6 years ago
ရိုဟင္ဂ်ာ ၇ ဦးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ပို႔
7 years ago
ဓာတ္ျပားအဆိုေတာ္ ေတးသံရွင္ ေဒၚမာမာေဝ အသက္(၉၃) ႏွစ္ ကြယ္လြန္
7 years ago
ဒုကၡသည္စခန္းမွ လုပ္အားေပးဆရာမတစ္ဦး ရခိုင္မွ ရန္ကုန္သို႔လာစဥ္ လဝကဥပေဒျဖင့္ အဖမ္းခံရၿပီး ေထာင္တစ္ႏွစ္က်
7 years ago
ဦးေဇာ္ေဌး (ခ) မွဴးေဇာ္အား ဌာနေျပာင္းေရႊ႕တာဝန္ေပး
7 years ago
NVC ကဒ္ လက္ခံရန္ ဖိအားေပးခံရမႈကုိ ျငင္းဆုိေသာ ကမန္တုိင္းရင္းသားမ်ား စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံေနရ
7 years ago
ASEAN ထိပ္သီးမ်ား ရိုဟင္ဂ်ာအေရး ေဆြးေႏြး
7 years ago
Drone မႈနဲ႕ဖမ္းခံရသူ သတင္းေထာက္ေတြ မိသားစုနဲ႕ေတြ႕ခြင့္မရေသး
7 years ago
ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၀)ခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုး
7 years ago
AA ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး အပါအ၀င္ ၉ ဦးကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈနဲ႔ အမႈဖြင့္စစ္ေဆး
7 years ago
ဘာသာေပါင္းစုံ ဆုေတာင္းပြဲ (ရုပ္သံ)

ၾသဂုတ္ ၁၂ ၊ ၂၀၁၄

M-Media

ေရးသူ- ဦးဦးေမွာ္ဆရာ

 

ႏိုင္ငံေရးရႈေထာင့္ကေန ကမာၻ႕သမိုင္းကိုေလ့လာတဲ့ အခါ အစၥလာမ့္ သမုိင္းကလည္း မျဖစ္မေနေလ့လာ ရတာပဲ။ အဲဒီလိုေလ့လာရာမွာ အစၥလာမ္ရဲ႕ သြန္သင္မႈ၊ အစၥလာမ့္ ယဥ္ေက်းမႈက ဒီမိုကရတစ္ အေလ့အထေတြနဲ႕ အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစသလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္း ကိုလည္း ေျဖစမ္းၾကည့္ၾကတယ္။ ဒါနဲ႔ပက္သက္လို႔ ပညာရွင္တစ္ေယာက္ နဲ႔ တစ္ေယာက္ အျမင္ေတြေတာ့မတူၾကပါဘူး။

Islam အယူ၀ါဒကို စတင္ေဟာၾကားသူ Prophet Mohammed က သူ႔ရဲ႕ေမြးရပ္ ဇာတိ မကၠာျမိဳ႕မွာ သူ႔ကို ဆန္႔က်င္တိုက္ခိုက္သူ၊ ဒုကၡေပးသူေတြ အလြန္မ်ားလာတဲ့ အတြက္ Yathrib (`မဒီနာ´လို႕လည္းေခၚတဲ့)ျမိဳ႕ကို ေျပာင္းေရြ႕ သြားတယ္။ သူဟာ သူစိမ္းျဖစ္ေပမဲ့ မဒီနာျမိဳ႕ကို ေအာင္ႏိုင္သူ ေခါင္းေဆာင္ၾကီးသဖြယ္ ၀င္လာခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီမွာ သူ႔ကို ေထာက္ခံတဲ့လူေတြ၊ ေစာင့္ေမွ်ာ္ၾကိဳဆိုတဲ့လူေတြ အံ့မခန္း မ်ားျပားလွတယ္။ မဒီနာျမိဳ႕ကို ေရာက္ျပီးေနာက္မွာ ကမာၻ႔သမိုင္းမွာ ပထမဆံုးေသာ Islamic State ကို တည္ေထာင္ခဲ့တယ္။

