ဇူလုိင္ ၇ ၊ ၂၀၁၅
M-Media
ေဆာင္းပါးရွင္- ညီေနမင္း
အထက္ျမန္မာျပည္ မဘသမွ စီစဥ္ထုတ္ေဝသည့္ အတုမရိွသတင္းဂ်ာနယ္ အတြဲ ၂၊ အမွတ္ ၄ တြင္ မ်ိဳးခ်စ္သူ (၉၇)ဆိုသူက ခံလူးရြာအေၾကာင္းကို ရြာ၏ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္တို႕ သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ လက္ရိွ လက္ေတြ႕အေျခအေနမွန္ကို ရိုးသားျပည့္စုံစြာ တင္ျပျခင္းမရိွဘဲ half-truth ေခၚ တဝက္မွန္သည့္ အခ်က္မ်ားႏွင့္ အေထာက္အထားမဲ့ ယိုးစြပ္ခ်က္မ်ားကို ေရာေႏွာက မိမိလုိရာစြဲေရး တင္ျပခဲ့သည္။ ခံလူးရြာၾကီးမွာ မြတ္စလင္မ္တို႕က ေနာက္ပိုင္းမွဝင္ေရာက္ေနထိုင္ကာ ရြာၾကီးကို မ်ိဳသြားသေယာင္ေယာင္၊ တစ္ဖက္သတ္ ဘာသာေရးသြတ္သြင္းမႈမ်ားျပဳလုပ္ေနသေယာင္ေယာင္၊ ဗုဒၶဘာသာကို ေစာ္ကားေနသေယာင္ေယာင္၊ ေခတ္ပညာေရးကိုပဲ လက္ဝါးၾကီးအုပ္ေနသေယာင္ေယာင္ ရိုးသားေသာ စာဖတ္သူတို႕ႏွင့္ ျပည္သူမ်ား အထင္အျမင္ လြဲမွားေအာင္ တစ္ဖက္သတ္ေရးသား ထားတာကို ေတြ႔ရိွရသည္။ ထိုအခ်က္အလက္ အမွားမ်ားပါဝင္ေနသည့္ သတင္းေဆာင္းပါးကို ဘာသာတရားႏွင့္ လူမ်ိဳးေရး အမုန္းတရားမ်ားျဖန္႕ေဝသူဟု ျပည္တြင္း ဗုဒၶ႕တရားစစ္တရားမွန္ကို က်င့္သုံးလိုက္နာသူမ်ား အၾကားတြင္ သာမက ကမာၻတြင္ပါ နာမည္ဆိုးႏွင့္ ေက်ာ္ၾကားေနသူ ဦးဝီရသူမွ Facebook စာမ်က္ႏွာတြင္ ဇြန္လ ၈ရက္ေန႕က ပို႕စ္တင္ျဖန္႕ေဝခဲ့သည္။ တိုက္ရိုက္ ထပ္ဆင့္ ျဖန္႔ေဝမႈ ၅၀၀၀ ေက်ာ္ရိွခဲ့တာကို ေတြ႔ရိွရပါသည္။ https://goo.gl/Z9GN8K
ေရွးကတည္းက ျမန္မာမြတ္စလင္မ္တို႕စတင္ေနထိုင္ခဲ့သည့္ ခံလူးရြာၾကီး
———————————————–
မႏၱေလးတိုင္းေဒသၾကီး၊ စဥ့္ကိုင္ျမိဳ႕နယ္အတြင္းရိွ ခံလူးရြာမွာ သမိုင္းဝင္ရြာၾကီးျဖစ္ျပီး ေရွးႏွစ္ေပါင္း ပေဝသဏီကတည္းက မြတ္စလင္မ္မ်ား ထိုရြာတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ခံလူးတြင္ မြတ္စလင္မ္မ်ား ခုႏွစ္သကၠရာဇ္အလိုက္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့မႈသမိုင္းကို နဝတအစိုးရက တရားဝင္ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ သာသနာေရာင္ဝါထြန္းေစဖို႕ စာအုပ္ငယ္ စာမ်က္ႏွာ ၆၇တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း အတိအလင္း မွတ္တမ္းတင္ ေဖာ္ျပထားျပီးျဖစ္သည္။
