ဇူလိုင္ ၁၂ ရက္ ၂၀၁၂
M-Media
ဓါတ္ပံုႏွင့္ အင္တာဗ်ဴး- သုတေမာင္
မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ အမရပူရၿမိဳ႕နယ္၊ အုိးေတာ္ရပ္ကြက္တြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀၀)ေက်ာ္မွစ၍တည္႐ွိခ့ဲ့ေသာ လင္းဇင္းကုန္း မြတ္စလင္ သုႆန္ ဥယ်ာဥ္ေတာ္အား ဖ်က္သိမ္းေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၂၀၁၂-ခု ဇြန္လ ၁-ရက္ကေန ၃-ရက္အထိ သတင္းစာထဲတြင္ပါ႐ွိခဲ့တဲ့ လင္းဇင္းကုန္းသုႆာန္အား (၁-၇-၂၀၁၂)ရက္တြင္ အၿပီးပိတ္သိမ္းမည့္ ေၾကျငာခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လင္းဇင္းကုန္းသုႆာန္သုိ႔ သြားေရာက္ေလ့လာခဲ့မႈအေပၚ ျပန္လည္ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေမး – လင္းဇင္းကုန္း ကဘာရ္စတာန္(သုႆာန္)ေရာ ဒါရ္ဂါဟ္နဲ႔ေရာ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သိခ်င္တာေလးေမးခ်င္ပါတယ္။ ဦးေလးတုိ႔အေနနဲ႔ ေျပာျပလု႔ိရမလား ခင္ဗ်။
ေျဖ – ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ဒါရ္ဂါဟ္ကုိတာ၀န္ယူပါတယ္။ လူငယ္ေတြကေတာ့ သုႆာန္အတြက္ တာ၀န္ယူထားၾကတယ္။
ေမး – ဟုိတစ္ေလာက သုႆာန္ကုိဖ်က္သိမ္းေတာ့မယ္လုိ႔သိရတယ္။ သတင္းစာထဲမွာေတာ့ ပိတ္သိမ္းမယ္လုိ႔ေၾကျငာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖ်က္သိမ္းမယ္လုိ႔လည္းသတင္းၾကားတယ္။ အဲဒါ အခု ဘယ္လုိအေျခအေန႐ွိပါသလဲ။
ေျဖ – အဲဒါကုိေတာ့ ဒီေနရာဟာ သမုိင္း၀င္ေနရာျဖစ္တာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးဆီထိေရာက္ေအာင္ စာပုိ႔ထားပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အစၥလာမ့္အဖြဲ႕ႀကီး (၅)ဖြဲ႕ကလည္း ၀ိုင္းေထာက္ခံၿပီးေတာ့ စာတင္ထားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ပိတ္သိမ္းဖ်က္သိမ္းမယ့္ကိစၥကုိ ဘာမွဆက္မေျပာပဲ ေလာေလာဆယ္ ဒီအတိုင္းပဲ ခဏထားထားပါတယ္။
ေမး – ဒီသခၤ်ဳိင္းေျမအေၾကာင္း နည္းနည္းေလာက္ ေျပာျပေပးလုိ႔ရမလားခင္ဗ်ာ။
ေျဖ – ဒီဘက္မွာ အခုျမင္ေနရတဲ့အ၀န္းအ၀ိုင္းကေတာ့ အာဗစ္႐ွားဟုိစိုင္နီသခင့္ကုိေလးစားတဲ့အေနနဲ႔လူေတြက ၀ိုင္းၿပီး ဒဖြနာ(ျမွဳပ္ႏွံ)လိုက္လုိ႔ ကဘာရ္စတာန္ဆုိၿပီးျဖစ္သြားတယ္။ ျမန္မာလုိဆုိရင္ေတာ့ သခၤ်ဳိင္းေပါ့။ အမွန္က မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းက ဟုိးကျမင္ေနရတဲ့ အုတ္တံတုိင္းေဘးလမ္းရဲ႕ ဟုိဘက္မွာ။ အရင္တုန္းကေတာ့ အဲဒီမွာ ဇရပ္ေတြ႐ွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္အစုိးရလက္ထက္မွာ အဲဒီဘက္ျခမ္းက မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းကုိ ခရစ္ယာန္ဘက္ကုိသြင္းလိုက္တယ္။ ဒီဘက္က စကား၀ါဥယ်ာဥ္ကုိ သခၤ်ဳိင္းလုိ႔သတ္မွတ္ေပးလိုက္တာပါ။ စကား၀ါဥယ်ာဥ္ကုိေတာင္ မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းလုိ႔ အျပည့္အ၀ မသတ္မွတ္ေပးဘူး။ အမရပူရ အ.