အဲဒီကာလတုန္းက မဒီနာျမိဳ႕မွာ Prophet Mohammed ရဲ႕ Islam အယူ၀ါဒကို ယံုၾကည္လက္ခံလာသူ အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္ေတြခ်ည္းပဲ ရွိေနတာေတာ့မဟုတ္ ဘူး။ အစၥလာမ္ကို အင္မတန္ ဒုကၡေပးေလ့ရွိတယ္ ဆိုတဲ့၊ ဒီေန႔ေခတ္ထိ အစၥလာမ္ ေတြနဲ႔ ရန္ဘက္ျဖစ္ေနတဲ့ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြလည္း အမ်ားအျပားရွိခဲ့ၾကတယ္။ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးနဲ႔ မြတ္ဆလင္ ဆိုတာ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ လံုး၀ၾကည့္မရ၊ ေပါင္းစပ္လို႔ မရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ကို တကယ့္ ရန္ဘက္ေတြလို႕ေတာင္ ဆိုၾကတာကိုး။ ဒါေပမဲ့ ထူးျခားတယ္လို႕ပဲ ေျပာရမလား မသိဘူး .. အဲဒီေလာက္ အင္အားၾကီးမားခဲ့စဥ္ Prophet Mohammed အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ သူတို႕နဲ႔ ရာသက္ပန္ ရန္သူေတြပါ လို႔ဆိုတဲ့ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြဟာ ဟစ္တလာရဲ႕ နာဇီဂ်ာမနီေခတ္မွာလိုမ်ိဳး အစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္ျခင္း မခံခဲ့ရဘူး။ မဒီနာျမိဳ႕က စတင္ျပီး အစၥလာမ္ အယူ၀ါဒ တဟုန္တိုး ထြန္းကားလာတဲ့ ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္ျမားစြာၾကာတဲ့ထိ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြဟာ အစၥလာမ္ေတြကို ယွဥ္ႏိုင္တဲ့ အေနအထား လံုး၀ မရွိၾကေတာ့ဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွာ သမိုင္းပညာရွင္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး ပညာရွင္ေတြ ၾသခ်ရေလာက္ေအာင္ ကို ေျပာင္ေျမာက္လွတဲ့ အစၥလာမ္ အင္ပါယာၾကီး တစ္ခုကို တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။

ေနာက္ျပီး Prophet Mohammed ရဲ႕ အင္မတန္ခ်ီးက်ဴးစရာေကာင္းတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အရစြမ္းေဆာင္မႈ တစ္ခုကို ေျပာရရင္ ေအဒီ(၆၂၂)မွာ မဒီနာေဒသခံ လူမ်ိဳးစုေတြ အျပင္ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ေတြ နဲ႔ ရိုးရာအစဥ္အလာ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္သူ ဗာဟီရ၀ါဒီေတြပါ လက္မွတ္ထိုးရတဲ့ ဒီေန႔ေခတ္ အေခၚ Constitution (လို႕ေျပာလို႔ရတဲ့) တစ္ခုလုပ္ခဲ့တယ္လို႕ သမိုင္းအေထာက္အထားအရ သိရတယ္။ မတူကြဲျပားတဲ့ လူမ်ိဳးဘာသာ အားလံုးရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအရသေဘာတူညီမႈ(Consensus) ကို ရယူႏိုင္ခဲ့တာပါ။ ဒါဟာ Constitution of Madina (သို႔) Charter of Madina ဆိုျပီး ကမာၻ႔သမိုင္းမွာ ထင္ရွားခဲ့တယ္။ အဲဒီ Constitution အရ မ်ိဳးႏြယ္စုအခ်င္းခ်င္း ၾကားမွာျဖစ္ခဲ့တဲ့ စစ္ပြဲေတြ အားလံုးကို ျငိမ္းခ်မ္းစြာေျဖရွင္းဖို႕ သေဘာတူခဲ့ၾကတယ္။

တကယ္လည္း ျငိမ္းခ်မ္းမႈကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္ခဲ့တဲ့အျပင္ အလြန္ထူးျခားတဲ့ အခ်က္ တစ္ခ်က္အေနနဲ႔ မြတ္ဆလင္၊ ဂ်ဴး၊ ခရစ္ယာန္ နဲ႔ အျခားကိုးကြယ္သူေတြ အားလံုးပါ၀င္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ကိုပါ တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုတယ္။ အဲဒါကုိ (Ummah) လို႕ သံုးထားတယ္။ ဒါကိုၾကည့္ရင္ Prophet Mohammed တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ Islam က မတူကြဲျပားတဲ့ လူေတြကို (exclusive)ဖယ္ထုတ္ေလ့ရွိတဲ့ အယူ၀ါဒ မဟုတ္ဘဲ (inclusive) အားလံုးကိုလႊမ္းျခံဳႏိုင္တဲ့ ဘာသာတရားေတြထဲက တစ္ခု အပါအ၀င္ျဖစ္ေၾကာင္း သိသာပါတယ္။