“၁၅၃၉ ေအဒီတြင္ တပင္ေရႊထီး ပဲခူးကို တိုက္ခုိက္ခဲ့စဥ္ႏွင့္ ၁၅၉၉ ေအဒီတြင္ ေတာင္ငူဘုရင္ ပဲခူးကို တိုက္ခိုက္ခဲ့စဥ္တြင္ ဖမ္းဆီးရမိေသာ မြတ္ဆလင္မ်ား၊ ၁၅၄၇ ေအဒီတြင္ တပင္ေရႊထီး ျမိဳ႕ေဟာင္းျမိဳ႕ကို ဝင္တိုက္ခဲ့စဥ္ႏွင့္ ၁၇၀၇ ေအဒီတြင္ စေနမင္း၏ အရာရိွမ်ား သံတြဲကို တိုက္ခိုက္ခဲ့စဥ္ ဖမ္းဆီးရမိခဲ့ေသာ မြတ္ဆလင္မ်ား၊ ၁၆၁၃ ေအဒီတြင္ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း သန္လ်င္ကို တိုက္ခိုက္ခဲ့စဥ္ သန္လ်င္ျမိဳ႕ က်ျပီးစအခါ ဒီဗရစ္တို၏ ေနာက္လိုက္ မြတ္ဆလင္မ်ားအား (သို႕မဟုတ္) စစ္ပြဲျပီးစ အခ်ိန္ေႏွာင္းမွ ေရာက္ ရိွလာေသာ သေဘၤာမ်ားမွ မြတ္ဆလင္မ်ားအား ေရႊဘိုခရိုင္ ေျမဒူး၊ စစ္ကိုင္းခရိုင္ ပင္းယႏွင့္ ခံလူး၌လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္ဆည္ခရိုင္ လက္ပံ၌ လည္းေကာင္း၊ ရမည္းသင္းခရိုင္ ယင္းေတာ္တို႕၌ လည္းေကာင္း ေနရာ ခ်ထား ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။”
ကမာၻသိ ျမန္မာ့သမိုင္းသုေတသီၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းကလည္း ခံလူးသည္ ေက်ာက္ဆည္နယ္၏ အေနာက္ေျမာက္တြင္ရိွကာ ခံလွဴ၊ ခံမွဴ၊ ခံမႈ၊ ကန္လု၊ ကန္ဗု၊ ကန္လူး စသျဖင့္ နာမည္ရွစ္မ်ိဳးရိွခဲ့ျပီး မြန္တို႕ေဒသျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္းကို သူ၏ နယ္လွည့္ရာဇဝင္ စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ထို႕ျပင္ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္ဆည္နယ္ တစ္ဆယ့္ခရိုင္တြင္ ခံလူး ပါဝင္ခဲ့ျပီး စစ္ကိုင္းမင္း ဘၾကီးေတာ္လက္ထက္ ေအဒီ ၁၈၁၉ မွ ေက်ာက္ဆည္နယ္ ကိုးခရိုင္အျဖစ္ေျပာင္းေခၚရာတြင္ က်န္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ရွင္းလင္းေရးသားထားသည္။
ထိုေက်ာက္ဆည္နယ္တြင္ ပုဂံေခတ္ကတည္းက ေနရာေဒသအမ်ိဳးမ်ိဳးက လူေတြကိုု ေခၚလာျပီး တာဝန္ေပးေစခဲ့ကာ ထိုအစု အမႈထမ္းမ်ားသည္ ရြာတည္ကာ အေျခခ်ႏိုင္ထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္းႏွင့္ ထိုအစုတို႕တြင္ မြတ္စလင္မ္ မ်ားလည္း ပါဝင္ေၾကာင္း သမိုင္းပညာရွင္ၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းမွ သမိုင္းမွတ္တမ္း တင္ထားသည္။
ဘိုးေတာ္ ဗဒုံမင္း လက္ထက္တြင္လည္း ထိုနယ္မ်ားတြင္ အစု အမႈထမ္းမ်ားေနခဲ့ၾကရာ ခံလူးရြာသားမ်ားမွာ အေျမာက္အစုအမႈထမ္းမ်ားအျဖစ္ ဘုရင့္အမႈေတာ္ထမ္းခဲ့ၾကသည္ကို ထိုစာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၉၄ ႏွင့္ ၁၉၇ တြင္ သမိုင္းမွတ္တမ္းတင္ ေဖာ္ျပထားျပန္သည္။
ဘာသာေရးအရ မဂၤလာရိွေစလိုကာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္အညီ ၾကိဳဆိုျခင္းသာ
————————————————
အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ရြာသား ေမာ္လဝီ ဟာဖိဇ္ (ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္အာဂုံေဆာင္ႏွင့္ သာသနာ့ပညာ ဘြဲ႕ရျဖစ္သူ) ဦးကိုကိုႏိုင္ ၏ အိမ္သည္ ခံလူးရြာအဝင္ အိမ္တန္းမ်ားအနက္ တစ္အိမ္ျဖစ္သည္။ ဦးကိုကိုႏိုင္သည္ ၂၀၁၀တြင္ မိမိျခံအိုးရိုးျပဳလုပ္ခဲ့ျပီး အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ မဂၤလာရိွေစရန္ မိမိ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္ရာ အရွင္ျမတ္၏ အမည္နာမေတာ္ျဖင့္ အစျပဳေၾကာင္း သခ်ၤာဂဏန္းျဖင့္ ကိုယ္စားေဆာင္သည့္ 786 ႏွင့္အစျပဳျပီး ျမန္မာ ့ယဥ္ေက်းမႈအရ ၾကိဳဆိုေၾကာင္းကို အဂၤလိပ္လို WELCOME ႏွင့္ အာရဗီလို ဘာသာ စကားႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ မိမိရြာသို႕ အိမ္သို႕ လာေရာက္သူမ်ားကို ၾကိဳဆိုသည့္ သေဘာျဖင့္ ေရးထိုးထားခဲ့သည္။
“၂၀၁၀မွာ ဒီအုတ္တံတိုင္းလုပ္တယ္။ အဂၤလိပ္လိုနဲ႕ အာရဗီလို ၾကိဳဆိုေၾကာင္း စာသားထိုးခဲ့တယ္။ ဘာရည္ရြယ္ခ်က္မွ မပါပါဘူး။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈအရ ၾကိဳဆိုေၾကာင္းသက္သက္ပါပဲ။ မႏၱေလးႏိုင္ငံတကာေလယာဥ္ကြင္းနဲ႕ နီးတဲ့အေပၚမွာ ကမာၻလွည့္ခရီးသည္ေတြမ်ား ကၽြန္ေတာ္တို႕ သမိုင္းဝင္ရြာၾကီးကို အလည္ေရာက္လာခဲ့ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ယဥ္ေက်းပ်ဴငွာမႈကို သိေစလိုလို႕ ႏိုင္ငံတကာသုံး ဘာသာစကားေတြနဲ႕ ေရးထိုးျဖစ္သြားတာပါ။ ဟိုအရင္က ရြာအလယ္မွာ မေနႏိုင္ဘဲ ရြာျပင္ လမ္းထြက္ေနရာတာက ေငြေရးေၾကးေရး မျပည့္စုံလို႕ပါ။ အခုေတာ့ ခရိုင္ လမ္းမၾကီးေဖာက္လိုက္ေတာ့မွ ရြာဝင္လမ္းက ျခံေတြ ေစ်းေကာင္းကုန္တာ” ဟု ဦးကိုကိုႏိုင္က ရင္ဖြင့္ခဲ့ပါသည္။
ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားတြင္ ဘာသာတရား ကိုင္းရိႈင္းသူမ်ားမွ မည္သည့္အရာမဆို နေမာဗုဒၶႆ ႏွင့္ အစျပဳၾကသလို အစၥလာမ္ဘာသာေရး ဘြဲ႕ရတစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးကိုကိုႏိုင္မွာ မိမိကိုးကြယ္ယုံၾကည္ရာ အရွင္ျမတ္၏ နာမေတာ္ျဖင့္ အစျပဳေၾကာင္းကို သခ်ၤာဂဏန္း ၇၈၆ ထည့္သြင္းေရးထိုးထားျခင္းသာျဖစ္သည္။
ဘာသာေရးခံယူမႈတြင္ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခြင့္အျပည့္နဲ႕ ရြာၾကီး
————————————————
ဦးဝီရသူ၏ Facebook တြင္ေဖာ္ျပထားသလို၊ အထက္ျမန္မာျပည္ မဘသမွ ထုတ္ေဝေသာ အတုမရိွဂ်ာနယ္ တြဲ ၂ အမွတ္ ၄တြင္ ယိုးစြပ္ထားသလို လက္ေတြ႕တြင္ ခံလူးရြာၾကီးတြင္ ေခါင္ျဖိဳစနစ္မဟုတ္ဘဲ ဘာသာေရးတြင္ ရြာသူရြာသားမ်ားမွ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္ႏွင့္ ကိုယ္ၾကိဳက္သည့္ ဘာသာဝင္အျဖစ္ ကိုယ္ခံယူသည့္ စနစ္သာျဖစ္သည္။
