6 years ago
ရိုဟင္ဂ်ာ ၇ ဦးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ပို႔
7 years ago
ဓာတ္ျပားအဆိုေတာ္ ေတးသံရွင္ ေဒၚမာမာေဝ အသက္(၉၃) ႏွစ္ ကြယ္လြန္
7 years ago
ဒုကၡသည္စခန္းမွ လုပ္အားေပးဆရာမတစ္ဦး ရခိုင္မွ ရန္ကုန္သို႔လာစဥ္ လဝကဥပေဒျဖင့္ အဖမ္းခံရၿပီး ေထာင္တစ္ႏွစ္က်
7 years ago
ဦးေဇာ္ေဌး (ခ) မွဴးေဇာ္အား ဌာနေျပာင္းေရႊ႕တာဝန္ေပး
7 years ago
NVC ကဒ္ လက္ခံရန္ ဖိအားေပးခံရမႈကုိ ျငင္းဆုိေသာ ကမန္တုိင္းရင္းသားမ်ား စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံေနရ
7 years ago
ASEAN ထိပ္သီးမ်ား ရိုဟင္ဂ်ာအေရး ေဆြးေႏြး
7 years ago
Drone မႈနဲ႕ဖမ္းခံရသူ သတင္းေထာက္ေတြ မိသားစုနဲ႕ေတြ႕ခြင့္မရေသး
7 years ago
ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၀)ခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုး
7 years ago
AA ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး အပါအ၀င္ ၉ ဦးကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈနဲ႔ အမႈဖြင့္စစ္ေဆး
7 years ago
ဘာသာေပါင္းစုံ ဆုေတာင္းပြဲ (ရုပ္သံ)

ေအာက္တိုဘာ ၂၇ ၊ ၂၀၁၄
-ေရးသားျပဳစုသူ- ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအာင္ေဇာ္

ဦးဘိုးခိုင္သည္ ပရိကၡရာကုန္သည္ႀကီး ဦးကုလားခုိင္ႏွင့္ သံတြဲသူ ေဒၚမမေလးတုိ႔၏ သားရတနာ ျဖစ္သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ေက်ာက္ျဖဴခ႐ိုင္ စနဲၿမိဳ႕ဇာတိျဖစ္သည္။ ဦးကုလားခိုင္သည္ ဦးခ်ီဒိုးခုိင္ႏွင့္ ေဒၚျမစိန္တုိ႔၏ သား ျဖစ္သည္။ သံတြဲသူ ေဒၚမမေလးသည္ ရခိုင္ဘုရင့္တပ္မေတာ္ တပ္စဥ္ ဗုိလ္ႀကီး ဘိုးထြန္းခိုင္ အဗ္ဒြလ္ရဟ္မန္ ႏွင့္ မင္းကေတာ္ ေဒၚမျဖဴတို႔၏ သမီးျဖစ္သည္။

ဦးကုလားခိုင္တြင္ ပထမအိမ္ေထာင္မွ ေဒၚျမသြင္ ဦးပါသကဲ့သုိ႔ ေဒၚမေလးတြင္လည္း သား ဦးဘေသာ္ပါ သည္။

ဦးကုလားခိုင္ႏွင့္ ေဒၚမေလးတို႔မွ ေဒၚစိန္စိန္၊ ေဒၚျမခိုင္ႏွင့္ ဦးဖုိးခိုင္တုိ႔ကို ဖြားျမင္သည္။

သမီးႀကီး ေဒၚစိန္စိန္သည္ အထည္အလိပ္ ကုန္သည္ ဦးေရႊေမာင္ႏွင့္ အေၾကာင္းပါၿပီး ေဒၚစိန္ခင္၊ ေဒၚေငြခင္၊ ဦးဘအိုႏွင့္ ေဒၚျမၾကည္တို႔ေလးဦး ထြန္းကားသည္။ ေဒၚစိန္စိန္၏ သမီးေထြး ေဒၚျမၾကည္မွာ ေက်ာက္ျဖဴ ၿမိဳ႕နယ္ စည္ပင္သာယာေရး အဖြဲ႕အတြင္းေရးမွဴး ဦးဘစိန္ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ဖက္ၿပီး ဦးဘေဌး (ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕မေစ်း တာ၀န္ခံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မွဴး)၊ ဦးဘလွ (ျပည္သူ႔ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း၊ ေငြစာရင္းစစ္)၊ ေဒၚခင္ခင္ၾကည္ ႏွင့္ ဦးဘေသာင္း (အထူးစံုစမ္းစစ္ေဆးေရး ဦးစီးအရာရွိ) တို႔ကို ဖြားျမင္သည္။ ဦးဘေသာင္းသည္ အၿငိမ္းစားယူၿပီး ယခုအခါ ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္ကာ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ေရွ႕ေနႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ား ဥပေဒ အၾကံေပးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္ဟု သိရပါသည္။