ထ.က(၁) တည္ေထာင္တဲ့ ဆရာႀကီး ဦးE-ကုိကုိႀကီးရဲ႕ဇနီး အုတ္ဂူေဒၚေဒၚရန္အုတ္ဂူရဲ႕ ဒီဘက္ကုိပဲေပးတယ္။ ဟုိဘက္ကက်န္တာကုိ ဗုဒၶဘာသာဆုိၿပီးလုပ္လိုက္တယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့။ မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းအေနနဲ႔က ဟုိးက ျမင္ေနရတဲ့ အုတ္တံတုိင္းထိ႐ွိတာလား။
ေျဖ – ဟုတ္ကဲ့ အဲဒီအုတ္တံတုိင္းလုပ္ရင္းနဲ႔ တားလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အုတ္တံတုိင္းက အၿပီးထိ မေရာက္လိုက္ဘူး။ အုတ္တံတုိင္းက အကုန္လုံးၿပီးၿပီးၿပီ။ နည္းနည္းေလးပဲက်န္ေတာ့တာ။ အမွန္ကေတာ့ တားလုိက္လုိ႔ ဆက္လုပ္လို႔မရေတာ့တာ။
ေမး – ဒါဆို မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းက အဲဒီအုတ္တံတုိင္းအထိေတာ့႐ွိတယ္ေပါ့။ အုတ္တံတုိင္းရဲ႕ ဟုိဘက္က ခရစ္ယာန္သခၤ်ဳိင္းလား။
ေျဖ – အုတ္တံတုိင္းရဲ႕ဟုိဘက္မွာ လမ္း႐ွိေသးတယ္။ လမ္းရဲ႕ဟုိဘက္က ခရစ္ယာန္သခၤ်ဳိင္းပါ။ ခရစ္ယာန္ေရာ၊ တ႐ုတ္ေရာ၊ လူမ်ဳိးစုံ႐ွိတယ္။ အမွန္ကေတာ့ မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းေျမကုိ ခရစ္ယာန္ကုိ ေပးလိုက္ၿပီး ဒီဘက္က စကား၀ါဥယ်ာဥ္ကုိ မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းအျဖစ္ေပးလိုက္တာ။
မြတ္စလင္မ္အမ်ားစုကလည္း ဒီစကား၀ါဥယ်ာဥ္မွာ ျမွဳတ္ေနေတာ့ ဒီဘက္က ဒါရ္ဂါဟ္လုိ႔ကုိ မသတ္မွတ္ေတာ့ဘဲ သုႆာန္လုိျဖစ္ေနၿပီး သူတုိ႔က သုႆာန္လုိ႔သတ္မွတ္လိုက္ၾကတာ။ စစ္အစုိးရလက္ထက္မွာပါ။ ဒါက ဘယ္လုိမွလည္း ေျပာခြင့္မွ မ႐ွိခဲ့တာ။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ ဒါဆုိ စကား၀ါဥယ်ာဥ္ဆုိတာ အဲဒီနာမည္နဲ႔ ဟုိးအရင္ကတည္းက႐ွိခဲ့တာလား။ ဘယ္လုိသတ္မွတ္ၿပီး ျဖစ္လာတာလဲ။
ေျဖ – အဲဒါက ဘုိးေတာ္ဘုရား လက္ထက္ကတည္းက အာဗစ္႐ွာဟုိစိုင္နီသခင္ႀကီးက ဒီစကား၀ါဥယ်ာဥ္ထဲမွာလာၿပီးေတာ့ အမလ္ထိုင္(တရားထိုင္)ေနေတာ့ ပုဏၰား၀န္ကေန စကား၀ါဥယ်ာဥ္ကုိ၀ယ္ၿပီး သခင့္ကုိလွဴလိုက္တယ္။ အာဗစ္႐ွာဟုိစိုင္နီသခင္က မိန္႔ေတာ္မူတယ္ “ငါကြယ္လြန္ရင္ ဒီစကား၀ါပင္ေအာက္မွာ ျမွဳပ္ႏွံေပးပါ”ဆုိၿပီးေတာ့။ ဒါေၾကာင့္ သခင့္တပည့္ျဖစ္တဲ့ ပုဏၰား၀န္မင္းႀကီး ဒီစကား၀ါေျမကုိ၀ယ္ၿပီး သခင့္ကုိ ၀ကားဖ္(လွဴဒါန္း)လုပ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အစၥလာမ္မွာ အခုလုိ သူေတာ္စင္မ်ားရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္အ၀န္းအ၀ိုင္းမွာ ၂၄-နာရီပတ္လုံး က႐ုဏာေတာ္ မျပတ္မစဲ ႐ြာသြန္းတယ္လုိ႔႐ွိတယ္ေလ။ အဲဒီအက်ဳိးထူးရလုိတာေၾကာင့္ သခင့္အနားတစ္၀ိုက္မွာ ျမွဳပ္ႏွံၾကရင္း မြတ္စလင္မ္သခၤ်ဳိင္းဆုိၿပီး ျဖစ္သြားတယ္။