ခံလူးရြာတြင္ ႏွစ္ေပါင္း ေလး ငါးဆယ္အတြင္း လူဦးေရ ေလး ငါးဆယ္ အစၥလာမ္မွ ဗုဒၶဘာသာဝင္အျဖစ္၊ ဗုဒၶဘာသာမွ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္အျဖစ္ အျပန္အလွန္ ဘာသာကူးေျပာင္းမႈမ်ား ရိွခဲ့ၾကသည္။ ျပီးခဲ့သည့္ သုံးလခန္႕ကပင္ မြတ္စလင္မ္အမ်ိဳးသမီးပ်ိဳတစ္ဦးမွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အမ်ိဳးသားတစ္ဦးႏွင့္ (လိုက္ေျပး)အေၾကာင္းပါကာ ဗုဒၶဘာသာဝင္အျဖစ္ ကူးေျပာင္းခံယူသြားသည္။ ကိုယ္ၾကိဳက္သည့္ ဘာသာ ကိုယ္လြတ္လပ္စြာခံယူၾကေၾကာင္းကို ဥပမာအခ်ိဳ႕ေပးရလွ်င္ ခံလူးရြာဦး ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းၾကီးတြင္ သံကူကြန္ကရစ္ ႏွစ္ထပ္ေက်ာင္းေဆာင္သစ္ၾကီး မၾကာေသးမီက လွဴဒါန္းထားေသာ ေက်ာင္းဒါယိကာမမွာ အစၥလာမ္မွ ဗုဒၶဘာသာဝင္အျဖစ္ ကူးေျပာင္းခံယူခဲ့သူျဖစ္ျပီး ဗုဒၶဘာသာဝင္ ေက်ာင္းဒါယိကာ၏ မိခင္မွာ မြတ္စလင္မ္ တစ္ဦးျဖစ္သည္။
ထိုေက်ာင္းဒါယိကာမသည္ ခံလူးရြာဗလီေရွ႕ေဆာင္ ဆရာၾကီး၏ ညီမဝမ္းကြဲေတာ္စပ္ကာ အလားတူ ဆရာၾကီး၏ က်န္ညီမ ဝမ္းကြဲႏွစ္ဦးမွာလည္း အစၥလာမ္မွ ဗုဒၶဘာသာသို႕ သက္ဝင္ ကူးေျပာင္းခဲ့ေသးသည္။ ထို႕ျပင္ ခန္႕ေန ဦးပဇၨင္းၾကီး ဟာမန္မွာလည္း မြတ္စလင္မ္ျဖစ္ခဲ့ရာမွ ဘာသာေျပာင္းကာ ဘုန္းၾကီးျဖစ္လာသူျဖစ္သည္။ ရြာဦးေက်ာင္းေဂါပက ဥကၠဌေဟာင္း ဦးခ်စ္တီးမွာလည္း အစၥလာမ္မွ ဗုဒၶဘာသာသို႕ ကူးေျပာင္းသက္ဝင္သြားသူျဖစ္သည္။
ထိုနည္းတူ လက္ရိွဥကၠဌကေတာ္၏ မိခင္မွာလည္း ယခင္ မြတ္စလင္မ္မွ ဗုဒၶဘာသာဝင္ျဖစ္လာသူျဖစ္သည္။ ကိုယ္ၾကိဳက္သည့္ ဘာသာတရားကို လြတ္လပ္စြာ ခံယူသည့္ စနစ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႕လက္ေတြ႕ျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားကို ျပည့္စုံစြာ ေဖာ္ျပျခင္း မရိွဘဲ မိန္းမပ်ိဳတစ္ဦး ႏွစ္ဦး အစၥလာမ္ဘာသာသို႕ သက္ဝင္ကူးေျပာင္းျခင္းႏွင့္ သူမတို႕၏ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခြင့္ျဖစ္ေသာ အိမ္ေထာင္ေရးကိစၥအေၾကာင္းကိုသာ မီးေမာင္းထိုးေဖာ္ျပထားကာ ေခါင္ျဖိဳစနစ္ ဘာညာဆိုျပီး ဝါဒမိႈင္းတိုက္သည္မွာ အထက္ျမန္မာျပည္ မဘသ၏ အတုမရိွဂ်ာနယ္ ဘာလဲ ဘယ္လဲ ေမးရေပေတာ့မည္။
သမိုင္းဝင္ ေရွးဗလီဝတ္ေက်ာင္းေတာ္
————————————–