အဲဒီ Constitution အရ – လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕လံုျခံဳမႈ၊ မြတ္ဆလင္ မဟုတ္သူေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး နဲ႕ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္၊ မဒီနာျမိဳ႕ဟာ စစ္မက္နဲ႔အၾကမ္းဖက္မႈေတြ တားျမစ္ေဒသ (Haram လို႕သံုးထားတယ္) အျဖစ္သတ္မွတ္မႈ၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ လံုျခံဳေရး၊ လူမ်ိဳးစုေတြ ဘာသာမတူသူေတြၾကားက ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရး၊ အျပန္အလွန္ဆက္ဆံေရး၊ လူမ်ိဳးစုေတြၾကား ႏိုင္ငံေရးအရမဟာမိတ္ဖြဲ႔ေရး၊ စစ္မက္ ျဖစ္ပြားတဲ့အခ်ိန္မွာ လူမ်ားစုအစၥလာမ္ေတြက လူနည္းစုေတြကို အကာကြယ္ေပး ေရး၊ မြတ္ဆလင္မဟုတ္သူေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ အခြန္အေကာက္စနစ္၊ ဘယ္လူမ်ိဳး ဘယ္ဘာသာ၀င္မဆို လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ လံုျခံဳမႈအေပၚ အာမခံမႈ၊ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းရာမွာ က်င့္သံုးတဲ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္ စတဲ့ အခ်က္ေတြနဲ႔ ပက္သက္ျပီး မဒီနာေဒသခံ လူမ်ိဳးစုေတြ အားလံုးရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္ ယူႏိုင္ခဲ့ တယ္။ အဲဒီ Constitution အတိုင္း တကယ္လည္း ဂ်ဴးေတြ၊ ခရစ္ယာန္ေတြနဲ႔ မြတ္ဆလင္ေတြၾကားမွာ ဘာသာေရးအရ တန္းတူရပ္တည္ႏိုင္ခြင့္ကို အျပည့္အ၀ ေပးခဲ့တယ္။ တကယ္ဆိုရင္ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက အစၥလာမ္ေတြဟာ ဂ်ဴးေတြကို တိုက္စရာ မလိုဘဲေတာင္ ႏိုင္ေနျပီးသားျဖစ္ေပမဲ့ ဒီလိုစာခ်ဳပ္ခ်ုဳပ္ သေဘာတူညီမႈ ရယူျပီး အခြင့္အေရးေပးခဲ့တာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ Prophet Mohammed တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ Islam ဘာသာက တျခားဘာသာေတြအေပၚ နားလည္သည္းခံ ႏိုင္စြမ္း(tolerant) မရွိဘူးဆိုတာ မဟုတ္ေၾကာင္း အေကာင္းဆံုး သက္ေသသာဓကတစ္ခုလို႕ ေျပာႏိုင္တယ္။

