6 years ago
ရိုဟင္ဂ်ာ ၇ ဦးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ပို႔
7 years ago
ဓာတ္ျပားအဆိုေတာ္ ေတးသံရွင္ ေဒၚမာမာေဝ အသက္(၉၃) ႏွစ္ ကြယ္လြန္
7 years ago
ဒုကၡသည္စခန္းမွ လုပ္အားေပးဆရာမတစ္ဦး ရခိုင္မွ ရန္ကုန္သို႔လာစဥ္ လဝကဥပေဒျဖင့္ အဖမ္းခံရၿပီး ေထာင္တစ္ႏွစ္က်
7 years ago
ဦးေဇာ္ေဌး (ခ) မွဴးေဇာ္အား ဌာနေျပာင္းေရႊ႕တာဝန္ေပး
7 years ago
NVC ကဒ္ လက္ခံရန္ ဖိအားေပးခံရမႈကုိ ျငင္းဆုိေသာ ကမန္တုိင္းရင္းသားမ်ား စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံေနရ
7 years ago
ASEAN ထိပ္သီးမ်ား ရိုဟင္ဂ်ာအေရး ေဆြးေႏြး
7 years ago
Drone မႈနဲ႕ဖမ္းခံရသူ သတင္းေထာက္ေတြ မိသားစုနဲ႕ေတြ႕ခြင့္မရေသး
7 years ago
ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၀)ခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုး
7 years ago
AA ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး အပါအ၀င္ ၉ ဦးကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈနဲ႔ အမႈဖြင့္စစ္ေဆး
7 years ago
ဘာသာေပါင္းစုံ ဆုေတာင္းပြဲ (ရုပ္သံ)

ေအာက္တိုဘာ ၁၈ ၊ ၂၀၁၄
M-Media
WP-muslim-minorities-Dreamstime-sm
မြတ္စ္လင္မ္လူနည္းစုရိွရာ တိုင္းျပည္မ်ားရိွ ပံုေသ မူဟန္မ်ားမွ ခြဲထြက္ၿပီး ထူးျခား ထိေရာက္စြာ ေဖာက္ထြက္ ေအာင္ျမင္ခဲ့သည့္ မြတ္စ္လင္မ္မ်ား အေၾကာင္း ေလ့လာႏိုင္ေအာင္ တင္ဆက္ပါမည္။

နယ္သာလန္ႏိုင္ငံသား မြတ္စ္လင္မ္တစ္ဦးအေနႏွင့္ ကၽြႏ္ုပ္သည္ ေရႊ႕ေျပာင္း၀င္ေရာက္ အေျခခ်လာသည့္မြတ္စ္လင္မ္ (တူရကီႏွင့္ ေမာ္ရိုကိုႏြယ္ဖြား အမ်ားစု) တို႔မွာ ဒတ္ခ်္ ယဥ္ေက်းမႈအတြင္း ေရာယွက္ လက္ခံသင့္ေၾကာင္း မၾကာခဏ ဆိုသလို မီဒီယာမ်ားမွ တဆင့္ ဖတ္ရႈရပါသည္။

ထိုဒတ္ခ်္ယဥ္ေက်းမႈအား လူသား၀ါဒ၊ ေလာကီ၀ါဒ၊ ကက္သလစ္၀ါဒႏွင့္ ပရိုတက္စတင့္၀ါဒတို႔ကို သဟဇာတျဖစ္စြာ ယာယီေပါင္းစည္ခ်က္ တစ္ရပ္အျဖစ္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဖာ္ျပၾကသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ဖိအားေပးခံရျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း အေျခခ်သူ လူသစ္တို႔မွာ ႀကီးစိုးလႊမ္းမိုးေနသည့္ ယဥ္ေက်းမႈဖက္ ပိုမိုအားသာသည္ကို ေတြ႕ရ၏။