ခံလူးရြာတြင္ မြတ္စလင္မ္မ်ား စတင္အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့စဥ္ကတည္းက စုေပါင္းဝတ္ျပဳရာ ဗလီဝတ္ေက်ာင္းေတာ္ တည္ရိွခဲ့သည္။
အဆင့္ဆင့္ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ရာ ယခုလက္ရိွ ဗလီအေဆာက္အဦးကို ၁၉၈၃ခုႏွစ္က ေနာက္ဆုံးမြမ္းမံထားခဲ့ျပီး ထိုသို႕မမြမ္းမံစဥ္က အေဆာက္အဦးမွာ ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္ သက္တမ္းရိွခဲ့သည္။ ထိုဝတ္ေက်ာင္းေတာ္သည္ အနိမ့္ဆုံးႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀ ခန္႕ သက္တမ္း ရိွသည့္ ေရွးေဟာင္း ဘာသာေရး အေဆာက္အဦးျဖစ္ကာ ျမန္မာမြတ္စလင္မ္တို႕၏ သမိုင္းေၾကာင္း၊ ျမန္မာ ဘုရင္မင္းတို႕အေပၚ သစၥာေစာင့္သိ အမႈေတာ္ထမ္းခဲ့မႈတို႕ႏွင့္ ခိုင္မာစြာ ဆက္ႏြယ္လ်က္ရိွရာ မြတ္စလင္မ္မ်ားသာမက ဘာသာေပါင္းစုံ ခံလူးရြာသားမ်ား အတြက္ေရာ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ပါ တန္ဖိုးရိွလွသည့္ သမိုင္းဝင္ အေဆာက္အဦးပင္ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကိစၥ
——————-
ဘာသာေရးႏွင့္ လူမ်ိဳးေရးအမုန္းတရားမ်ား ျဖန္႕ခ်ီေနသူဟု ႏိုင္ငံတကာမွ သတ္မွတ္ထားသည့္ ဦးဝီရသူမွ ပရိုမုတ္လုပ္ေပးေနသည့္ အထက္ျမန္မာျပည္ မဘသ၏ အတုမရိွဂ်ာနယ္တြင္ ခံလူးရြာရိွ ေရႊဘုံသာဘုရားရိွ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ ဦးေခါင္းေတာ္ပ်က္စီးျခင္းကို မြတ္စလင္မ္ ရြာသား ရြာသူမ်ားက ျပဳလုပ္သေယာင္ ယိုးစြပ္ထားသည့္ ကိစၥမွ လုံးဝမဟုတ္ေပ။ ထိုကိစၥမ်ိဳးျဖစ္ပြားျခင္း လုံးဝ မရိွခဲ့ေၾကာင္း ခံလူးရြာသူရြာသားမ်ားက အခိုင္အမာေျပာၾကားခဲ့သည္။ ထိုဂ်ာနယ္တြင္ ဟာလာလုပ္သြားသည္ဟု တလြဲသုံးေဖာ္ျပထားရာ အမွန္စင္စင္ ဟလာဟ္ဆိုသည္မွာ အစၥလာမ္သင္ၾကားမႈအရ တရားေတာ္အရျပဳပိုင္ျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရျပီး အျခားဘာသာတရားမ်ားကို ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ မေျပာႏွင့္ ႏႈတ္ျဖင့္ေစာ္ကားျခင္းကိုပင္ မျပဳရန္ မြတ္စလင္မ္မ်ားကို ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္ က႑ ၆ ပါဒေတာ္ ၁၀၈မွာ အတိအလင္းကို တားျမစ္ (ဟရာမ္)ထားျပီးျဖစ္သည္။