ေဒၚျမခိုင္မွ ေဒၚပုေခ်၊ ဦးဘေက်ာ္ႏွင့္ သားတစ္ဦး ဖြားျမင္ သည္။ ဦးဖိုးခိုင္မွာ ပါလီမန္အမတ္ျဖစ္လာမည့္ ေဒၚေအးညြန္႔  ႏွင့္ ဦးညီပုတုိ႔ကို ဖြားျမင္ၿပီး ေဒၚမေလးပါ သားရင္းဦးဘေသာ္မွ ဦးတင္ေဇာ္ပါ ၆-ဦး ထြန္းကားသည္။

ဦးဘိုးခိုင္သည္ ငယ္စဥ္က စစ္ေတြႏွင့္ ေက်ာက္ျဖဴ အဂၤလိပ္ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပညာဆည္းပူးခဲ့သည္။ သတဩမတန္း စာေမးပြဲေျဖဆိုရာ တစ္ႏိုင္ငံလုံးဩ ပထမဆြတ္ခူးသျဖင့္ စေကာလားရွစ္ ပညာသင္ဆုရရွိ ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္တြင္ ဆက္လက္ဆည္းပူးခဲ့သည္။

၁၉၂၇ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လတြင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ ေရွ႕ေနအျဖစ္ စတင္လုပ္ကိုင္သည္။ ထုိႏွစ္မွာပင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ျမဴနီစီပါယ္ လူႀကီးတစ္ဦးအျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံရသည္။ မၾကာမီ စစ္ေတြၿမိဳ႕ အင္ဂ်ာမန္ အစၥလာမီယာ ႏွင့္ ေဟာက္တန္စာၾကည့္တုိက္ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံရသည္။ ထုိအသင္း၏ ႏိုင္ငံျခားဇာတ္သြင္းေနမႈကို ဆန္႔က်င္ခဲ့သည္။

သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္သည့္ အခ်ိန္တိုင္း တုိင္းရင္း မြတ္စလင္မ္ မ်ားအား Indo burman အိႏၵိယ ျမန္မာ ကျပားဟု စာရင္းသြင္းသည္ကို လက္မခံ၊ ကမန္ေျမထူးစသျဖင့္ စာရင္းတင္ရန္ အေရးဆုိျခင္း၊ တုိင္းရင္း မြတ္စလင္မ္ထုအား ပညာေပးျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

လႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေနႀကီး ဦးယာဆင္ B.A,  B.L ႏွင့္တြဲ၍ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ႏွင့္ မင္းျပားနယ္တစ္၀ိုက္ သုေတသန ခရီးဆန္႔ခဲ့သည္ ။ ဘုရင္ ေစာမြန္ လက္ထက္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စႏၵီခန္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ စႏၵီခန္ဗလီေခၚသင္းသီး ဗလီ၊ မင္းသား ရွား႐ႈဂ်ာစံျမန္းေနထုိင္ခဲ့ေသာ ဘားဘူးေတာင္ ဘုရားေျခရင္းရွိ နန္းေတာ္ရာ၊ ရွား႐ႈဂ်ာႏွင့္ ေနာက္ေတာ္ပါးမ်ား တည္ခဲ့ေသာ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္း၊ မင္းျပားၿမိဳ႕ရွိ ဦးကာဒီႀကီး၏သခၤ်ဳိင္း (ၿမိတ္ ေတာင္ရြာ)တုိ႔ကို အမွတ္တရ  ဓာတ္ပုံမ်ား ႐ိုက္ယူလာသည္။ သမုိင္း၀င္ အေထာက္အထားမ်ားျပ၍ မြတ္စလင္မ္ထုအား ေဟာေျပာခဲ့ သည္။

၁၉၃၂မွ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္ မင္းတုိင္ပင္အမတ္ျဖစ္စဥ္ တိုင္းရင္း မြတ္စလင္မ္တုိ႔၏ ႏုိင္ငံေရး၊ ပညာေရးမ်ားကို ထိေရာက္စြာပါ၀င္ ကူညီခဲ့သည္။

