6 years ago
ရိုဟင္ဂ်ာ ၇ ဦးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ပို႔
7 years ago
ဓာတ္ျပားအဆိုေတာ္ ေတးသံရွင္ ေဒၚမာမာေဝ အသက္(၉၃) ႏွစ္ ကြယ္လြန္
7 years ago
ဒုကၡသည္စခန္းမွ လုပ္အားေပးဆရာမတစ္ဦး ရခိုင္မွ ရန္ကုန္သို႔လာစဥ္ လဝကဥပေဒျဖင့္ အဖမ္းခံရၿပီး ေထာင္တစ္ႏွစ္က်
7 years ago
ဦးေဇာ္ေဌး (ခ) မွဴးေဇာ္အား ဌာနေျပာင္းေရႊ႕တာဝန္ေပး
7 years ago
NVC ကဒ္ လက္ခံရန္ ဖိအားေပးခံရမႈကုိ ျငင္းဆုိေသာ ကမန္တုိင္းရင္းသားမ်ား စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံေနရ
7 years ago
ASEAN ထိပ္သီးမ်ား ရိုဟင္ဂ်ာအေရး ေဆြးေႏြး
7 years ago
Drone မႈနဲ႕ဖမ္းခံရသူ သတင္းေထာက္ေတြ မိသားစုနဲ႕ေတြ႕ခြင့္မရေသး
7 years ago
ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၀)ခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုး
7 years ago
AA ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး အပါအ၀င္ ၉ ဦးကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈနဲ႔ အမႈဖြင့္စစ္ေဆး
7 years ago
ဘာသာေပါင္းစုံ ဆုေတာင္းပြဲ (ရုပ္သံ)

ဒီဇင္ဘာ ၁၀၊ ၂၀၁၃
M-Media
ေဆာင္းပါးရွင္ Eliane Coates
ဘာသာျပန္-ျမင့္မိုရ္ေမာင္ေမာင္

DSC00819a

အရိပ္အျမြက္ျမင္ကြင္း
——————–
အစၥလာမ့္နည္းက် ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈအဖြဲ႕အစည္း Organisation of Islamic Cooperation (OIC)၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ခရီးစဥ္ကို ကန္႔ကြက္ ဆႏၵျပေရး အတြက္ ႏို၀င္ဘာ ၁၂ ရက္တြင္ ရန္ကုန္လမ္းမမ်ား၌ ဗုဒၶဘာသာသံဃာ ၂၀၀ မွ် ေနရာယူထားခဲ့ၾက၏။ သံဃာမ်ားစြာတို႔သည္ မြတ္စ္လင္မ္ဆန္႔က်င္ေရး အၿငိဳးတရား ႏွင့္ ဗုဒၶျမန္မာ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒကို ထပ္မံ မီးေမႊးလ်က္ရိွျပန္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အာဆီယံဥကၠဌျဖစ္ျခင္း ႏွင့္ အေျခခံ အေဆာက္အဦး ေျပာင္းလဲေရးသည္ တိုင္းျပည္အတြက္ ဒဏ္ရာေဟာင္းကို ကုသေပးႏိုင္ပါမည္ေလာ ?