ကံမေကာင္းအေၾကာင္းမလွစြာျဖင့္ ၉/၁၁ အေရးၿပီးသည့္ေနာက္ မြတ္စ္လင္မ္တို႔မွာ အယူသည္း၀ါဒီ အုပ္စု၀င္မ်ား၊ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲ ဖို၀ါဒီ အစြန္းေရာက္သမားမ်ား အျဖစ္ တံဆိပ္တပ္ခံရသည္။ ဒုတိယကမာၻစစ္ေနာက္ပိုင္း ဥေရာပႏွင့္ ေျမာက္အေမရိကတိုက္တြင္ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ လူမ်ဳိး ေရာယွက္မႈ ကိစၥမ်ား အေတာ္အတန္ ျမင့္မားလာခဲ့သည္။ လြတ္လပ္စ ကိုလိုနီနယ္မ်ားမွ အလံုးအရင္းေျပာင္းေရႊ႕ ၀င္ေရာက္လာၾကျခင္း၊ ၁၉၇၀-၈၀ႏွစ္မ်ားအတြင္း တမဟုတ္ခ်င္း စီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို က်ားကန္ေပးမည့္ လုပ္သားမ်ား ေခၚယူျခင္း၊ ပဋိပကၡေဒသမ်ားရိွ ဒုကၡသည္မ်ားကို လက္ခံျခင္းတို႔ေၾကာင့္ျဖစ္၏။ ယခုေသာ္ ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ်ျခင္းႏွင့္ ၎၏ျပႆနာမ်ားက လူမ်ဳိးစံု၊ ဘာသာစံု၊ ယဥ္ေက်းမႈစံုအၾကား ရႈပ္ေထြးယွက္ႏြယ္မႈ ႀကီးမားစြာ ျဖစ္ေပၚလာေတာ့သည္။ မြတ္စ္လင္မ္လူနည္းစုရိွရာ တုိင္းႏိုင္ငံမ်ားစြာ၌ မြတ္စ္လင္မ္တို႔သည္ ဓားစာခံမ်ား ျဖစ္ေနၾကရသည္။ ထို႔ျပင္ ေျဗာင္က်က်တစ္မ်ဳိး ေကာက္က်စ္စြာတစ္ဖံု အစၥလာမ္ဆန္႔က်င္ေရးသမားတို႔၏ တိုက္ခိုက္မႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေနရသည္။

ကံေကာင္းသည့္အခ်က္ကား ကမာၻအႏွံ႔ ယင္းႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္ေသာ မြတ္စ္လင္မ္ အေျမာက္အမ်ား ေပၚထြန္း လာျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ မိႈင္းသြင္းခံရမႈမ်ားအေပၚ အလုပ္ျဖင့္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကသည့္ အမ်ဳိးသမီး သံုးဦးႏွင့္ အမ်ဳိးသားႏွစ္ဦးအေၾကာင္းကို ကၽြႏ္ုပ္တို႔မွ တေစ့တေစာင္း ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႔။

၅။ တိုရြန္တိုတကၠသိုလ္မွ သာသနာ့အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ အမ္ဂ်ဒ္ တာဆင္ (ကေနဒါ) Amjad Tarsin, Chaplain at the University of Toronto (Canada)

05-sm-381x600လစ္ဗ်ားအႏြယ္ အမ္ဂ်ဒ္ တာဆင္ (၂၈ ႏွစ္)သည္ သူ၏ တိုေတာင္းေသာ လူငယ္ဘ၀တြင္ သာသနာ့ အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ ဘ၀ေရာက္လိမ့္မည္ကို မည္သည့္အခါမွ် မေမွ်ာ္မွန္းဖူးခဲ့။ သူ၏မိဘမ်ားမွာ ကဒါဖီ လက္ထက္ ႏိုင္ငံေရး နွိပ္ကြပ္မႈေၾကာင့္ ၁၉၇၀ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ား အတြင္း အေမရိကန္ႏိုင္ငံသို႔ ထြက္ေျပးေျပာင္းေရႊ႕လာသူမ်ားျဖစ္သည္။

အစၥလာမ့္ေရးရာ ဘြဲ႕လြန္သင္တန္း မၿပီးဆံုးခင္က သူသည္ အဂၤလိပ္၊ အရဗီႏွင့္ အစၥလာမ့္ေရးရာမ်ားကို စူးစိုက္ေလ့လာခဲ့သည္။ ၎ေနာက္ မီခ်ီဂန္ တကၠသိုလ္တြင္ ဥပေဒပညာကို ၂ ႏွစ္သင္ယူၿပီးေနာက္ ေက်ာင္း ထြက္ခဲ့သည္။ ကြန္နက္တိကပ္ရိွ Fairfield တကၠသိုလ္၌ သာသနာ့ အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ အျဖစ္ လုပ္ခဲ့ဖူးရာ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ လက္ပြန္း တတီးျဖစ္ျခင္းကို ေမြ႕ေလ်ာ္ေသာေၾကာင့္ တိုရြန္တို တကၠသိုလ္တြင္ ထပ္မံႀကိဳးစားၾကည့္ရန္ အေတြးေပၚလာသည္။