အစၥလာမ္တရားေတာ္အရ အျခားဘာသာတရားမ်ားႏွင့္ ကိုးကြယ္ရာမ်ားကို ေစာ္ကားျခင္းကိုတားျမစ္ထားျပီး ခံလူးရြာတြင္လည္း ထိုသို႕ကိစၥမ်ိဳးလုံးဝမရိွခဲ့ပါ။ ထို႕ျပင္ ထို မဘသ ဂ်ာနယ္ ေဆာင္းပါးေခါင္းစီးတြင္ စာဖတ္သူတို႕အထင္ျမဲလြဲေစရန္ ေဖာ္ျပထားေသာ ဦးေခါင္းမပါသည့္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ဟု ယူဆရသည့္ ဆင္းတုႏွစ္ခုမွာလည္း ခံလူးရြာတြင္ ရိုက္ထားျခင္း လုံးဝမဟုတ္ဘဲ ဆင္းတုထုလုပ္သည့္ ေနရာ တစ္ေနရာတြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရိွရိွ ျပဳလုပ္ဆင္ရိုက္ထားသည့္ ဓာတ္ပုံသာျဖစ္ေၾကာင္း သတိမူၾကည့္က အသိအသာပင္။ ေနာက္တြင္ ဆင္းတုမ်ားထည့္သည့္ သစ္သားစင္တို႕ရိွေနကာ ေဆာင္းပါးထဲတြင္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူဟုဆိုထားေသာ္လည္း ေခါင္းစီးပုံတြင္ ဆင္းတုႏွစ္ခုျဖစ္ေနသည္။
ထို႕ျပင္ ျဖစ္ခဲ့သည္ဆိုဦးေတာ့ ေဆာင္းပါးတြင္ အင္းဝေခတ္ ရုပ္ပြားေတာ္ဟုဆိုထားရာ (မိရိုးဖလာ)ဗုဒၶဘာသာဝင္ မ်ားစြာတို႕ကိုယ္တိုင္ ေရွးေဟာင္း ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ငရဲမေၾကာက္ ဦးေခါင္းေတာ္ျဖတ္ခိုးသည့္ ဌာပနာေဖာက္သည့္ အမႈမ်ားမွာ ႏိုင္ငံအႏွံ႕ ၾကားေနက် မႈခင္းျဖစ္ရာ အေထာက္အထားမဲ့ ရြာခံ မြတ္စလင္မ္တို႕လုပ္သေယာင္ ေရးသားထားသည္မွာ သတိရိွေသာ အသိရိွေသာ စာဖတ္သူတို႕ မိဘျပည္သူတို႕ ေဆာင္းပါးရွင္၏ မရိုးသားမႈ၊ ပညာမဲ့မႈႏွင့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို အလြယ္တကူသိျမင္ႏိုင္ေနသည္။ သို႕ေသာ္ အေပၚတြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ အတိုင္း ရြာသူရြာသားမ်ားမွ ထိုဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကိစၥမွာ အမွန္တကယ္ျဖစ္ပြားျခင္း မရိွေၾကာင္း လုပ္ၾကံမႈသာျဖစ္ေၾကာင္း အခိုင္အမာေျပာခဲ့ပါသည္။
ခံလူးရြာတြင္း လူမႈေရးႏွင့္ အလွဴအခင္း
—————————————-
ခံလူးရြာတြင္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ အစၥလာမ္သာေရး ဝန္ေဆာင္မႈအဖြဲ႕တို႕ ႏွစ္ဖြဲ႕ရိွၾကရာ ႏွစ္ဖြဲ႕လုံးမွ ရြာသူရြာသားမ်ားကို ဝန္ေဆာင္မႈေပးလ်က္ရိွသည္။ အစၥလာမ္အဖြဲ႕မွ ဝန္ေဆာင္မႈတြင္ အိုးခြက္ပန္းကန ္ခြက္ေယာက္မ်ား ငွားရမ္းျခင္း၊ ခင္းက်င္းျပင္ဆင္ သိမ္းဆည္းေပးျခင္းႏွင့္ ခ်က္ျပဳတ္ေပးျခင္းတို႕ပါဝင္ျပီး ဝန္ေဆာင္ခမွာ ၆ ေသာင္းက်ပ္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႕၏ ဝန္ေဆာင္မႈတြင္မူ ခ်က္ျပဳတ္ေပးျခင္း မပါဘဲ ဝန္ေဆာင္ခမွာ ၃ ေသာင္းက်ပ္ျဖစ္ျပီး အခမဲ့ မဟုတ္ပါ။ မည္သည့္အဖြဲ႕ကမွ မိမိတို႕ထံမွ ဝန္ေဆာင္မႈငွားရန္ အတင္းအဓမၼလုပ္ေဆာင္ေနျခင္း မရိွပါ။ မြတ္စလင္မ္မ်ား အေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႕မွ ငွားရမ္းသည့္ အိုးခြက္ပန္းကန္ ခြက္ေယာက္သုံးသည့္ အလွဴပြဲမ်ားတြင္ စားသုံးျခင္း မရိွေသာ္လည္း