ဒါနဲ႔ဆက္စပ္မိလို႕ က်ေနာ့္အျမင္ကိုေျပာရရင္ ယေန႔ေခတ္ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီလို ဘာသာမတူသူေတြကို ဖယ္ထုတ္မႈေတြ၊ ခြဲျခားဖိႏွိပ္မႈေတြရွိတယ္ဆိုရင္ အဲဒါဟာ အစၥလာမ္ဘာသာရဲ႕ သင္ၾကားမႈက လာတာမဟုတ္ဘဲ၊ အုပ္စိုးသူေတြ ရဲ႕ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ က အမ်ားျပည္သူ လက္ခံမႈနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကတဆင့္ တက္လာသူေတြ မဟုတ္တဲ့အတြက္ သူတို႔မွာ Legitimacy မရွိတဲ့အတြက္ ျပည္သူကို ဖိနွိပ္အၾကမ္း ဖက္ျပီး အာဏာရယူထားသူေတြရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း လူအမ်ားစု ကိုးကြယ္ယံုၾကည္တဲ့ ဘာသာေရးကို ခုတံုး လုပ္ေနတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ျမန္မာျပည္က ဦးေန၀င္း အပါအ၀င္ ခုလက္ရွိ ဦးသိန္းစိန္ အစုိးရထိ လုပ္ေနတဲ့ပံုစံမ်ိဳးပဲ။ အစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ အာဖဂန္နစၥတန္မွာ ဆိုရင္ ဆိုဗီယက္တပ္ေတြ ၀င္ မသိမ္းခင္အခ်ိန္က ဘာသာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ရွိခဲ့တဲ့အျပင္ အစၥလာမ့္သြန္သင္ခ်က္ တစ္ရပ္လို႕ဆိုတဲ့ Mashwara လို႔ေခၚတဲ့ စုေပါင္းေဆြးေႏြး တိုင္ပင္တဲ့၊ အမ်ားစု သေဘာတူဆံုးျဖတ္ တဲ့ ဓေလ့လည္းရွိခဲ့တယ္လို႕ သိရတယ္။ ဒါဟာ Democratic Assembly နဲ႔ သြားတူတယ္။ အေပၚယံသေဘာေျပာရရင္ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီနည္းက်  က်င့္ေဆာင္မႈေတြထဲက အေရးၾကီးတဲ့ လုပ္ရပ္တစ္ခုပဲ။ ေနာက္ပိုင္း အာဏာရွင္ေတြအုပ္စိုးတဲ့ အခါက်မွ ႏိုင္ငံေရးပေယာဂေတြ အမ်ားၾကီး၀င္လာျပီး ဒါမ်ိဳး ဒီမိုကရက္တစ္ဆန္တဲ့ အေလ့အထေတြလည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားတယ္။ အဲဒီေနာက္ တာလီဘန္အစုိးရ တက္လာျပီးေနာက္ပိုင္းမွာမွ အျခားကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈေတြကို ပိတ္ပင္တားျမစ္ ယံုတင္မက ဖ်က္ဆီးပစ္တဲ့ အဆင့္ထိေရာက္ခဲ့တယ္။ တျခားဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအရေရာ၊ ဘာသာေရးအရ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြပါ ဆံုးရံႈးသြားခဲ့ရတယ္။

ဆိုခဲ့ျပီးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုျပန္ၾကည့္ရင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ တစ္ရပ္အတြက္ အတားအဆီးေတြက ဘာသာေရးအေျခခံ သြန္သင္မႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြကလာတာ မဟုတ္ဘဲ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ဘာသာေရးေပၚ အသံုးခ်မႈေၾကာင့္လို႕ပဲ ေနာက္ပိုင္း မွာ ပညာရွင္ေတြက တေျဖးေျဖးလက္ခံလာၾကတယ္။ အဲဒါက အစၥလာမ္၀ါဒနဲ႕ ကြန္ျဖဴးရွပ္စ္၀ါဒ (ကတ္သလစ္ခရစ္ယာန္၀ါဒေတြ အပါအ၀င္)ဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔ မအပ္စပ္တဲ့၊ အဟန္႔အတားျဖစ္ေစတဲ့ အယူ၀ါဒေတြလို႔ ေျပာဆိုတာေတြ (အထူးသျဖင့္ ပါေမာကၡ ဆင္ျမဴရယ္ ဟန္တင္တန္ရဲ႕ သံုးသပ္ခ်က္) ကို ျပန္လွန္ေခ်ပရင္း ထြက္ေပၚလာတဲ့ ရႈေထာင့္တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္ႏိုင္ငံေရးအရ သမိုင္း သက္သက္ကိုပဲ ေလ့လာဖူးတဲ့ အတြက္ ခုေရးေနတာကလည္း ႏိုင္ငံေရးရႈေထာင့္က အလြန္ေယဘုယ်ဆန္ဆန္ ေရးထားတာျဖစ္တယ္။ ဘာသာေရးသမိုင္း ေရးေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေရးသူေပးခ်င္တဲ့ မတ္ေဆ့ခ်္နဲ႕ လႊတ္ေနမွာစိုးလို႔ ေျပာတာပါ။

Leave a Reply