တိုရြန္တိုတကၠသိုလ္၌ မြတ္စ္လင္မ္ သာသနာ့ အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွာ အလြန္ တာ၀န္ႀကီးလွေၾကာင္း သိျမင္သလို၊ ထိုေနရာတြင္ေန၍ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ လုိအပ္ခ်က္တို႔ကို ပ့ံပိုး၀န္ေဆာင္ေပးႏိုင္မည္ ဟုလည္း ယံုၾကည္ထားသည္။ သူ႔ေက်ာင္းသားမ်ားကို ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေကာင္းမြန္ျမင့္မားလာရန္၊  မိမိတို႔၏ အယူ၀ါဒ၏ တန္ဖိုးတရားကို ပိုမိုသိျမင္လာၿပီး လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအား ေကာင္းက်ဳိးျပဳႏိုင္ရန္ စြမ္းေဆာင္ျမွင့္တင္ဖို႔ သူ ေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။
(Asmaa Elhayek and Aiman Batool, ‘A Candid Conversation with Amjad Tarsin’, The Muslim Voice, 11 Oct 2012)

ေက်ာင္းသားတို႔၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားအနက္ က်ားမခြဲျခားမႈျပႆနာမ်ားကိုလည္း သူ စိတ္ပ်က္ရသည္။ မၾကာေသးမီက ေသာၾကာေန႔ စုေပါင္း၀တ္ျပဳမႈတစ္ခုတြင္ အိမာမ္ကို မေတြ႕ရသည့္ေနရာ၌ ထိုင္ခဲ့ရာ အဆက္အသြယ္ျပတ္ေတာက္ေနသလို ခံစားရေၾကာင္း ၀တ္ျပဳမႈအၿပီး သံုးသပ္မိခဲ့သည္။

“သူ႔(အိမာမ္)ရဲ႕ ကိုယ္ေနဟန္ထားနဲ႔ ပံုစံကို မထိေတြ႕ရတဲ့အတြက္ တစ္စံုတစ္ခု ေပ်ာက္ဆံုးေနသလို ကၽြန္ေတာ္ ခံစားလိုက္ရတယ္။ အဲ့ဒီမွာ အိမာမ္ကို မေတြ႕ျမင္ရတဲ့ ေနရာက ညီမမ်ားစြာရဲ႕ အေျခအေန၊ ခံစားခ်က္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ကို လႈပ္ႏိုးလိုက္ပါတယ္” ဟု သူ၏ ေဖ့စ္ဘြတ္စာမ်က္ႏွာတြင္ ေရးသားခဲ့၏။

အမ္ဂ်ဒ္သည္ ကမာၻအႏွံ႔လွည့္ပတ္ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး ကေနဒါႏိုင္ငံတြင္ အစၥလာမ္အေၾကာင္းႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈဆိုင္ရာ ကြက္လပ္တစ္ခုရိွေနေၾကာင္း ေတြ႕လိုက္ရသည္။
(Chris Selley, ‘Q&A: Amjad Tarsin, U of T’s new Islamic chaplain, on Gaddafi, TIFF and moving to Toronto’, Toronto Life, 23 Nov 2012)

၎ျပင္ အစၥလာမ္အမ်ားစု တိုင္းျပည္မ်ားထက္ ေျမာက္အေမရိကတြင္ အစၥလာမ္ကို က်င့္သံုးရန္ ပိုမိုလြယ္ကူ သက္သာေစႏိုင္သည္ကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ထား၏။
သက္ဆိုင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြင္း ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေနေသာ ဤမြတ္စ္လင္မ္ အမ်ဳိးသမီး၊ အမ်ဳိးသားငါးဦးတို႔သည္ ယေန႔မြတ္စ္လင္မ္တို ႔အေပၚ အႏၱရာယ္အျဖစ္ သက္ေရာက္ေနေသာ မႈိင္းတိုက္ေနမႈမ်ားကို ကမာၻကသတိျပဳမိေအာင္ ရင္ဆိုင္လာလိမ့္မည္ဟု ကၽြႏ္ုပ္တို႔မွ ေမွ်ာ္လင့္ရေပသည္။ အစၥလာမ္အား တစ္ဖက္သတ္ ရြံမုန္းေၾကာက္ရြံ႕ေရာဂါမွာ အခ်ိန္တိုတိုအတြင္း ေပ်ာက္ကြယ္မသြားႏိုင္ေသာ္လည္း ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားသလို ဤပုဂၢိဳလ္တို႔၏ အသံတိတ္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားက အမုန္းတရားႏွင့္ မတရား သံုးသပ္မႈတို႔ဖက္ ယိမ္းယိုင္ေနသူမ်ား၏ႏွလံုးသားတို႔ကို ဖြင့္လွစ္ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

လူနည္းစုဆိုင္ရာ ဖိကဟ္
—————————–
ဖိကဟုလ္ အကၠလိယသ္ ေခၚ လူနည္းစုဆိုင္ရာဖိကဟ္ ဟူသည္မွာ မြတ္စ္လင္မ္မဟုတ္သူ လူမ်ားစု လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတို႔တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ မြတ္စ္လင္မ္တို႔အတြက္ မြတ္စ္လင္မ္ပညာရွင္မ်ားမွ ထုတ္ျပန္ခ်မွတ္ေပးေသာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ေခၚဆိုသည္။