ေမး – ဒါဆုိ ဒီသခၤ်ဳိင္းေျမေရာ၊ ဒါရ္ဂါဟ္ေျမေနရာအပါအ၀င္ဆုိ စုစုေပါင္း ဧကဘယ္ေလာက္က်ယ္၀န္းပါသလဲ။
ေျဖ – ဒီဘက္က ဒါရ္ဂါဟ္ပိုင္ယာေျမ ၃-ဧကေက်ာ္ေက်ာ္၊ သခၤ်ဳိင္းေျမေနရာက ၃-ဧက ဆုိေတာ့ အားလုံး ၆-ဧကေက်ာ္႐ွိပါတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ဒီေတာ့ ဒီလင္းဇင္းကုန္းသခၤ်ဳိင္းဆုိတာက သမုိင္း၀င္ေနရာလုိ႔သိထားပါတယ္။
ေျဖ။ ဟုတ္ပါတယ္။ အာဗစ္႐ွာဟုိစိုင္နီသခင္ႀကီးဆုိလည္း သမုိင္း၀င္ပုဂိၢဳလ္ပါ။ ဘုိးေတာ္မင္းတရားႀကီးကုိယ္တုိင္ သူ႔လက္ထက္မွာ အစၥလာမ္သာသနာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သာသနာပိုင္အျဖစ္ခန္႔အပ္ျခင္းခံခဲ့ရသူတစ္ဦးပါ။ ေနာက္ ဆရာႀကီးဦးႏု၊ ဆရာႀကီးဦးႏုဆုိတာကလည္း သမုိင္း၀င္းပုဂၢိဳလ္ႀကီးပါ။ အစၥလာမ္သာသနာေရးရာနဲ႔ပတ္သက္တာေတြကုိ ျမန္မာစာေပနဲ႔ျပန္ဆုိေရးသားခဲ့ၿပီး၊ အစၥလာမ္သာသနာနဲ႔ပတ္သက္တာေတြကုိ ဘုရင့္ထံ သံေတာ္ဦးတင္တဲ့ သံေတာ္ဦးတင္လႊာက်မ္းကုိေရးသားခဲ့ၿပီး ဘုိးေတာ္မင္းတရားႀကီးကေပးအပ္တဲ့တာ၀န္ေတြကုိ ေက်ပြန္စြာထမ္းေဆာင္ခဲ့လို႔ ရမၼာ၀တီၿမိဳ႕၀န္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ျခင္း ခံခဲ့ရသူလည္းျဖစ္တယ္။
ေမး – ေနာက္ တစ္ျခား သမုိင္း၀င္ပုဂၢိဳလ္ဘယ္သူေတြမ်ား ႐ွိပါေသးသလဲ။
ေျဖ – အာဗစ္႐ွာဟုိစိုင္နီသခင္ႀကီး႐ွိတယ္၊ ဆရာႀကီးဦးႏု႐ွိတယ္၊ ေနာက္ ဦးပိန္တံတားႀကီးကုိေဆာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ ဦးပိန္႐ွိတယ္။ ၿမိဳ႕၀န္ဦးဘိုင္ဆပ္႐ွိတယ္။ ေနာက္ ဟုိဘက္မွာ ေသြးေသာက္ႀကီးဦးရန္ေအာင္႐ွိတယ္။ ေနာက္ ပုဏၰား၀န္႐ွိတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ ပုဏၰား၀န္က အာဗစ္႐ွာဟိုင္နီသခင္ႀကီးရဲ႕ ေဘးကပ္လ်က္က ေပါ့ေနာ္။ ေနာက္ထပ္ ဘယ္သူေတြမ်ား ျမွဳပ္ႏွံထားတာ႐ွိပါေသးလဲ။
ေျဖ – အေထာက္အထားအေနနဲ႔က ဒီေလာက္ေတာ့႐ွိတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္မွာဆုိရင္ ဦးE-ကုိကုိႀကီးတုိ႔႐ွိတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ဦးE-ကုိကုိႀကီး က ဘယ္လုိပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးပါလဲ ေျပာျပေပးပါလားခင္ဗ်ာ။
ေျဖ – ဦးE-ကုိကုိႀကီးဆုိတာ အမရပူရက အ.ထ.က ေက်ာင္းႀကီးကုိ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သူပါ။ ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္ေပၚလာဖုိ႔ စၿပီး ကုိယ္က်ဳိးစြန္႔အနစ္နာခံၿပီး ၾကိဳးပမ္းခဲ့သူပါ။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ အမရပူရ အ.ထ.က ဆုိတာ ဘယ္ေက်ာင္းကုိေျပာတာပါလဲ။ ဒီနားေလးက အ.ထ.က ကုိေျပာတာပါလား။ အဲဒီေက်ာင္းကုိ ဦးE-ကုိကုိႀကီးက စၿပီးတည္ေထာင္ခဲ့တာေပါ့ေနာ္။
ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ အမရပူရ အ.ထ.က(၁)ပါ။ အခုဆုိ ေက်ာင္းရဲ႕ ေ႐ႊရတုသဘင္အခမ္းအနားမွာ ေက်ာက္စာလည္းေရးထုိးထားပါတယ္။ ဟုိတုန္းမွာ မႏၲေလးမွာ အစၥလာမ္မီယာေန႐ွင္နယ္ဆုိၿပီး ဆရာႀကီးဦးထြန္းတုိ႔က တည္ေထာင္လိုက္ေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမွာလည္း ဆရာႀကီး ဦးE-ကုိကုိႀကီးက ဒီေက်ာင္းကုိ စတည္ေထာင္ခါစတုန္းက ေန႐ွင္နယ္အမ်ဳိးသားေက်ာင္းဆုိၿပီးေခၚတြင္လိုက္ေသးတယ္။ ေနာက္ ေန႐ွင္နယ္ေတြမဟုတ္ေတာ့ဘူး အစုိးရအထက္တန္းေက်ာင္းဆုိၿပီးေျပာင္းတယ္ဆုိေတာ့ အစုိးရအထက္တန္းေက်ာင္း-အမရပူရဆုိၿပီးျဖစ္လာတယ္။ အခုေတာ့ အ.ထ.က(၁) အမရပူရ ျဖစ္သြားပါၿပီ။ ျမစ္ငယ္က အ.ထ.က(၂)ျဖစ္သြားတာေပါ့။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ဒါဆုိ ခုနက အေၾကာင္းအရာကုိ ျပန္ေမးၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ဒီသခၤ်ဳိင္းေျမပိတ္သိမ္းမႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အခုဆုိ ဦးေလးတုိ႔က ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးဆီ စာတင္ထားတယ္ေပါ့ေနာ္။
ေျဖ – သမၼတႀကီးဆီေတာ့ တိုက္႐ုိက္မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တုိ႔၊ ဌာနဆုိင္ရာ အဆင့္ဆင့္တုိ႔ကုိ ပုိ႔တာေတြကုိ မိတၱဴအေနနဲ႔ ပုိ႔တာပါ။ သမၼတဆီစာတင္ဖုိ႔ရာက ဒီသမုိင္း၀င္ေနရာ ဖ်က္သိမ္းမွာကုိ ကန္႔ကြက္တဲ့အေနနဲ႔ ေမတၱာရပ္တဲ့အေနနဲ႔ လူ ၃၀၀၀ နီးပါးေလာက္ လက္မွတ္ထုိးထားတယ္။ ေနာက္ဆုံးအဆင့္မွ သမၼတႀကီးဆီ တင္ရမွာပါ။
ေမး – ဒါဆုိ အခုက သမၼတဆီထိ မေရာက္ေသးဘူး။ ၀န္ႀကီးအထိ ပုိ႔ထားၿပီဆုိေတာ့ ၀န္ႀကီးဆုိတာ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနလား။
ေျဖ – သာသနာေရး၀န္ႀကီးေရာ၊ မႏၲေလးတုိင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဆီပါ ပုိ႔ထားပါတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ အခုလုိ စာပုိ႔တဲ့အခါမွာ သူတုိ႔ဘက္က ဘယ္လုိအေၾကာင္းျပန္စာေပးပါသလဲ။ ဘာမွမေျပာပဲ ဒီအတိုင္းပဲ အသာရပ္ထားတာလား။
ေျဖ – အခုကေတာ့ ဒီအတိုင္းေလးပဲ ဖ်က္လည္းမဖ်က္ပါဘူး။ ဘာမွလည္းမလုပ္ပါဘူး။ ေအးေအးေဆးေဆးေလးပဲ ေနၾကပါတဲ့ အဲဒီေလာက္ေတာ့ေျဖထားတယ္။ အစၥလာမ့္အဖြဲ႕ႀကီး ၅-ဖြဲ႕ကလည္း ဒီေနရာကုိမဖ်က္ဖုိ႔၊ လက္႐ွိအေျခအေနအရ
ဖ်က္လည္းမဖ်က္သင့္ေၾကာင္း၊ ေနာက္ အစၥလာမ္သာသနာဟာ သခၤ်ဳိင္းေျမနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးဖ်က္လုိ႔မရတဲ့အေၾကာင္းေတြ႐ွိတယ္၊ သမိုင္း၀င္ေနရာျဖစ္တယ္ဆုိတာ ၀ိုင္းၿပီး ေမတၱာရပ္ခံၾကတယ္ေလ။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ ဦးေလးတုိ႔ေျပာသလို ေအးေအးေဆးေဆးပဲေနပါ မဖ်က္ပါဘူးဆုိတာက တရား၀င္ စာနဲ႔ အေၾကာင္းျပန္တာလား။ ဒါမွမဟုတ္ ႏႈတ္နဲ႔ပဲ ေျပာတာလား။