စစ္ေတြ ပုဏၰားကြ်န္း၊ ရေသ့ေတာင္၊ ဘူးသီးေတာင္ႏွင့္ ေမာင္းေတာ ၿမိဳ႕နယ္ဟူသည့္ ၅ ၿမိဳ႕နယ္ ကိုယ္စား လွယ္အျဖစ္ မင္းတုိင္ပင္အမတ္ ေရြးခ်ယ္ခံရစဥ္ အေရးႀကီးေသာ ခြဲေရးတြဲေရး ကိစၥတြင္ ခြဲေရးဘက္မွ ေထာက္ခံမဲ ေပးခဲ့သည္။

ဦးဘိုးခိုင္သည္ ႏွစ္ဖက္မိဘမွ ဇာတိမာန္ စိတ္ဓာတ္ကို အေမြခံသူ ျဖစ္သည္။ ဇာတိမာန္ကို ေဖာ္ညႊန္း ေသာ ရာဇ၀င္သမိုင္းကို စိတ္၀င္စားသည္ အပင္ပန္းခံ၍ ရွာေဖြစုေဆာင္းသည္။ အမ်ားအက်ဳိးအတြက္ ေရးသား ျဖန္႔ခ်ိသည္။

၁၉၃၅-ခု ဧၿပီလ၊ ၁၂၉၇-ခု တန္ခူးလထုတ္ ျမန္မာ့အလင္းႏွစ္သစ္ မဂၤလာသတင္းစာတြင္ မင္းတိုင္အမတ္ ဦးဘိုးခိုင္သည္ ျမန္မာမြတ္စလင္ ေဆာင္းပါးျဖင့္ မြတ္စလင္ သမုိင္းကို ေဖာ္က်ဴးပါသည္။

ဦးဘိုးခိုင္သည္ ဦးစြာ သမည ရခိုင္မြတ္စလင္၊ ကမန္မြတ္ စလင္၊ ေျမထူးမြတ္စလင္ဟူ၍ ေခါင္းစဥ္သုံးခု ျဖင့္ တိုင္းရင္း မြတ္စလင္တုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာပုံကို လက္လွမ္းမီသမွ် အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ တင္ျပသည္။

ရခိုင္မြတ္စလင္မ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ ေလာက္က အစျပဳ၍ တျဖည္းျဖည္း ေရာက္ရွိလာေသာ အာရဗ္လူမ်ဳိး၊ ပါရွင္းလူမ်ဳိးႏွင့္ အိႏဒိယလူမ်ဳိးမ်ားမွ ဆင္းသက္ ေပါက္ဖြားလာသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ေရွးက်ေသာ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား ကဲ့သုိ႔ပင္ ၀တ္စားဆင္ယင္သည္။ အဆက္အႏြယ္မ်ားသည္ ေက်ာက္ေတာ္၊ မင္းျပားႏွင့္ ေပါက္ေတာနယ္မ်ားတြင္ ေနၾကသည္။ လယ္ယာကိုင္းကၽြန္းလုပ္ကိုင္ၾကသည္။

ကမန္မြတ္စလင္တုိ႔သည္ မဂိုလ္ေဒလီဘုရင္ ရွာဂ်ဟန္မင္း ျမတ္၏သားေတာ္ ရွ႐ူဂ်ာမင္းသားမွအစျပဳ သည္။ ရွာ႐ႈဂ်ာကို ရခိုင္တုိ႔က သက္သူဇာဟု သိၾကသည္။ ကမန္တုိ႔သည္ ေလးသည္ေတာ္အျဖစ္ မင္းမႈထမ္းသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ ကုန္သြယ္လယ္လုပ္မ်ား ျဖစ္သည္။ ရခိုင္လုိ၀တ္၊ ရခိုင္လုိေျပာသူမ်ားျဖစ္သည္။ စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ ႏွင့္ သံတြဲစီရင္စုမ်ားတြင္ ေနၾကသည္။