ကန္႔လန္႔ကာအဖြင့္

Organisation of Islamic Cooperation (OIC)၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ခရီးစဥ္ကို ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပေရးအတြက္ ႏို၀င္ဘာ ၁၂ ရက္တြင္ ရန္ကုန္လမ္းမမ်ား၌ ဗုဒၶဘာသာ သံဃာ ၂၀၀ မွ် ေနရာယူထားခဲ့ၾက၏။ ယင္းကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕၌ အိုအိုင္စီ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ႏွင့္ အတူ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ ေဆာ္ဒီအာေရဗ်၊ တူရကီ၊ ဂ်ီဘူတီ၊ အီဂ်စ္ စသည့္ အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံ ၇ ႏိုင္ငံမွ အဆင့္ျမင့္ ၀န္ႀကီးမ်ား ပါ၀င္ေန၏။ သူတို႔သည္ ကမာၻ႕အႀကီးမားဆံုး အစၥလာမ့္အုပ္စုအား ဆန္႔က်င္ဆႏၵျပမႈကို ဆံုေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ၂၀၁၂ ျဖစ္စဥ္မ်ားကိုမွီ၍ ျမန္မာ့ျပည္တြင္းေရးကို အိုအိုင္စီမွ ၀င္ေရာက္ မစြက္ဖက္ရန္ ေတာင္းဆိုလ်က္ ဗုဒၶဘာသာ သံဃာမ်ားက ဆႏၵျပမႈတို႔ကို ဦးေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္ အေနာက္ပိုင္း ရိုဟင္ဂ်ာ မြတ္စ္လင္မ္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအၾကား ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ အၾကမ္းဖက္မႈျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ ၁၈ လနီးပါး အၾကာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရိွ မြတ္စ္လင္မ္တို႔၏ အေနအထားကို သံုးသပ္ေလ့လာႏိုင္ရန္ အလို႔ငွာ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ ေရာက္လာခဲ့သည္။ ယင္းအၾကမ္းဖက္မႈသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားကာ လူအေသအေပ်ာက္ ၂၄၀ ဦး ရိွခဲ့ၿပီး ႏွစ္သိန္းေလးေသာင္း အိုးအိမ္မဲ့ဘ၀သို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ အၾကမ္းဖက္သားေကာင္ အမ်ားစုမွာ ရိုဟင္ဂ်ာ မြတ္စ္လင္မ္မ်ား ျဖစ္သည္။

ဗုဒ ၶျမန္မာအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ၏ ရာဇ၀င္

ဗုဒၶဘာသာျမန္မာမ်ားအၾကားရိွ မြတ္စ္လင္မ္ဆန္႔က်င္ေရးအၿငိဳးအာဃာတသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၈၀ ကိုလိုနီ သမိုင္းအေပၚ မေက်နပ္ခ်က္မ်ားမွ အျမစ္တြယ္ရွည္ၾကာလာခဲ့သည္။ အိႏိၵယတိုက္ငယ္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရိွ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ၁၉ ရာစုအတြင္း နယ္စပ္ သမိုင္းေၾကာင္း အေျပာင္းအလဲႀကီးမားမႈတို႔က အထိန္းအကြပ္မဲ့ အေျပာင္းအေရႊ႕ အ၀င္အထြက္ မူ၀ါဒတစ္ခုကို ျဖစ္ထြန္းေစခဲ့သည္။ ၄င္းအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ဘဂၤါလီ မြတ္စ္လင္မ္ လုပ္သားမ်ားကို အလံုးအရင္းျဖင့္ ၀င္ေရာက္ေစခဲ့ၾကသည္။

ရိုဟင္ဂ်ာတို႔မွာ ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာေသာ ဘဂၤါလီလူစု၏ မ်ဳိးဆက္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒက ရိုဟင္ဂ်ာတို႔ကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳရန္ ျငင္းပယ္ထားေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔အား ခြဲျခားခ်ဳိးႏွိမ္ဆက္ဆံရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ဗုဒၶဘာသာသံဃာမ်ားက ေၾကြးေၾကာ္ေျပာဆိုၾက၏။

၁၉၃၀ ခုႏွစ္မ်ားက အႀကီးစားဖိႏွိပ္မႈအတြင္း ဗုဒၶဘာသာ သံဃာေတာ္မ်ား၏အံုၾကြမႈေၾကာင့္ ဒို႔ဗမာ အစည္းအရံုး ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္မွာလည္း အမွန္ပင္။ ၄င္းမွတဆင့္ ဗုဒၶဘာသာ ဗမာအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ ႏွင့္ အိႏိၵယလူမ်ဳိး ဆန္႔က်င္ေရးအေတြးအျမင္မ်ား တစ္စစ ျမင့္တက္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ေနာင္ေသာအခါ မြတ္စ္လင္မ္ ဆန္႔က်င္ေရးဖက္သို႔ သေဘာထားေျပာင္းလဲနစ္၀င္သြားခဲ့သည္။

ယေန႔တြင္ အရွင္၀ီရသူဦးေဆာင္ေသာ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာ သံဃာအုပ္စုတစ္စုမွာ အမုန္းတရားေဟာေျပာမႈ၊ အေၾကာက္တရား မ်ဳိးေစ့ခ်မႈတို႔ျဖင့္ ၄င္းအေတြးအျမင္တို႔ကို ျပန္လည္မီးေမႊးလ်က္ရိွရာ လူမႈ၀န္းက်င္အတြင္း ဘာသာေရး ခြဲျခားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနေပသည္။ မႏ ၱေလးၿမိဳ႕မွ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီး ဦး၀ီရသူသည္ စီးပြားေရးႏွင့္လူမ်ဳိးေရးဆိုင္ရာ ၉၆၉ ကမ္ပိန္းကို စတင္သူျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အေနႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ေစ်းဆိုင္မ်ားကိုသာ အားေပး၀ယ္ယူၾကရန္ ႏိႈးေဆာ္ေနၾက၏။