ေျဖ – ႏႈတ္နဲ႔ပဲေျပာတာပါ။
ေမး – အဲဒီေတာ့ ဘယ္က ျပန္ေျပာတာလဲ။ သာသနာ၀န္ႀကီးဌာနကလား၊ မႏၲေလးတုိင္း၀န္ႀကီးဆီကလား။
ေျဖ – သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနကေျပာပါတယ္။ တုိင္းေဒသႀကီး သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနကပါ။ သာသနာေရး၀န္ႀကီးက ဦးသန္းစုိးျမင့္၊ မႏၲေလးတုိင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကေတာ့ ဦးရဲျမင့္ပါ။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ပါ။ သိရသေလာက္ ဒီ ဒါရ္ဂါဟ္က ၁၉၉၇-အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္စဥ္က မီး႐ႈိ႕ဖ်က္ဆီးျခင္းခံရတယ္လုိ႔သိရတယ္။ အခုျပန္လည္ျပင္ဆင္လာတာ ဒီေလာက္အေျခအေနျပန္ေရာက္လာတယ္။ အခုလက္႐ွိအေျခအေနကေန ဆက္ၿပီးဘာလုိ႔ မျပင္ျဖစ္တာလဲ။ ျပင္ခြင့္မရလုိ႔လား။
ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ခြင့္က တားျမစ္ခံထားရပါတယ္။ ၉၇-ခု ဖ်က္ဆီးခံရၿပီးခါစက ျပင္ဆင္လိုက္ေသးတယ္။ အဲဒီတုန္းကျပင္လိုက္တာ အခုျမင္ေနရတဲ့ အေျခအေနပါ။ အဲဒီေနာက္ ဆက္ၿပီးျပင္ဆင္ခြင့္မရပါဘူး။ တားဆီးခံထားရပါတယ္။ အရင္ တုိင္းမွဴးလက္ထက္ကပါ။ ျပင္ဆင္ခြင့္ရဖုိ႔ တုိင္းမွဴးနဲ႔ေတြ႕ဖုိ႔လည္း ႀကိဳးစားပါတယ္။ တုိင္းမွဴးကအေတြ႕မခံတာေၾကာင့္ ဒီအတိုင္းလက္စနဲ႔ ရပ္ထားရတာပါ။ ျပင္ဆင္ဖုိ႔ခြင့္ျပဳတုန္းက တပ္မေတာ္အစုိးရလက္ထက္က စာနဲ႔ေပနဲ႔ ခြင့္ျပဳတယ္။ တားဆီးတဲ့အခါက် တရား၀င္စာနဲ႔မဟုတ္ပဲ ႏႈတ္မိန္႔နဲ႔သာ တားဆီးခဲ့တာပါ။ ဘာမွ မလုပ္ပါနဲ႔ဆုိၿပီး။ အခု ဒီလက္ထက္ေရာက္ေတာ့လည္း စည္ပင္သာယာက ဘာမွ မလုပ္ပါနဲ႔ဆုိတာပဲ ေျပာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီကုိ အေထာက္အထားနဲ႔စာနဲ႔ေပနဲ႔တစ္ခုမွ မတားဘူး။
ေမး – ဒါဆုိ တရား၀င္တားျမစ္ပိတ္ပင္တာမ်ဳိးမ႐ွိဘူးေပါ့။
ေျဖ – ဟုတ္ကဲ့ တရား၀င္အေထာက္အထားနဲ႔ တားျမစ္တာမ်ဳိးမ႐ွိပါဘူး။ ႏႈတ္မိန္႔နဲ႔သာ တားျမစ္တာပါ။ အဲဒါကုိ ရပ္မထားရင္လည္း အဆုိးပဲျဖစ္မယ္ေလ။ ဒါေပမယ့္ အတတ္ႏိုင္ဆုံးျဖစ္ေအာင္လုိ႔ေတာ့ ႀကိဳးစားေနၾကပါတယ္။ အခုက ဒီဘက္ေခတ္မွာ ဒီမုိကေရစီအခြင့္အလမ္းလည္း နည္းနည္းပြင့္လန္းလာၿပီဆုိေတာ့ အေျခအေနေတာ့ နည္းနည္းေကာင္းလာပါၿပီ။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ဒါဆုိ ဒီမွာက လုံး၀သၿဂိဳဟ္လုိ႔ မရေတာ့ဘူးလား။ ဘယ္မွာ သြားၿပီး ျမွဳပ္ႏွံရသလဲ။