ေျမထူးမြတ္စလင္မ်ားသည္ ရခုိင္ျပည္ႏွင့္ ဟံသာ၀တီ ပဲခူး ၿမိဳ႕ေတာ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကသည္။ ဘုရင့္ ကိုယ္ရံေတာ္အျဖစ္ျဖင့္ အမႈထမ္းခဲ့ၾကေသာ မြတ္စလင္မ်ားမွ ဆင္းသက္လာသည္။ ပဲခူးတြင္ အာရဗ္မြတ္စလင္ကုန္ သည္မ်ား ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ေရႊဘိုခ႐ိုင္ေျမထူးၿမိဳ႕၊ စစ္ကိုင္းခ႐ိုင္၊ ပင္းယ၊ ကန္႔ဘလူ၊ ရမည္းသင္းခ႐ိုင္၊ ယင္းေတာ္ႏွင့္ ေက်ာက္ဆည္ခ႐ိုင္ လက္ပံၿမိဳ႕မ်ား၌ စားေျမေနေျမ ခ်ထားေပးခံရသူ အားလုံးကို ေျမထူးမြတ္စလင္ ဟုေခၚသည္။ ရခိုင္တိုင္းသံတြဲတြင္ ေျမထူး မြတ္စလင္အခ်ဳိ႕ရွိသည္။ လယ္ယာဥယ်ာဥ္ လုပ္ကိုင္သည္။ ၀တ္စား ေျပာဆို ေနထိုင္မႈမွာ ျမန္မာတုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ မျခားနားပါဟူ၍ ျဖစ္သည္။

အမတ္မင္းဦးဘုိးခိုင္သည္ ေဆာင္းပါးနိဂုံးတြင္ ၁၉၃၁-ခု အစိုးရ မွတ္ပုံတင္ သန္းေခါင္စာရင္းအရ ျမန္မာ၊ ကူကူခ်င္း၊ ၿမိဳ၊ တယ္၊ ဗသွ်ဴး၊ မြန္၊ ကရင္၊ ပန္းေသး၊ ရခိုင္၊ ကမန္၊ ေျမထူးမြတ္စလင္၊ ႏိုင္ငံျခားသား မြတ္စလင္ ျမန္မာျပည္ေမြး ႏိုင္ငံျခားသား မြတ္စလင္အပါအ၀င္ ျမန္မာျပည္ ေန မြတ္စလင္ဦးေရစာရင္းကို ေဖာ္ျပသည္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ၁၀၆၀ ခု မွ ၁၀၇၆ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ျမန္မာပီပီျပႆာဒ္မ်ားႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ေရႊဘိုနယ္ေျမၿမိဳ႕အနီး ေမွာ္ရြာရွိ မြတ္စလင္ဗလီ ဓာတ္ပုံကို ေဖာ္ျပထားသည္။ ဂုဏ္ယူဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။

အမတ္မင္း ဦးဘုိးခိုင္သည္ မိမိကိုယ္တိုင္ သမုိင္းကို ၀ါသနာ ပါသကဲ့သို႔ သမိုင္းစူးစမ္းေသာ အျခားသုေတသီမ်ားကိုလည္း ေလးစားသည္၊ ပ့ံပိုးကူညီသည္။

၁၉၃၈-ခုတြင္ ေနာင္ႏုိင္ငံ့ဂုဏ္ရည္ ပထမဆင့္ ခ်ီးျမႇင့္ခံရသည့္ ဆရာဦးဘိုးခ်ယ္က ဗမာမြတ္စလင္တို႔၏ ေရွးေဟာင္း အတၱဳပတၱိကို ျပဳစုသည္။ ထုိစဥ္ ဦးဖုိးခိုင္က သမုိင္း၀င္ အေဆာက္အဦမ်ားကို ဓာတ္ပုံ႐ိုက္ပို႔ ကူညီသည္။

masjid from myout ouu

image via-RB News

ရခိုင္ရွိ စႏဒီခါန္ဗလီ၊ မူစာေဒ၀န္ဗလီ၊ ဘုေဒါမုကံဗလီႏွင့္ အေဆာက္ အဦမ်ား၊ ရွဴဂ်ဗလီ၊ ရွဴဂ်မင္း၏ စံနန္းရာ စသည္ သမိုင္း၀င္ဓာတ္ပုံမ်ား ပါ၀င္သည္။