တက္ေရာက္ပါဝင္အားေပးျခင္းႏွင့္ သာေရးဆိုင္ရာ လက္ေဆာင္မ်ားေပးျခင္းတို႕ကို ပုံမွန္ျပဳလုပ္လ်က္ရိွပါသည္။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း ဘာသာေရးကို ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ ကိုးကြယ္ ယုံၾကည္ၾကသျဖင့္ ဘာသာဝင္မ်ားအၾကား အျပန္အလွန္ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္မႈမ်ားရိွေနျပီး အျပန္အလွန္လူမႈေရးဆက္ဆံမႈမ်ား ပုံမွန္အတိုင္းရိွေနသည္။ မြတ္စလင္မ္မ်ားအေနျဖင့္ ဘာသာကြဲအိုးခြက္ပန္းကန္မ်ားမွ မစားသုံးျခင္းမွာ ခြဲျခားျခင္း ဆန္႕က်င္ျခင္းသေဘာလုံးဝမဟုတ္ဘဲ မိမိတို႕ဘာသာတရားက မစားရန္ တားျမစ္ထားသည့္ စားစရာမ်ား ထည့္ခပ္ အသုံးျပဳထားျခင္းေၾကာင္း ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသာျဖစ္သည္။
တရြာတည္းသား ဘာသာျခားမ်ားမွလည္း နားလည္ေပးၾကျပီး ထိုကိစၥမွာ အတုမရိွဂ်ာနယ္ ေဆာင္းပါးရွင္၏ တစ္စိတ္ကို တစ္အိတ္မက အိတ္တစ္ရာလုပ္သည့္ ကိစၥသာျဖစ္သည္။ ထို႕ျပင္ မြတ္စလင္မ္ရြာသူရြာသားတို႕စုေပါင္း အလွဴျဖင့္ ျဖဴစင္သစၥာ လူမႈေရးအသင္း ၂၀၁၃တြင္ တည္ေထာင္ကာ လူမ်ိဳးမေရြး ဘာသာမေရြး အကူအညီေပးလ်က္ရိွသည္။ အထူးသျဖင့္ အေရးေပၚက်န္းမာေရးကိစၥမ်ားကို အေလးထားကူညီေပးလ်က္ရိွသည္။ ထိုလူမႈေရးအသင္းကိုပင္ အထင္ျမင္လြဲမွားေအာင္ ေရးသားထားသူ ေဆာင္းပါးရွင္ မ်ိဳးခ်စ္သူ ဆိုသူ၏ စိတ္ရင္းဘာဆိုသည္ကို သိႏိုင္ေပသည္။
ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဆရာေကာင္းမ်ားမွ ပညာျဖန္႕ေဝေပးေနသည့္ ခံလူးရြာၾကီး
—————————————————-
ခံလူးရြာၾကီးတြင္ အစိုးရအေျခခံအလယ္တန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရိွသည္။ ထိုေက်ာင္း၏ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာၾကီးေရာ က်န္အခ်ိန္ျပည့္ တာဝန္က်ဆရာ ဆရာမမ်ား အားလုံးမွာ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ဆရာဆရာမမ်ား အားလုံးမွာ ဘြဲ႕ရမ်ားျဖစ္ၾကကာ အခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ ဘြဲ႕လြန္မ်ားပင္ေအာင္ျမင္ထားျပီးျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမွာ ေစတနာ အျပည့္ျဖင့္ တပည့္မ်ားအား ပညာသင္ၾကားေပးခဲ့ရာ တစ္ရြာလုံးရိွ အသက္၃၅ႏွစ္ေအာက္ လူရြယ္၊ လူငယ္မွ ေက်ာင္းေနအရြယ္ကေလးအထိ အားလုံးသည္ ဆရာၾကီး၏ တပည့္မ်ား တပည့္ေတာ္ဖူးသူမ်ားပင္ျဖစ္ၾကသည္။ အထက္ျမန္မာျပည္မဘသ၏ ဂ်ာနယ္ေဆာင္းပါးရွင္မွ ခံလူးရြာၾကီး၏ ပညာေရးကလည္း ကုလားေတြလက္ထဲမွာဟု ပရမ္းပတာ ေရးသားထားျခင္းကို ၾကည့္ျပီး စာေပအဆင့္အတန္းကို ၾသခ်မိပါေတာ့သည္။