ေျဖ – အမရပူရကလူေတြက ဒီကေနဆုိရင္ ၿမိဳ႕နယ္(၄)ခုကုိျဖတ္ၿပီး ၾကာနီကန္သုႆာန္ထိ သြားေရာက္သၿဂိဳဟ္ရပါတယ္။ အရင္ကလုိဆုိရင္ေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု အေလာင္းေတာင္သယ္လုိ႔ရတာမဟုတ္ဘူး။ အခုေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္(၄)ၿမိဳ႕နယ္ကုိျဖတ္၊ ရံဖန္ရံခါ VIP လာတဲ့အခါဆုိ ၿမိဳ႕နယ္ (၅)ခုကုိျဖတ္ၿပီး ၾကာနီကန္သုႆာန္အထိ သြားရပါတယ္။
ေမး – ဒါဆုိ အမရပူရက မႏၲေလးၿမိဳ႕ရဲ႕ေတာင္ဘက္ထိပ္မွာဆုိေတာ့ မႏၲေလးၿမိဳ႕ရဲ႕ေျမာက္ဘက္ထိပ္ထိ သြားေရာက္ရတာေပါ့။
ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ လိုက္ပုိ႔တဲ့သူေတြအတြက္ ငွားရတဲ့ ကားခကုိက ကားတစ္စီးကုိ ေလးေသာင္းခြဲ ငါးေသာင္းေပးရပါတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုေမးပါရေစ။ ဒီ အမရပူရ လင္းဇင္းကုန္းသခၤ်ဳိင္းတစ္၀ိုက္မွာလည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြ အမ်ားႀကီး႐ွိတယ္ေလ။ အဲဒီကဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြနဲ႔ေရာ ဘယ္လုိဆက္သြယ္မႈမ်ဳိး႐ွိပါသလဲ။
ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ ဒီနားတစ္၀ိုက္မွာက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြက ပတ္ပတ္လည္ပါပဲ။ ဒီမဟာဂႏၶာ႐ုံေက်ာင္းတိုက္ႀကီးကုိ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ဆရာေတာ္ ဦးဇႏၷကသာရာဘိ၀ံသ ဆုိရင္လည္း ရာျပည့္ခလီဖႊဟ္ ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီး ႐ွိစဥ္ကတည္းက အလြန္ကုိ ခင္မင္ရင္းႏွီးခဲ့ၾကသူေတြပါ။ ေနာက္ အခုဆုိ ေတာင္ေလးလုံးတိုက္က ဆရာေတာ္ဦးပညာေဇာတ(ကုိပညာ-အမရပူရ)ဆုိရင္လည္း ဦးပညာေရးတဲ့စာအုပ္မွာ ဒီဒါရ္ဂါဟ္အေၾကာင္းကုိ ထည့္ေရးခဲ့ပါတယ္။ ဒီအနား၀န္းက်င္မွာ႐ွိတဲ့ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြက နားလည္ၾကပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြနဲ႔လည္း ခင္မင္ရင္းႏွီးၾကတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလမွာ ခင္မင္ေနတဲ့ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြကုိ ဆြမ္းခ်ဳိင့္ပုိ႔ေပးတာမ်ဳိးလည္း႐ွိပါတယ္။ ဒီအမရပူမွာေနထိုင္ၾကသူေတြက ဘာသာတရားအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ႐ွိၾကပါတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ ဒါဆုိ ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ တစ္ခုေမးပါရေစ။ ခုနက ဦးေလးေျပာတယ္ ဒီအမရပူရမွာ ဘာသာအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ႐ိွတယ္လုိ႔ေျပာတယ္။ ၁၉၉၇-ခု အဓိက႐ုဏ္းမွာ ဒီဒါရ္ဂါဟ္မီး႐ႈိ႕ဖ်က္ဆီးတာခံရတယ္။ အဲဒါက်ေတာ့ဦးေလး ဘယ္လုိမ်ားေျပာခ်င္ပါသလဲ။