စႏၵီခါန္ဗလီသည္ သမိုင္း၀င္ ဗလီတစ္လုံး ျဖစ္သည္။ ဘဂၤလားျပည္ မွ စစ္အကူအညီေၾကာင့္ နရမိတ္လွ ထီးနန္း ျပန္လည္ရရွိသည့္အခါ ေက်းဇူးတင္ေသာအားျဖင့္ ၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ၿမိဳ႕ေတာ္သစ္ျပဳလုပ္ၿပီး လက္ေအာက္ခံ အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္းၿမိဳ႕၌ စန္ဒိခန္ဗလီကို ေက်ာက္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ေပးသည္။ ထုိမွ်မက မြတ္စလင္ တို႔ ၏ ယုံၾကည္ခ်က္ ကလ္မာကို ဒဂၤါးခပ္ႏွိပ္ရန္ မိန္႔မွတ္သည္ဟု ဆရာခ်ယ္၏စာအုပ္တြင္ မွတ္တမ္းျပဳထားသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္က- “မြတ္စလင္မ္လူထုလဲ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ ေစလုိပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ blank  cheque ေပးပါမယ္။ ေသအတူ ရွင္အမွ်ပါ။ မိမိတုိ႔လုိရာကို ေတာင္းၾကပါ။ ကြ်န္ေတာ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လိုက္ေလ်ာပါမယ္။ တိုင္းရင္းသား ကြဲေန ရင္ ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရဖို႔ခက္ပါတယ္။”ဟု မိန္႔ခြန္းေပးခဲ့ေၾကာင္း ဦးဘိုးခိုင္၏ ကုိယ္ေရးအတၳဳပတၱိတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။

BadrMaqaam

photo-internet

အလားတူပင္မူ စာေဒ၀န္ဗလီသည္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ မြတ္စလင္ သီန္တြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၀၀ေက်ာ္ ၁၈၀၀ ေလာက္ အတြင္းက ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ ဘဒၵရ္မကာန္ေခၚ ဗုေဒၶါေမာ္ဂူ ႏွင့္ ဗလီသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၈၆ ႏွစ္က ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ လူမ်ဳိးမေရြး ဘာသာ မေရြး ႐ိုေသကုိင္း႐ႈိင္းျခင္း ခံေနရသည့္ သမုိင္း၀င္ အေဆာက္အဦး ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ျပသည္။

ThegrandJameMosque

photo-internet

႐ွဴဂ်ာဗလီ၊ ရွဴဂ်ာမင္း၏ စံနန္းရာ စသည္တို႔ကား အိႏၵိယႏိုင္ငံ အာဂရၿမိဳ႕၊ တဂ်္မဟာလ္ ကမၻာေက်ာ္ အေဆာက္အဦးကို ေဆာက္တည္ ေတာ္မူခဲ့ေသာ ရွာဂ်ဟန္မင္း၏ သားေတာ္႐ွဴဂ်ာႏွင့္ ပတ္သက္သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၆၁-ခုႏွစ္က ႐ွဴဂ်ာမင္းသား၏ အေႁခြအရံတုိ႔ကို ရခိုင္မင္း၏ နန္းေတာ္တြင္ ကိုယ္ရံေတာ္တပ္ဖြဲ႕၍ လခေပးခန္႔ထား သည္။ ရခိုင္ျပည္ “ကမန္မြတ္စလင္”ဟု ထင္ရွားလာသူမ်ားျဖစ္သည္။

ဆရာဦးဘိုးခ်ယ္ ေရးသားေဖာ္ျပသည့္ သမုိင္းအခ်က္အလက္မ်ား ခိုင္လုံမႈအတြက္ အမတ္မင္း ဦးဘိုးခိုင္ ေပးပို႔သည့္ ဓာတ္ပုံမ်ားသည္မ်ားစြာ အေထာက္အပ့ံျပဳပါသည္။

ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ ဦးဘိုးခိုင္ကို ေက်ာက္ျဖဴခ႐ိုင္အတြင္း ပထမ တရားမနယ္ပိုင္ တရားသူႀကီး ခန္႔ၿပီးေနာက္ ရဲ၀န္ေထာက္အျဖစ္ ခန္႔အပ္သည္။ ရဲ၀န္ေထာက္အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္စဥ္ ရဲအဖြဲ႕၀င္ ၄၀ ႏွင့္အတူ ေျမပုံၿမိဳ႕အထိသြားၿပီး သူခုိးဓားျပမ်ားကို ရွင္းခဲ့သည္။ ဤသို႔ ေနာက္ပါမ်ား ႏွင့္ သြားသည္ကို ေတာ္လွန္ရန္လူစုသည္ ဟု စြပ္စြဲဖမ္းဆီးခံရသည္။ တစ္လေက်ာ္ ခ်ဳပ္ခံရၿပီးမွလြတ္ခဲ့သည္။