ဘာသာကြဲေသာ္လည္း ရင္းနီးခ်စ္ခင္ၾက
—————————————-
ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားျပီျဖစ္ေသာ ယခင္ ရြာဦးေက်ာင္း ဆရာေတာ္ႏွင့္ ဗလီဝတ္ေက်ာင္းေတာ္မွ ေရွ႕ေဆာင္ဆရာၾကီးတို႕မွာ ရင္းနီး ခ်စ္ခင္ၾကျပီး အျပန္အလွန္ မုန္႕ပို႕ျခင္းမ်ားႏွင့္ ရြာေရးရပ္ေရး ကိစၥမ်ားတြင္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးမႈမ်ားျပဳခဲ့ၾကသည္။ တစ္ရြာတည္းသားခ်င္း ခ်စ္ခင္ရင္းနီးမႈသည္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားမွ အစျပဳကာ ရြာသူရြာသား အခ်င္းခ်င္း ဘာသာကြဲေသာ္လည္း အျပန္အလွန္ ရင္းနီးေႏြးေထြးမႈမ်ား ေဆြစဥ္ မ်ိဳးဆက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္ရိွခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၁၂မွစတင္ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘာသာေရး အမုန္းတရားမ်ား ေပၚေပၚတင္တင္ျဖန္႕ေဝၾကကာ ႏို္င္ငံေတာ္အစိုးရကလည္း ထိေရာက္စြာ အေရးယူျခင္း မရိွသည့္အေပၚ ဘာသာေရးႏွင့္ လူမ်ိဳးေရး အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား ႏိုင္ငံအႏွံ႕ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။
စဥ့္ကိုင္ျမိဳ႕အနီးဝန္းက်င္ ျမိဳ႕မ်ားတြင္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားျဖစ္ပြားေနခဲ့စဥ္တြင္ပင္ ခံလူးရြာၾကီးသို႕ ထိုဘာသာေရးအမုန္းမိႈင္းမ်ား အၾကမ္းဖက္လိႈင္းမ်ား ရိုက္ခတ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း မရိွခဲ့ရာ ခံလူးရြာ ဘာသာကြဲ ရြာသူရြာသားမ်ားအၾကား ရင္းနီးခ်စ္ခင္မႈႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး လိုလားမႈက သက္ဆိုင္ရာ ေဒသအာဏာပိုင္မ်ားကပင္ အသိအမွတ္ျပဳ ခ်ီးက်ဴးခဲ့ရသည္။ ထိုခ်စ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ သဟဇတျဖစ္မႈႏွင့္ ရင္းနီးခ်စ္ခင္မႈတို႕ကို အေထာက္အထားမဲ့ စာေပ အဆင့္အတန္းမဲ့ တစ္ဖက္သတ္ ေရးသားမႈတစ္ခုေၾကာင့္ မပ်က္ယြင္းေစလိုပါ။
ၾကားစကား အမွားဝင္၍ ႏွစ္ရာခ်ီၾကာျငိမ္းေအးမႈ စည္းလုံးမႈ မျပိဳကြဲေစလိုပါ။ ရြာသူရြာသားအခ်င္းခ်င္းေသြးကြဲက ေအးခ်မ္းမႈပ်က္ျပယ္ကာ ကိုယ့္ရြာသာ နစ္နာၾကမည္ဟု ေစတနာသတိေပးလိုက္ပါသည္။ ခံလူးရြာသူရြာသားမ်ားကလည္း တကယ့္အေျခအေနမွန္ကို မည္သူမဆို ရြာအေရာက္လာေရာက္ ေလ့လာစုံစမ္းႏိုင္ေၾကာင္း ဖိတ္ေခၚသတင္းစကားပါးလိုက္ပါသည္။