ေျဖ – ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက မီး႐ႈိ႕ဖ်က္ဆီးျခင္းခံရတာကလည္း။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအနီးအနားတစ္၀ိုက္က သူေတြမဟုတ္ပါဘူး။ ဒီနားတစ္၀ိုက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းက ၀ါႀကီးတဲ့ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ကုိယ့္ေက်ာင္းက ရဟန္းသံဃာ၊ ဦးဇင္းေတြကုိ ထိန္းသိမ္းႏိုင္စြမ္း႐ွိၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအနီးအနားတစ္၀ိုက္က မဟုတ္ဘူးဆုိတာ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။
ေမး – ဟုတ္ကဲ့ပါ။ အခုလုိေျပာျပေပးတာေတြအတြက္ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီးတင္ပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့လက ၾကားသိရတဲ့သတင္းအရ လင္းဇင္းကုန္းသုႆာန္ပိတ္သိမ္းဖ်က္သိမ္းမယ္ဆုိေတာ့ ဖ်က္သိမ္းခဲ့ရင္ေတာင္ မွတ္တမ္းအေထာက္အထားသမုိင္းက်န္႐ွိေစဖုိ႔ရယ္၊ လူငယ္အမ်ားစုကဒီသမုိင္းေၾကာင္းကုိ မသိၾကေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြလည္း အသိရေစဖုိ႔ ေမးျမန္းရတာျဖစ္ပါတယ္။
ေျဖ – ဦးေလးတုိ႔ကလည္း ၀မ္းသာပါတယ္။ ဒါက အာဗစ္႐ွားဟ္ဟုိစိုင္နီသခင္ရဲ႕ အတၳဳပၸတၱိစာအုပ္ေလးပါ။ ဒါရ္ဂါဟ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးလည္း သိႏိုင္ပါတယ္။
= = = = = = = = = = = = = = = = =
ကုိပညာ(အမရပူရ)အမည္ခံ ေတာင္ေလးလုံးေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ဦးပညာေဇာတ၏ “ေတာင္သမန္၀န္းက်င္ သမုိင္း၀င္ေနရာမ်ား” (ေနာက္ဆက္တြဲ) ပထမအႀကိမ္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ေဖေဖာ္၀ါရီ-၁၉၉၆ (စာမ်က္ႏွာ-၇၄-၇၅)တြင္ေဖာ္ျပခ်က္
“ဒါရ္ဂါဟ္ေတာ္”
ဒါရ္ဂါဟ္ေတာ္သည္ သခင္ႀကီး အာဗ်စ္႐ွာဟုိစိုင္နီဒ ဂူဗိမာန္ျဖစ္သည္။ မယ္ဇယ္တန္းေျမာက္ဘက္ ဘုရားနီဘုရားအေနာက္ဘက္ အုိးေတာ္ရပ္ကြက္ မႈိက္စုရပ္၏ အေ႔႐ွစြန္း လင္းဇင္းကုန္းသုႆာန္ေျမတြင္ တည္႐ွိသည္။
အာဗ်စ္႐ွာဟုိစိုင္နီသည္ သကၠရာဇ္ ၁၁၃၇-ခုႏွစ္တြင္ ဖြားျမင္သည္။
အမရပူရေနျပည္ေတာ္သုိ႔ (၁၉)ႏွစ္သားအ႐ြယ္ (၁၁၅၆-ခု)ေရာက္႐ွိသည္။
အသက္(၃၉)ႏွစ္ သကၠရာဇ္ ၁၁၇၆-ခုတြင္ ဘ၀တစ္ပါးေျပာင္းၾကြသည္။
အမရပူရဘုိးေတာ္မင္းတရားလက္ထက္ ႏွစ္ေပါင္း(၂၀)တိတိ အစၥလာမ္သာသနာပိုင္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။
ႏွစ္ေပါင္း (၂၀)အတြင္း အစၥလာမ္က်မ္းေပါင္း (၃၀)ေရးသားျပဳစုခဲ့သည္။ မုိရီးဒ္တပည့္မတစ္ဦးဒ (မုိင္ယစ္တ္) အသုဘအခမ္းအနားတြင္ လိုက္ပါပုိ႔ေဆာင္ရာ ယခုဒါရ္ဂါဟ္ တည္႐ွိေသာ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ဥယ်ာဥ္မ်ားစိုက္ပ်ဳိးထားသည္ကုိ ေတြ႕႐ွိေလသည္။ တစ္ခုေသာ စကား၀ါဥယ်ာဥ္ထဲတြင္ သခင္ေနထိုင္ေနေတာ္မူရာ၊ ေအးေဆးၿငိမ္းခ်မ္းလွသျဖင့္ ‘ငါကြယ္လြန္လွ်င္ ဤေနရာတြင္ (ဒဖြနာ)သၿဂိဳဟ္ျခင္းျပဳရမည္’ဟု (၀စီြယတ္)မွာထားျခင္ ျပဳေတာ္မူ၏။