အခ်ဳပ္မွလြတ္ေသာ္ ရန္ကုန္သို႔ လိုက္သြားၿပီး သခင္ျမ ေခါင္းေဆာင္ေသာ ကက္ဘိနက္ အစည္းအေ၀း တက္၍ အျဖစ္အပ်က္ ေျပာျပသည္။ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးကိုယ္တိုင္ ဂ်ပန္ Chief of staff ထံ ေခၚသြားၿပီး ရွင္းျပခိုင္းရာ ဂ်ပန္က မွားေၾကာင္း၀န္ခံခဲ့သည္။ ရန္ကုန္မွာရွိေနစဥ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းက ေခၚယူေတြ႕ဆုံ ေကြ်းေမြး ဧည့္ခံသည္။ ဆရာႀကီး သခင္ ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းကလည္း ေခၚယူေတြ႕ဆုံ အားေပးသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ပန္ကာ ေမာင္ေအး၏ ေနရာတြင္ dy d.i.g (cid) ခန္႔ထားျခင္းခံရသည္။

၁၉၄၁-ခုႏွစ္တြင္ အထက္တန္းေရွ႕ေန ဦးဘိုးခိုင္သည္ ဗမာ ႏိုင္ငံ လုံးဆိုင္ရာ ႏိုးၾကားေရး ကြန္ဖရင့္ အမႈေဆာင္လူႀကီးအျဖစ္ အေရြးခံရသည္။ ၁၉၄၅-ခု ၾသဂုတ္လတြင္ ျမန္မာမြတ္စလင္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ GCMA ‘ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ ဦးဘိုးခိုင္သည္ ဒုတိယ ဥကၠ႒ျဖစ္လာသည္။

ဒုတိယဥကၠ႒အျဖစ္ တာ၀န္ယူစဥ္ ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း၊ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း၊ ဦးဘေဆြတို႔ႏွင့္လည္း မၾကာခဏ ေတြ႕ဆုံေဆြး ေႏြးခဲ့သည္။

မၾကာမီ ပ်ဥ္းမနားတြင္ ဗမာမြတ္စလင္မ္ ညီလာခံျပဳလုပ္ရာ ဖိတ္ၾကားခံရသည္။ ထုိညီလာခံတြင္ ဆရာႀကီး ဦးရာဇတ္အား ဥကၠ႒အျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ခဲ့ၾကသည္။

၁၉၄၆ ခုတြင္ ဦးဘိုးခိုင္သည္ စစ္ေတြသို႔ျပန္ခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း၊ ဟသၤာတ ဦးျမ၊ ဦးေအာင္ဇံေ၀တို႔ စစ္ေတြသို႔ ေရာက္လာသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က-
“မြတ္စလင္မ္လူထုလဲ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ ေစလုိပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ blank  cheque ေပးပါမယ္။ ေသအတူ ရွင္အမွ်ပါ။ မိမိတုိ႔လုိရာကို ေတာင္းၾကပါ။ ကြ်န္ေတာ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လိုက္ေလ်ာပါမယ္။ တိုင္းရင္းသား ကြဲေန ရင္ ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရဖို႔ခက္ပါတယ္။”ဟု မိန္႔ခြန္းေပးခဲ့ေၾကာင္း ဦးဘိုးခိုင္၏ ကုိယ္ေရးအတၳဳပတၱိတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။

ဦးဘိုးခိုင္သည္ ၁၉၄၈-ခု ဒီဇင္ဘာ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ စစ္ေတြ ၿမိဳ႕၌ က်င္းပသည့္ ရခိုင္ျပည္လုံးကၽြတ္ ရခိုင္မြတ္စလင္ ညီလာခံႀကီး၏ သဘာပတိအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္သည္။ ညီလာခံသဘာပတိ မိန္႔ခြန္းတြင္ ညီလာခံက်င္းပရျခင္း အေၾကာင္းကို ဦးစြာရွင္းျပသည္။ ၁၉၄၈-ခုတြင္ ျမန္မာအစုိးရသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ေရး အက္ဥပေဒ ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ အက္ဥပေဒႏွစ္ရပ္ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၄၉-ခု ေမလ ၁ ရက္ေန႔မတိုင္မီ ေလွ်ာက္ထားရန္ ႏႈိးေဆာ္သည္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ကုလားဆိုတာဘာလဲ၊ ရခိုင္မြတ္စလင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာေခၚရခိုင္မြတ္စလင္၊ ကမန္လူမ်ဳိး၊ ေျမထူးလူမ်ဳိး၊ ေဇရဘာဒီလူမ်ဳိး ဟူသည့္ မြတ္စလင္မ်ားျဖစ္ေပၚလာပုံ၊ ရခိုင္မြတ္စလင္တုိ႔၏ ေရွးအခါက အေျခအေန၊ ယခုလက္ရွိအေျခအေန၊ ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈကိစၥ၊ ဒုိ႔သေဘာထားဟူသည့္ ေခါင္းစဥ္မ်ားျဖင့္ ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကားသည္။