အေၾကာင္းရင္းႏွစ္ရပ္

ရိုဟင္ဂ်ာဆန္႔က်င္ေရးလိႈင္းတံပိုးေအာက္၀ယ္ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ႏွစ္ရပ္ ရိွေန၏။

ပထမအေၾကာင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာဗမာလူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းတြင္ အစၥလာမ္သည္ တစ္စစျဖင့္ လႊမ္းမိုးလာျခင္း ဟု အေတြးအျမင္ စိမ့္၀င္ေနမႈျဖစ္သည္။ ၄င္းမွာ မြတ္စ္လင္မ္ လူဦးေရႀကီးမားျမင့္တက္လာမႈက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဗုဒၶဘာသာကို ဖယ္ထုတ္ေတာ့မည္ေလာ ဟူသည့္ စိုးေၾကာက္ျခင္းပင္။ ယင္းပူပန္မႈ၏ပင္စည္ကား ရိုဟင္ဂ်ာ အမ်ားအျပားတို႔သည္ ျမန္မာ့ ဓေလ့ထံုးတမ္း၊ ဘ၀ေနဟန္မ်ားႏွင့္ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ မေနထိုင္ေသာအခ်က္ဟု ဆိုရေပမည္။ လူ႔အခြင့္အေရး တိုက္ပြဲ၀င္သူ အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွလည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းမွလည္းေကာင္း စိုးရိမ္မကင္းေၾကာင္း ဆိုေနသည့္တိုင္ ယခုႏွစ္ ေမလ၌ လူဦးေရေလ်ာ့က်သြားေရးအတြက္ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔အေပၚ ခ်ဳိးႏွိမ္သည့္အားျဖင့္ ကေလးႏွစ္ေယာက္သာယူေရး မူ၀ါဒကို တစ္ဖက္သတ္သြတ္သြင္းျပ႒ာန္းရန္ ၿမိဳ႕မ်ားစြာမွ စတင္ေဆာ္ၾသလာၾကသည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္အစိုးရ၏ေျပာခြင့္ရပုဂၢိဳလ္၏အဆိုအရ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ မိမိတို႔၏ေမြးဖြားႏႈန္းျမန္ျခင္းျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအား အစၥလာမ္သို႔ သြတ္သြင္းရန္ ႀကိဳးစားေနေၾကာင္း ရိုဟင္ဂ်ာလူဦးေရမွာ ေဒသခံဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏ ဆယ္ဆအထိတိုးျမင့္သည့္အခ်က္ကို ေထာက္ျပထား၏။ သို႔တေစ Harvard’s Ash Centre for Democratic Governance and Innovation မွ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားက ရိုဟင္ဂ်ာတို႔၏ေမြးဖြားႏႈန္းတိုးတက္ျမင့္မားေနေသာ မည္သည့္ အေထာက္အထားကိုမွ် မေတြ႕ရပါဟု အေခ်အတင္ ဆိုထားသည့္အျပင္ ထိုအခ်က္ႏွင့္ဆန္႔က်င္စြာ ရုိဟင္ဂ်ာအမ်ားစုသည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဖက္သို႔ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္ ကတည္းက တအံုတက်င္း ထြက္ခြာသည့္ကြင္းဆက္အား ၄င္းတို႔မွ ေတြ႕ခဲ့ရေၾကာင္း ဆိုၾကသည္။

ဒုတိယအေၾကာင္းရင္းမွာ လူနည္းစုမြတ္စ္လင္မ္တို႔သည္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ေျမမ်ားကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္လာမႈက ရိုဟင္ဂ်ာတို႔မွစတင္ခဲ့သည္ဟူသည့္ အခ်က္ျဖစ္၏။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ မုဂ်ာဟစ္ဒင္ မည္ေသာ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး တပ္ဖြဲ႕တည္ေထာင္ကာ သီးျခားမြတ္စ္လင္မ္ျပည္နယ္ ခြဲထြက္ၿပီး အေရွ႕ပါကစၥတန္(ယခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္)ႏွင့္ပူးေပါင္းရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။