ပုဏၰား၀န္မင္းက ထုိဥယ်ာဥ္ေျမကုိ ၀ယ္ယူ၍ သခင့္နာမည္ျဖင့္လွဴ၏။ ကြယ္လြန္ေသာအခါ ထုိေနရာ၌ ျမွဳပ္ႏွံသည္။ ဒါရ္ဂါဟ္၏အဓိပၸါယ္မွာ‘ကြန္းခုိရာ’ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
x x x x x x x
အထက္ပါ ေဖာ္ျပခ်က္ကုိ ယင္းသမုိင္းစာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ (၁၄၈)တြင္ သမုိင္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၏ အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ဆုိခ်က္
“THE DARAGA DAW”
Arbhisha Hussaini’s tomb is commonly called the Daraga Daw. (Durgah is Persian meaning a royal court; with an extended meaning in India it is used to mean a shrine of a Mohammedian saint for prayer.) It is located on the north of Mezabin (Madhuca longifolia) avenue, west of “Red Pagoda” (Shwe Mutthaw Thein Hpaya), east of the wards called O-daw (Royal Potters) and Hmite Su (People engaed in reclaiming gold dust from the refuses collected from pagoda precincts and goldsmith’s workshop) and in the Lin Zin Gon cemetery.
Arbhisha Hussaini was born 1776 and came at the age of nineteen to Amarapura in 1795. He died at the age of only thirty nine in 1815 after serving the king as the leader of the Islamic people for twenty years.
He had written thirty books on Mohaedanism. At a funeral of a female devotee or Moree he came to sit under a Zagawa (Michelia champaca) tree and as he was so pleased with that place in the garden he said:
“I wish a would be buried here”. Surely his wish was fulfilled and a Durgah was built in his memory at his tomb under the Zagawa tree that he had chosen.
The Ponna Wun (Officer – in – Charge of Brahmins) bought the gardenand gave it to him before he died.
ဒါရ္ဂါဟ္ေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕မွ အဖြဲ႕၀င္မ်ားအတြက္ ထုတ္ေ၀သည့္ “ဘုိးေတာ္ဦး၀ိုင္း(ဗဒုံမင္း)လက္ထက္ အစၥလာမ္သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ဘုရားဘြဲ႕ရ ဟသြရတ္-စိုက္ယစ္ဒ္-ခါဂ်ာ-ဟာဖြစ္ဇ္-မုိ႔ဟမၼဒ္ ႐ွရီးဖ္ အာဗစ္ဒ္႐ွာဟ္ ဟုိ႔စိုင္နီ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္း” စာအုပ္ (စာမ်က္ႏွာ ၃၄-၃၅-၃၆) မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
Comments