အက်ဥ္းသေဘာမွာ လြတ္လပ္ၿပီးစ ရခိုင္မြတ္စလင္တုိ႔၏တာ၀န္ကို ရွင္းျပသည္။ ရခိုင္မြတ္စလင္တုိ႔သည္ ေရွးကတည္းက ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာ မ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာသင့္ျမတ္စြာ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။ ဘုရင့္သစၥာကို ေစာင့္သိသည္။ ဘုရင္မင္းျမတ္ကလည္း ႏိုင္ငံသုံး ေငြဒဂၤါးေပၚတြင္ပင္ ကေလမာေခၚ က်မ္းေတာ္လာ လကၤာတစ္ပုိဒ္ (ယုံၾကည္ခ်က္)ကိုပင္ ႐ိုက္ႏွိပ္ခဲ့သည္ သာမက မြတ္စလင္အမည္ တံဆိပ္ေတာ္မ်ား ခတ္ႏွိပ္ခံယူေတာ္မူခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ပေယာဂေၾကာင့္ အထင္လြဲမႈေပၚေပါက္ရသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း အေျမာ္အျမင္ႀကီးမားေသာ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားေၾကာင့္ ဘာသာမေရြး၊ လူမ်ဳိးမေရြး၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမႈ တုိးပြားလာသည္။ တိုင္းရင္းသားစုံပါေသာ လူထု တပ္ဦး ဖဆပလအဖြဲ႕ႀကီး ေပၚလာသည္။ ကုလားမြတ္စလင္မွ ဗမာမြတ္စလင္ကို ခြဲျခားျပႏိုင္ ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံဥပေဒမ်ား ေပၚေပါက္ လာသည္။ ေသာင္းက်န္းမႈကို မိမိတို႔ မေထာက္ခံ၊ မလုိလား၊ ဗမာျပည္သည္ မိမိတို႔ျပည္ျဖစ္သည္။ မိမိတုိ႔သည္ ဤျပည္မွာ ေမြး၍  ဤေျမမွာပင္ အ႐ိုးထုတ္ရမည့္ သူမ်ားျဖစ္သည္ဟု ေရလည္ေအာင္ ရွင္းျပ ျခင္းျဖစ္သည္။

နိဂုံးေႂကြးေၾကာ္သံမွာ

–    ဒို႔မ်ဳိးခ်စ္ ရခိုင္မြတ္စလင္ အေပါင္းတုိ႔မွာ ယေန႔မွစ၍ စု႐ံုးၾကကုန္အ့ံ၊ အသင္းအပင္း ဖြဲ႕စည္းၾကအ့ံ၊ မိမိတာ၀န္ကို မိမိတို႔ ေက်ပြန္ေအာင္ သစၥာရွိစြာျဖင့္ ထမ္းေဆာင္ၾကအ့ံ။
–    မိမိတို႔မွာ ကုလားမဟုတ္ ဗမာျဖစ္ေၾကာင္း သတိရၾကအ့ံ၊ ကုလား မဟုတ္ေၾကာင္း အလုပ္ျဖင့္ ျပၾကအ့ံ၊ တုိင္းရင္းသားပီပီ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး၏ အက်ဳိးကို ေဆာင္ၾကအ့ံ။
–    ငါတုိ႔ အေရးေတာ္ပုံ ေအာင္ရမည္ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။