ဤကိစၥအေရးနိမ့္ေလေသာအခါ ထိုေတာ္လွန္ေရးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔အၾကား ျမန္မာ့အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာသစ္အတြက္ အႏၱရာယ္ႏွင့္ သစၥာေဖာက္မႈအျဖစ္ အျမင္ျဖစ္တည္သြားခဲ့၏။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ေမလတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးကို ရိုဟင္ဂ်ာတို႔မွ မုဒိန္းက်င့္သည္ဟူေသာ စြဲခ်က္တင္လ်က္ မ်ားမၾကာမီ ေဒသခံဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ လက္စားေခ်မႈ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ၄င္းေနာက္ လတ္တစ္ေလာျဖစ္ပ်က္လာသည့္ လူမ်ဳိးေရးအဓိကရုဏ္းမ်ားမွာ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔ထံမွ အစပ်ဳိးျခင္း ဟုလည္း ယိုးစြပ္ျပစ္တင္ၾကေလသည္။

သို႔ေသာ္လည္း အလြန္ထူးျခားေနသည္မွာ ဤအေၾကာင္းတရားမ်ားကို ဗုဒၶဘာသာသံဃာမ်ားမွ ၀ါဒျဖန္႔ အားထုတ္ခ်က္မ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အုပ္စုမ်ားက အေထာက္အကူျပဳျဖည့္ဆည္းေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။ စစ္စစ္၌ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလအတြင္း တင္းၾကပ္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖင့္စီရင္ျခင္း၊ လူမ်ဳိးေရးခြဲျခားမႈႏွင ့္တင္းမာမႈမ်ား သြတ္သြင္းျခင္း ရိွႏွင့္ၿပီးျဖစ္ေန၏။ ယခု လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ေျပာဆိုႏိုင္ခြင့္ကလည္း ဦး၀ီရသူလို ဗုဒၶဘာသာသံဃာမ်ား အဖို႔ ဘာသာေရးပဋိပကၡျဖစ္ေစေရး၊ အစၥလာမ္အေပၚအမုန္းပြားအုပ္စုဖြဲ႕ေရးအတြက္ ခြင့္ျပဳခ်က္ေပးထားေလသည္။

အာဆီယံဥကၠဌေနရာႏွင့္ အတူ မတူျခားနားမႈကို လက္ခံရန္လိုအပ္

အတိတ္ေခတ္ ဗမာအမ်ဳိးသားေရးအျမင္သည္ ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ ကနဦးကပင္ ဆက္ႏႊယ္မႈ ရိွလာခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ျမန္မာတို႔သည္ လည္းေကာင္း ၾသဇာႀကီး ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားသည္လည္းေကာင္း ထိုအျမင္ကို ပိုမိုမွန္ကန္ရန္ အားထုတ္ဖို႔၊ လူမ်ဳိးဘာသာယဥ္ေက်းမႈစံု စံနစ္ကို လက္ခံဖို႔၊ အမုန္းတရား သြတ္သြင္းေနမႈကို ဆန္႔က်င္ရႈတ္ခ်ဖို႔၊ မတူျခားနားသည့္ လူမ်ုဳိးမ်ားအၾကား အားအင္သစ္ တစ္ရပ္ရွာေဖြဖို႔ အခ်ိန္က်ေနပါၿပီ။ ျမန္မာျပည္သည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွစ၍ စီးပြားေရးႏွင့္ႏိုင္ငံေရး၌ လွ်ပ္တစ္ျပက္ အသြင္ေျပာင္းမႈကို ႀကံဳရသည္။ လက္ေတြ႕အားျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပခဲ့သည္။ ဆင္ဆာဥပေဒကုိလည္း ရုပ္သိမ္းခဲ့သည္။ ၄င္းအျပင္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ေျမာက္မ်ားစြာကိုလည္း လႊတ္ေပးခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

