအားၿပိဳင္မႈေတြဟာ ကမာၻဆံုးတိုင္႐ွိေနမယ့္ နိယာမအ႐ွိတရားပါ။ ေနာက္ထပ္ ဟစ္တလာေတြ၊ ေနာက္ထပ္ မူဆိုလီနီေတြ၊ ေနာက္ထပ္ ပိုေပါ့ေတြ၊ ေနာက္ထပ္ နီ႐ုိးဘုရင္ေတြ၊ ေနာက္ထပ္ ကင္က်ံဳးအမ္ေတြ႐ွိသလို၊ ေနာက္ထပ္ မာသာထရီဇာေတြ၊ ေနာက္ထပ္ မာတင္လူသားေတြ၊ ေနာက္ထပ္ေအဗရာဟင္ လင္းကြန္ေတြ၊ ေနာက္ထပ္ဂႏၶီႀကီးေတြ၊ ေနာက္ထပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေတြ ႐ွိေနပါေသးတယ္။

အမွန္တရားသည္ အေကာင္အထည္ မ႐ွိ၍ ကိုယ္ထင္မျပ။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္သည္ အမွန္ကိုသိသည္၊ သို႔ေသာ္ သူေစာင့္ေနသည္။ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ ႀကီး ဦးေ႐ႊမန္းသည္ အမွန္ကိုသိသည္၊ သို႔ေသာ္ သူကလည္းေစာင့္ေနသည္။ တစ္နပ္စားၾကံတဲ့ ဝန္ႀကီးကလည္း အမွန္ကိုသိသည္။ သို႔ေသာ္ သူကလည္းေစာင့္ေနပါသည္။ နယ္လွည့္ပါး႐ိုက္မည့္ ဝန္ႀကီး၊ သမၼတ အၾကံေပးအုပ္စု သူတု႔ိလည္း အမွန္ကိုသိပါသည္။ သို႔ေသာ္ အလွည့္မက်၍ သူတို႔ေစာင့္ရဆဲ။ ျပည္သူေတြကေကာ ဘာေတြ ကိုေစာင့္ရဦးမလဲ။ ေမွ်ာ္ရလြန္းလို႔ လည္တိုင္ေတြလည္း က်ီေပါင္းထခဲ့ၿပီ။ အိမ္မက္ေတြလည္း မက္ရလြန္းလို႔ ပက္ၾကားအပ္ခဲ့ၿပီ။ ခုေတာ့ ၂၀၁၅ဟာ ျပည္သူေတြ လက္ထဲေရာက္ လာပါၿပီ။ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသင္းလိုက္ စုစည္းမႈ၊ ညီညြတ္မႈ၊ အေပးအယူေကာင္းမႈေတြနဲ႔ ၿပိဳင္ပြဲရလာဒ္ဟာ ခဏေလးနဲ႔လည္း ေျပာင္းသြားႏုိင္သလို ႏွစ္ (၁၀၀) လည္း ထပ္ၾကာသြားႏိုင္ပါတယ္။ အေျပာင္းအလဲျဖစ္တိုင္း နာက်င္မႈဆိုတာ႐ွိပါတယ္။ ဒါမဆန္းပါဘူး။ ေျပာင္းလဲခ်င္ခ်င္၊ မေျပာင္းလဲခ်င္ခ်င္ အေျပာင္းအလဲဆိုတာ အျမဲ႐ွိပါတယ္။ ေခတ္နဲ႔ဘဝႀကီးဆိုတာ စီးဆင္းေနတဲ့ေရပါ။ တိုးတက္ခ်င္ အထက္ကို ေရာက္ခ်င္ရင္ေတာ့ ဆန္တက္ဖို႔ႀကိဳးစားရပါမယ္။ ဒီအတိုင္းေလးပဲ ႀကိဳက္တယ္ဆိုရင္ေတာင္ အနည္းဆံုး ရပ္ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရဦးမယ္။ အားမထုပ္ ေရစုန္ေမွ်ာ လိုက္သြားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေရစီးနဲ႔အတူ အနိမ့္ကိုေမွ်ာပါသြားမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။   “စပါတာကတ္ (စ္) ေတြကလည္း အမွန္ကို သိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ေပၚက်လာမယ့္ ဓါးခ်က္ေတြကိုေတာ့ ဒီအတိုင္း မေစာင့္၊ ဓါးလြတ္ကိုင္ၿပီး ေစာင့္ၾကသည္” တဲ့။

Leave a Reply