ဦးဘုိးခိုင္သည္ ၁၉၃၅-ခုႏွစ္မွစ၍ MLC မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ဖဆပလေခတ္ ၁၉၅၂-ခုတြင္လည္း ပါလီမန္ အမတ္အျဖစ္ ေရြးေကာက္ခံရသည္။ ပါလီမန္ ႏွစ္ဆက္တြင္ အတြင္း၀န္ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးတည္းေသာ သမီးေဒၚေအးညြန္႔ႏွင့္ သမက္ စူလတန္အာမက္ တုိ႔လည္း ပါလီမန္အမတ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ဦးဘိုးခိုင္၏မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ရင့္သန္မႈ၊ သုေတသနအရာ ေလးစား ရမႈ၊ စာစု၊ စာျပဳအရာအားထားရမႈတုိ႔ကို ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၇ ရက္ ေန႔တြင္ ဆရာဦးဖုိးခ်ယ္က ဦးဘိုးခိုင္ထံ ေရးသားေသာစာတြင္ အထူး ေပၚလြင္ေနပါသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ၀င္ ရခုိင္အမ်ိဳးသား ဦးလွထြန္းျဖဴက လွထြန္းျဖဴ သတင္းစာဆရာအမည္ျဖင့္ ေရးသားေသာ ရခုိင္ျပည္နယ္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုမ်ားစာအုပ္တြင္

“သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ ကမန္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၁၄၅၉ မွ ၁၄၈၂ ခု ရခုိင္ဘုရင္ ဘေစာျဖဴလက္ထက္ကပင္ နန္းေတာ္တြင္း၌ အမႈထမ္းခဲ့ေၾကာင္း ၊ လွံကိုင္ ဓားဆြဲ သူရဲေကာင္းတပ္၊ ကမန္ေလးကိုင္ သူရဲေကာင္းတပ္၊ သိုင္းတပ္၊ သူရဲတပ္စသည္မ်ား ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ရခုိင္တပ္မေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မင္းဘာႀကီးလက္ထက္ ကမန္သူရဲေကာင္း ငါးေသာင္းေက်ာ္ ရွိေၾကာင္းကို အရွင္ဥကၠံ(ေစာမဲက်ီ) စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပ ထားေၾကာင္း၊ ရွာရွဴးဂ်ာရဲ႕ ေနာက္လိုက္အခ်ိဳ႕ကို ရွိရင္းစြဲ ကမန္သူရဲေကာင္း တပ္ထဲတြင္ ေပါင္းလိုက္ေၾကာင္း၊ ကမန္ အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာမွအပ အားလံုး ရခုိင္အဆင္၊ ရခုိင္အ၀တ္၊ ရခုိင္စကား ေျပာဆိုေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ဗဟိုေကာ္မတီက ထုတ္သည့္ တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ ႐ိုးရာ ဓေလ့ထံုးစံ(ရခိုင္)စာအုပ္တြင္ ကမန္အမ်ိဳးသားမ်ိဳးႏြယ္ကို ေဖာ္ျပထားေၾကာင္း၊ သမိုင္းစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ကမန္မ်ားသည္ ျမန္မာမ်ားႏွင့္တြဲ၍ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾက ေၾကာင္း၊ ဟုိက္ကုတ္ တရားသူႀကီး ဦးစီဘူးသည္ စစ္ေတြေက်းလက္ သေကၠျပင္ရြာမွ ကမန္အမ်ိဳးသား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ညီ ဦးညိဳဘူး သည္လည္း ကမန္အမ်ိဳးသား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဦးဘိုးခိုင္သည္ ရမ္းၿဗဲသား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္တြင္ အဂၤလိပ္လို ျမန္မာလို ရဲရဲေတာက္ ေျပာရဲဆုိရဲ သတၱိခဲ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေနာက္တြင္လည္း လႊတ္ေတာ္အမတ္ ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ ဦးဘိုးခိုင္၏သမီး ေဒၚေအးၫြန္႔ သည္လည္း ဆတ္ဆတ္ႀကဲ၊ လွ်ာနီအာဇာနည္ အမ်ိဳးသမီးျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္က်ဴးထားပါသည္။ ကမန္မ်ိဳးခ်စ္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးဘိုးခိုင္၏ သမိုင္းေနာက္ခံကားဟု ယူႏိုင္ပါသည္။

 

ဆက္စပ္ ေဆာင္းပါးဖတ္လိုလွ်င္

ရခိုင္ကမန္ႏြယ္ ပါလီမန္အမတ္ ေဒၚေအးၫြန္႔

Leave a Reply