သို႔ပင္သို႔ျငား ျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံျခင္းသည္ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၏ အၾကမ္းထည္မ်ားအေပၚ၌သာ မူတည္သည္မဟုတ္၊ အမ်ဳိးသားေရးႏွင့္ကိုယ္က်င့္တရား အေဆာက္အဦးမ်ားအပါအ၀င္ အႏုသေဘာတို႔အေပၚ၌လည္း ကိုင္တြယ္ စီမံအပ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ျပည္တြင္းစစ္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ မြတ္စ္လင္မ္ ဆန္႔က်င္ေရးအၿငိဳးတရားမ်ားကို လည္းေကာင္း ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ျဖတ္သန္းလာၿပီးေနာက္၊ လူမ်ဳိးေရး အသြင္မတူျခင္းအား ဆက္လက္ျငင္းပယ္ေနဦးမည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိးအတြက္ အနာဂတ္မေကာင္းႏိုင္ေတာ့ေၾကာင္း ရွင္းလင္းစြာ သိႏိုင္ပါသည္။

“ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲ ခြဲျခားေရး၀ါဒ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ တကယ္လို႔မ်ား အလ်ဥ္မီမီ တိက်ခိုင္ၿမဲစြာ မကိုင္တြယ္ဘူးဆိုယင္ေတာ့ ပုန္းလွ်ဳိးကြယ္လွ်ဳိးရိွေနတဲ့ တင္းမာမႈမ်ားက ဆိုးရြားတဲ့အက်ဳိးဆက္ကို ပြင့္လွစ္သြားေစႏို္င္တယ္၊ ျပန္လည္ျပဳျပင္တည္ေဆာက္မႈလုပ္ငန္းစဥ္ကိုလည္း ၿဖိဳလွဲပစ္ႏိုင္ၿပီး ေဒသတြင္းမွာ ဂယက္ဆိုး ရိုက္ခတ္သြားေစလိမ့္မယ္ ” ဟု ကုလသမဂၢအေထြအေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္က ယခုႏွစ္ ဇူလိုင္လတြင္ ေျပာဆိုခဲ့သည္။

၁၉၈၂ ျမန္မာႏိုင္ငံသားဥပေဒအပါအ၀င္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံစည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံေဆာင္ရြက္မွသာ အေျပာင္းအလဲ၏ေျခလွမ္း အစစ္အမွန္စတင္မည္ျဖစ္၏။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၌ အာဆီယံဥကၠဌအျဖစ္တာ၀န္ယူရၿပီျဖစ္ရာ လက္ရိွတြင္ ဤအေနအထားအား ေရြးခ်ယ္ရန္ အေရးတႀကီး လိုအပ္ေန၏။ ယင္းကာလမတိုင္မီ လူနည္းစုက႑မ်ားအတြက္ သက္ဆိုင္ရာရပ္၀န္းအတြင္း တည္ၿငိမ္လံုၿခံဳမႈကို ခင္းက်င္းျပသႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးေနေလၿပီ။ အာဆီယံ ႏွင့္ ျမန္မာ ႏွစ္ဖက္စလံုးအတြက္ ေက်ာ္လႊားရမည့္ အခက္အခဲ မ်ားစြာရိွေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္းႏွင့္တစ္သားတည္းက်ရန္၊ ေနျပည္ေတာ္အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာအဓိက လိုအပ္ခ်က္မ်ားအေပၚ တိုးတက္ေဆာင္ရြက္လာရန္ အမ်ားမွ လိုလားေနၾကပါ၏။

ေရွ႕ဆက္ဆိုရပါေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ မိမိ၏ျပန္လည္မြမ္းမံျခင္းအား ဂုဏ္ယူ၀ံ့ၾကြားလိုပါက ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မွီ အျပဳသေဘာေဆာင္ေသာပံုရိပ္ေကာင္းအား ျခယ္မႈန္းျပသရပါမည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းပံုရိပ္သည္ ႏိုင္ငံတြင္းရိွ လူနည္းစုမ်ား အပါအ၀င္ ျပည္တြင္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္းအား မည္သို႔မည္ပံုဆက္ဆံပါမည္နည္းဟူေသာ လူထုယံုၾကည္မႈအေပၚ မူတည္လ်က္ ရိွေနပါသတည္း။

ေဆာင္းပါးရွင္ Eliane Coates သည္ Nanyang Technological University ၊ S. Rajaratnam School of International Studies လက္ေအာက္ရိွ Center of Excellence for National Security (CENS) ဌာနမွ အဆင့္ျမင့္ သုေတသီတစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။ သူ၏ေရးသားခ်က္ျဖစ္ေသာ Buddhist Monks in Myanmar: Driving Religious Intolerance and Hindering Reform ကို ျမင့္မိုရ္ေမာင္ေမာင္ မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျမန္မာျပန္ဆိုပါသည္။

Leave a Reply