ယေန႔ကာလ ကမာၻ႕မြတ္စ္လင္မ္လူဦးေရ၏ သံုးပံုတစ္ပံု၀န္းက်င္မွာ ကမာၻေျမတစ္ခြင္၌ လူနည္းစုမ်ားအျဖစ္ ရွင္သန္ေနထိုင္ေနၾကရသည္။ ယင္းပတ္၀န္းက်င္မ်ား အတြင္း ေနထိုင္က်င္လည္ေနသူ မြတ္စ္လင္မ္မ်ား ႀကံဳေတြ႕ရေသာ ရႈပ္ေထြးလွသည့္စိန္ေခၚခ်က္မ်ားအေပၚမူတည္၍ အခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ားက အစၥလာမ့္အေျခခံ ဥပေဒ (ယွရီအဟ္)မွ အေရးေပၚ လိုအပ္ခ်က္ အေျခအေန(ၾကပ္တည္းမႈ)အား အေျခခံၿပီး မူေဘာင္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ထုတ္ျပန္ေပးခဲ့ပါသည္။ ဤစည္းမ်ဥ္းတို႔မွာ ကုရ္အာန္ႏွင့္ စြႏၷဟ္ကိုသာ အေျချပဳ ထုတ္ႏႈတ္ထားေသာ္လည္း အစဥ္အလာ ဖိကဟ္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ မြတ္စ္လင္မ္လူမ်ားစု လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေပၚ ၿခံဳလႊမ္းေနသည့္ အစၥလာမ့္ဥပေဒ အတိုင္း လုိက္နာက်င့္သံုးရန္ အခက္အခဲႀကံဳေတြ႕ေနရေသာ လူနည္းစုမြတ္စ္လင္မ္တို႔၏ သရုပ္မွန္ႏွင့္လည္းေကာင္း ထိပ္တိုက္ေတြ႕မႈအခ်ဳိ႕ရိွပါသည္။

ေအာက္ပါ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ အာယသ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ကို လူနည္းစု၀င္မ်ားအတြက္ အေျခခံဖိကဟ္အျဖစ္ ကိုးကားေလ့ရွိပါသည္။

“အရွင္ျမတ္သည္ အသင္တို႔အား (အရွင္ျမတ္၏သာသနာအတြက္) ေရြးခ်ယ္ေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ အရွင္ျမတ္သည္ အသင္တို႔အေပၚတြင္ သာသနာေတာ္၌ မည္သည့္ ၾကပ္တည္းခဲယဥ္းမႈကိုမွ် ျပဳလုပ္ေတာ္မမူခဲ့ေခ်”။         ကုရ္အာန္(၂၂း၇၈)

“အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အသင္တို႔အေပၚ က်ဥ္းၾကပ္မႈျပဳလုပ္ရန္ ရည္ရြယ္ေတာ္မမူေပ။ သို႔ရာတြင္ အသင္တု႔ိအား သန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္ေစရန္ႏွင့္ အသင္တို႔အတြက္ အရွင့္ေက်းဇူးေတာ္ကို ျပည့္၀စြာေပးသနားေတာ္မူရန္သာ ရည္ရြယ္ေတာ္မူသည္။ (ဤကဲ့သို႔ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္) အသင္တို႔မွ ေက်းဇူးတရားသိတတ္ရန္အလို႔ငွာျဖစ္သည္”။
ကုရ္အာန္(၅း၆)

ေ၀ဖန္မႈမ်ား မလြတ္ကင္းႏိုင္ေသာ္လည္း လူနည္းစုအတြက္ဖိကဟ္မွာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ မြတ္စ္လင္မ္တို႔ကို သက္ဆိုင္ရာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြင္း သဟဇာတျဖစ္ေရးအတြက္ အေျဖရရိွသည့ ္လက္ေဆာင္ေကာင္းတစ္ရပ္၊ သို႔သာမက သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံအတြင္း ႏိုင္ငံသားေကာင္းျဖစ္ေစေရး အက်ဳိးျပဳအျမင္/ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို  ျဖစ္လာေစႏိုင္ပါသည္။

Sya Taha ေရးသားေသာ 5 amazing Muslim achievers in minority-Muslim nations ကို မင္းထြဋ္ေခါင္ မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုသည္။

အပိုင္း(၁) ဖတ္လိုလွ်င္ Click Here

အပိုင္း(၂) ဖတ္လိုလွ်င္ Click Here

အပိုင္း(၃) ဖတ္လိုလွ်င္ Click Here

အပိုင္း(၄) ဖတ္လိုလွ်င္ Click Here

Leave a Reply